ادامه یافتن تحریم ها با هدف تضعیف برجام

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از جاه‌طلبی‌های خود برای اقامه دعوی علیه دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل توافق هسته‌ای با ایران عقب‌نشینی کردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا نوشته است که چهار ماه پیش، نمایندگان جمهوری‌خو‌اه کنگره تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا در اعتراض به برجام اقداماتی را علیه دولت باراک اوباما اتخاذ کنند.

«جان بینر» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در ماه سپتامبر سال 2015، تصریح کرد: «دعوی قضایی، گزینه بسیار محتمل است. ما از هر ابزاری موجود برای متوقف کردن، کند کردن یا به تعویق انداختن اجرای این توافق استفاده می‌کنیم».

هیل گزارش کرد، اما هم‌اکنون در آستانه اجرای برجام، رؤیای جمهوری‌خواهان برای توقف توافق هسته‌ای ایران در حال محو شدن است و این رویا با تلاش‌های آنها برای جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران جایگزین شده است.

«مت سالمون» جمهوری‌خواه ایالت آریزونا تصریح کرد: «نمی‌دانم که اقامه دعوی چشم‌انداز فوری دارد یا خیر».

طبق این گزارش، چشم‌انداز دعوی قضایی علیه دولت اوباما به دلیل توافق هسته‌ای با ایران رد لحظات پایانی تنش میان بینر و محافظه‌کاران مجلس نمایندگان آمریکا همچون سالمون مطرح شد و زمانیکه مشخص شد که تعداد کافی از دموکرات‌های سنا در بحث توافق هسته‌ای ایران از کاخ سفید حمایت می‌کنند، بینر به درخواست محافظه‌کاران مجلس نمایندگان آمریکا برای درنظرگرفتن یک طرح جدید برای تضعیف برجام رضایت داد.

هیل ادامه داد، تصمیم برای عدم اقامه دعوی علیه دولت اوباما، راهبرد جمهوری‌خواهان کنگره برای پس زدن توافق هسته‌ای ایران را روشن می‌کند به شکلی که به جای تلاش برای استفاده از دادگاه به منظور از بین بردن کامل برجام، تلاش می‌کنند از طریق تحریم‌های آمریکا آن را تضعیف کنند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در هفته جاری اعلام کرد: «روز اجرا خیلی زود می‌رسد. احتمالاً ظرف چند روز آینده چنین روزی می‌رسد».

در هفته جاری، مجلس نمایندگان آمریکا با 191 رأی موافق در مقابل 106 رأی مخالف، لایحه‌ای را به تصویب درآورد تا شرایط برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران دشوارتر شود. با اینحال کاخ سفید متعهد شد در صورتیکه این طرح برای امضا به دفتر او ارسال شود، آن را وتو کند.

مجلس نمایندگان آمریکا از ابتدا تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در ماه سپتامبر توافق هسته‌ای ایران را از بین ببرد اما سه رأی گیری جداگانه انجام داد. اولی در خصوص جلوگیری از تصویب برجام در کنگره بود، دومی تلاش برای جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران و سومی اعلام این مطلب بود که دولت اوباما با درخواست‌های لایحه‌ای که به کنگره اجازه بازبینی برجام را می‌داده است، موافقت نکرده است.

آخرین مورد رأی‌گیری در زمینه تلاش جمهوری‌خواهان برای اقامه دعوی علیه دولت باراک اوباما بوده است. جمهوری‌خواهان مدعی هستند که کاخ سفید لایحه بازبینی توافق هسته‌ای ایران را زیرپا گذاشته است. این لایحه به دولت آمریکا دستور می‌داد تا به کنگره یک نسخه از توافق و تمامی مفاد و ضمائم ارائه دهد.

دولت اوباما و آژانس تأکید کرده‌اند که شروط و موارد مربوط به بازرسی همیشه به صورت محرمانه باقی می‌ماند و خارج از محدوده لایحه‌ای است که به کنگره شانس بازبینی توافق را می‌دهد. کاخ سفید با این طرح کنگره مخالفت کرده است.