محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور امشب با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول صداوسیما گفت:‌ مقدمات اجرایی شدن برجام فراهم شده و کار در مرحله نهایی است. منتظریم که هر ساعت خبر نهایی اعلام شود.

وی افزود: ما تاکنون راه سختی را پیموده‌ایم و امیدواریم این ساعت‌های آخر هم هرچه زودتر به پایان برسد و در واقع یک فضای جدیدی در اقتصاد کشور را شاهد باشیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: ایران در این مذاکرات دو دستاورد بزرگ داشت که شامل حفظ صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز و هم رفع تحریم‌های ظالمانه اقتصادی می‌شود.

نهاوندیان با تأکید براینکه امیدوارم با برداشته شدن مانع تحریم با سرعت مضاعفی برخی از کاستی‌های گذشته را جبران کنیم، افزود: ارزیابی تیم اقتصادی دولت این است که به تفاهمی که مورد نیاز بوده دست یافته‌ایم و در این میان شاهد تهیه راهنمای رفع تحریم‌ها هستیم به طوری که اگر از این پس هر گونه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صورت بگیرد این شرکت‌های خارجی در صورتی که به احتمال حتی یک درصد تحریم‌ها بازگردند از خسارت تحریم‌های جدید مصون هستند و این سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی براساس برجام شامل تحریم‌های محتمل آتی نخواهند شد.

وی در پاسخ به این سؤال که امکان دارد با تغییراتی در دولت آمریکا طرف مقابل بخواهد جلوی اجرای برجام را بگیرد آن وقت عکس‌العمل ایران چه خواهد بود، گفت:‌ هر دولتی موظف به انجام تعهدات دولت ماقبل خودش است. هر دولتی نقض عهد کند مسئول همه خسارت‌های ناشی از آن نقض عهد خواهد بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: این توافق تنها بین ایران و 5+1 نیست بلکه به یک قطعنامه در شورای امنیت تبدیل شده است و همچنین اجرای آن الزام‌آور است.

نهاوندیان در ادامه برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه بیشترین ضررها از ایجاد تحریم صنعت نفت و بخش بانکی ما دید، گفت: براساس راهنمای تجاری که آمریکایی‌ها تهیه کرده‌اند هر مؤسسه مالی خارجی نسبت به آمریکا می‌تواند هرگونه فعالیت بانکی مشترک با ایران داشته باشد و برای این فعالیت‌های مشترک نیز 3 پیش فرض را به طور مشخص تعیین کرده است که با این حساب بانک‌های خارجی یک نفس راحتی می‌کشند که می‌توانند به راحتی با ایران کار کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ برخی از مؤسسات مطالعاتی بزرگ و تحلیلی اقتصادی ایران را یکی از جذاب‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری معرفی کرده‌اند. همچنین برخی از مراکز اقتصادی جهانی از جمله صندوق بین‌المللی پول و... رشد اقتصادی ایران در سال 95 را بیش از 5 درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تأکید بر استقبال و اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران گفت: برای نحوه استفاده از شرایط جدید یعنی در دوران پساتحریم کارگروهی در دولت تشکیل شده و تمامی بحث‌ها و مسائل به صورت کارشناسانه بحث و تبادل و نظر شده و شیوه‌نامه‌ای هم تهیه کرده‌ایم.

نهاوندیان تأکید کرد: در شرایط فعلی نیز برخی از واحدهای تولیدی ما به خاطر رکود باقی مانده از سال‌های گذشته ظرفیت تولیدشان کمتر از ظرفیت حقیقی و پتانسیل فعلی‌شان است که با فراهم‌سازی فضای جدید می‌تواند شرایط بهتری برای این واحدهای تولیدی به وجود بیاید.