آزادی و رفع محدودیت‌های قضایی از ۲۸ ایرانی در آمریکا

حسین جابری انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پس از برجام کشورهای ساحلی دریای خزر حقوق ایران را به رسمیت می‌شناسند یا خیر؟ گفت: حقوق جمهوری اسلامی در خزر مشخص، قانونی و تاریخی است. پس از فروپاشی شوروی گفت‌وگوهای طولانی و مفصلی بین جمهوری اسلامی و کشورهای همسایه صورت گرفته که جمهوری اسلامی منافع خود را پیگیری می‌کند و امیدواریم که در فضای جدیدی که دنبال می‌شود، امکان نهایی شدن این گفت‌وگوها فراهم و به این گفت‌وگوهای طولانی خاتمه داده شود.

وی همچنین درباره موضع ایران نسبت به روابط کشورهای همسایه با رژیم صهیونیستی نیز گفت: موضع جمهوری اسلامی در خصوص رژیم صهیونیستی ثابت است. این رژیم کانون ناامنی و گسترش افراط‌گرایی و ترویسم است و کشورهای منطقه به هر میزان که تعامل خود را با آن افزایش دهند زمینه‌های اختلاف‌افکنی افزایش می‌یابد و ما در همین زمینه سیاست خارجی خود را دنبال خواهیم کرد.

جابری انصاری در خصوص حکم اخیر دادگاه کویت مبنی بر صدور حکم اعدام برای یک ایرانی نیز گفت: جمهوری اسلامی موضوعات و اتهامات وارده به کشور در پرونده کشف سلاح را غیرمرتبط و بی‌اساس می‌داند و امیدوار است که در روند استیناف شاهد تصحیح این موارد باشیم. دولت کویت تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره این فرد در اختیار جمهوری اسلامی قرار نداده و هویت او و پرونده آن برای ما از شفافیت‌ کافی برخوردار نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تعداد زندانیان آزاد شده آمریکایی در ایران نیز گفت: آنچه صراحتا ذکر شده اتفاق افتاده و بیش از آن مورد تایید ما نیست.

وی درباره پرونده‌های بین ایران و آمریکا نیز گفت: تعدادی پرونده بین دو کشور است که قبل و بعد از انقلاب را شامل می‌شود و حسب مورد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جابری‌انصاری درباره نگاه سیاست‌ خارجی ایران به شرق پس از برجام و عضویت ایران در شانگهای نیز گفت: ایران عضو ناظر شانگهای است و عدم عضویت کامل آن، مستند بر برخی مشکلات بر اثر تحریم‌های هسته‌ای بود که به طور طبیعی پس از پایان تحریم‌ها و اجرای برجام، زمینه عضویت کامل جمهوری اسلامی در آن فراهم خواهد شد. روند اجرایی آن براساس سیاست ایران و تصمیمات متخذه خواهد بود.

وی همچنین یادآور شد: اینکه نگاه جمهوری اسلامی به شرق چگونه خواهد بود یکی از حوزه‌های تاریخی روابط ایران با کشورهای شرقی است. در حدود یک دهه اخیر به دلیل مشکلات حوزه هسته‌ای برخی محدودیت‌ها در این خصوص پدید آمده بود که پس از برجام زمینه‌های رفع این مشکلات فراهم خواهد شد.

جابری‌انصاری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد زندانیان ایرانی در آمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌ها نیز گفت: پرونده‌های مختلفی علیه اتباع جمهوری اسلامی در دادگاه‌های آمریکا باز شده که تعداد دقیق آنها را ندارم، اما در چارچوب توافقات انجام شده امکان خاتمه دادن به همه آنها نبود و فقط درباره این تعداد توافق شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: پرونده‌های مختلفی در دوران طولانی تحریم‌های ظالمانه علیه اتباع جمهوری اسلامی باز شده که منجر به صدور احکامی شده که از جمله زندانی شدن تعدادی از آنها بود و تلاش شد حداکثر این موضوعات در چارچوب توافق اخیر قرار گیرد. جمهوری اسلامی وظیفه ذاتی خود را پیگیری حقوق اتباعش می‌داند.

جابری‌انصاری درباره روابط ایران با کشورهای اروپایی نیز گفت: شاخصه پیگیری سیاست خارجی ما منافع ملی جمهوری اسلامی و تصمیم‌گیری در خصوص هر پرونده‌ای براساس این شاخصه است. محدودیت‌های ظالمانه اعمال شده علیه ایران پس از برجام رفع و امکان بهتری برای اتخاذ تصمیم فراهم می‌شود. گزینه‌های فراروی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان افزایش می‌یابد، ولی اینکه در چه سطحی تعامل داشته باشیم، چراغ راهنمای ما منافع جمهوری اسلامی است و یکی از موارد کمک‌ کننده و موثر نیز نوع تعامل کشورها در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است.

وی درباره وضعیت زندانیان ایرانی آزاد شده در آمریکا نیز گفت: اینکه ایرانیان مقیم آمریکا چه تصمیمی درباره ادامه زندگی خود اتخاذ می‌کنند، مربوط به خودشان است. به دلیل تحمیل احکام قضایی مختلف در زمینه زندانی یا ممنوع‌ الخروجی یا تعقیب قضایی این افراد اقداماتی انجام شده بود که تلاش شد تا این محدودیت‌های غیرعادلانه برداشته شود. در مجموع 28 ایرانی در قالب توافق صورت‌گرفته آزاد و یا رفع محدودیت‌های قضایی شدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در ایران و حضور رهبر اپوزوسیون تاجیکستان و حواشی آن گفت: تاجیکستان یکی از بهترین دوستان جمهوری اسلامی ایران است. رابطه دو ملت و دولت از عمق و استواری بسیاری برخوردار است و آنچه در روزهای اخیر و کنفرانس وحدت رخ داد، تلاشی بود از سوی برخی مقام‌های فرهنگی جمهوری اسلامی.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی نظرات هم از سوی برخی کشورهای دوست و برادر وجود داشته باشد، یادآور شد: روابط دو کشور از آنچنان متانتی برخوردار است که اتفاقی رخ نخواهد داد و ما در داشتن رابطه با تاجیکستان و دیگر کشورهای دوست و برادر اسلامی هیچ تحفظی نداریم.

جابری‌انصاری افزود: سیاست جمهوری اسلامی همواره مبتنی بر گسترش همکاری‌ها بین کشورهای اسلامی بوده است و معتقد است که سیاست‌های بحران آفرینانه و تنش آفرین برخی کشورهای اسلامی برای موفقیت هر چه بیشتر روابط کشورهای اسلامی، باید خاتمه یابد.