انتخابات ایران آرام برگزار خواهد شد

موسسه انگلیسی «گلوبال ریسک این سایت» در گزارشی از انتخابات آتی ایران که قرار است اسفند ماه سال جاری برگزار شود آن را به عنوان یکی از رویداد‌های برجسته و در عین حال خطرپذیر سال 2016 در ایران نام برده و نوشت: این انتخابات که در خاتمه فوریه 2016 برگزاری می‌شود، رخدادی بسیار مهم است زیرا معیاری برای سنجش میزان وجود حس سیاسی در کشور و همچنین نشانگر قدرت سیاسی دولت روحانی و موفقیت در مقابله گرایش‌های انزوا طلبانه است.

بر این اساس، نتایج انتخابات پارلمان ایران (مجلس شورای اسلامی) کمک به تعیین لحن سیاست خارجی این کشور و محک زدن ایران پس از برجام است.

از دیدگاه این موسسه تحلیلی، انتخابات مجلس خبرگان البته اهمیت محدودتری در کوتاه مدت دارد اما در بلندمدت نشانگر جهت‌گیری‌های آینده ایران است زیرا اعضای آن برای دوره 8 ساله انتخاب می‌شوند‌ و مسئول انتخاب رهبر آینده کشور هستند.

موسسه گلوبال ریسک این سایت به صراحت نوشت: بعید است این دور از انتخابات ایران به ناآرامی کشیده شود اما این رویداد نشانگر میزان مقبولیت  نامزدهای اصلاح طلب‌ و میانه روها در  پروسه غربال انتخاباتی خواهد بود، که نمادی از قدرت بیشتر جناح‌های سیاسی محافظه کار (اصولگرایان) است.

در خاتمه این گزارش آمده است: با فرض رفع تحریم‌های اقتصادی در ژانویه و در قبل انتخابات، این امر شاید موجب موفقیت بیشتر هواداران روحانی به ویژه در انتخابات پارلمانی شود.