3 چالش اصلی دولت پس از آغاز اجرای برجام

 دیپلمات های مرتبط با پرونده هسته ای در تهران تایید کردند گزارش راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران تا پایان روز جمعه 25 دی (15 ژانویه) از سوی آژانس منتشر خواهد شد.

با انتشار این گزارش آخرین گام برای رسیدن روز اجرای برجام طی می شود و احتمالا روز شنبه یا حداکثر بامداد یکشنبه روز اجرای برجام خواهد بود.

منابع مرتبط با پرونده هسته ای می گویند بازرسان آژانس در ایران با چالش مهمی مواجه نیستند چرا که دولت آقای حسن روحانی همه تعهدات هسته ای ایران طبق برجام را با سرعتی بسیار خطرناک به پایان برده و بنابراین ایران نه فقط گام هایی را که بدان متعهد بوده برداشته، بلکه احتمالا از طریق خسارت زدن به بخش هایی از برنامه هسته ای ایران، فرسنگ ها پا را از تعهدات خود فراتر گذاشته است.

برخی منابع می گویند شاید چالش های مختصری درباره آغاز روند اجرای پروتکل الحاقی در ایران وجود داشته باشد ولی با توجه به سابقه حدودا دوساله اجرای پروتکل در ایران (در فاصله 1382-84) این مسئله جدی نخواهد بود.

روز اجرای برجام به دو طریق اعلام خواهد شد:

1- بیانیه مشترک ظریف-موگرینی

2- انتشار سند راهنمای ایران و 1+5 درباره رفع تحریم ها

همچنین این احتمال وجود دارد که نشست مشترک و نمایش رسانه ای از سوی وزرای خارجه ایران و 1+5 نیز برگزار شود.

برخی منابع در تهران می گویند یکی از مقام های عالی رتبه دولتی مایل است در روز اجرای برجام یک نطق مبسوط تلویزیونی داشته باشد اما برخی مشاوران وی به سبب وجود احتمال افزایش بیش از حد انتظارات از برجام، او را از این کار منع کرده اند.

استراتژی دولت روحانی در طول مذاکرات هسته ای بزرگنمایی شدید ثمرات اقتصادی توافق هسته ای بود، اما پس از توافق این رویکرد کاملا معکوس شده و دولت سعی می کند انتظارات جامعه از توافق را کاهش دهد.

کارشناسان می گویند دولت روحانی پس از آغاز اجرای برجام با 3 چالش اصلی مواجه خواهد بود:

1- مدیریت انتظارات افکار عمومی از برجام بویژه در حوزه اقتصادی

2- مدیریت تلاش های امریکا برای سوء استفاده از برجام

3- مقابله با چالش نقض های جزئی یا کلی برجام از طرف 1+5

منابع دولتی تاکنون اطلاعاتی منتشر نکرده اند که نشان بدهد یک استراتژی مدون برای رویارویی با این چالش ها وجود دارد.