واکنش آلمان به اجرای برجام

اکثر سیاستمداران معروف و مهم غربی توافق هسته‌ای با ایران و لغو تحریم‌ها از طرف آمریکا و اروپا را مثبت ارزیابی کرده و آن را به عنوان گامی تاریخی می دانند.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان نیز در واکنش به آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های ایران اجرای توافق هسته‌ای را یک موفقیت تاریخی دیپلماسی دانسته و گفت: از امروز ما یقین داریم که ایران به همه توافقات انجام گرفته در وین عمل کرده و به طور کامل آن را اجرا کرده است.

وی همچنین گفت: در منطقه‌ای که گرفتار بحران‌ها و درگیری‌های بسیاری است خیلی‌ها می‌توانند امروز نفس راحتی بکشند.

ساعاتی پیش ظریف و موگرینی در بیانیه مشترک خود اعلام کردند: امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدّانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذی‌ربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5 مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا،  و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد..