گشایش فصل نوینی در همکاری‌های ایران و آژانس

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: خوشحالیم در زمانی میزبان جناب آقای آمانو هستیم که دیگر موضوعی به نام پرونده ساختگی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. ما وارد یک فاز جدیدی شده‌ایم. امروز هم در صحبت‌هایی که با آمانو داشتیم قرار بر این شد که نگاه ما به آینده باشد و هر آنچه که در گذشته بوده پشت سرمان قرار گرفته است.

صالحی ادامه داد: بنده از آقای آمانو خواستم که در ارتباط با فرصت‌هایی که ما به ناحق از دست دادیم در این 10 الی 12 سالی که پرونده ساختگی را ساختند و فرصت‌های همکاری را با آژانس از دست دادیم، ایشان در زمینه‌های فنی با اقداماتی که انجام می‌دهند جبران این فر‌صت‌ها را بکنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: موارد متعددی بود که با هم صحبت کردیم، نحوه همکاری‌هایی که در آینده با هم خواهیم داشت به خصوص در این فضای جدید و تقریبا نقشه راه را ترسیم کردیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: بنده فکر می‌کنم این سفر معنای زیادی دارد و ما با این سفر شاهد گشایش فصل نوینی در همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه آمانو امروز بعد‌از‌ظهر با حسن روحانی رئیس جمهور ملاقات خواهد داشت، افزود: قرار شد بازدیدی هم از موزه زیبای جواهرات داشته باشد. من خدمت ایشان عرض کردم تهران یک شهر فرهنگی است، بیش از 100 موزه در آن است که هر کدام قابل دیدن است که امروز با موزه جواهرات شروع می‌کنیم تا ببینیم در آینده از چه موزه‌های دیگری باید بازدید کنیم.

 رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه در خصوص بازسازی یا مدرن سازی راکتور اراک صحبت به خصوصی با آقای آمانو در این جلسه نداشتیم، گفت: ما در ارتباط با نقشه راهی که پیش بینی می‌شود یعنی کلیاتی که باید در آینده به آن توجه داشت و در خصوص آن مسائل صحبت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با مدرن سازی راکتور اراک در آینده نزدیک شاید ظرف هفته آینده خبرهای خوب و خوشی را به اطلاع مردم می‌رسانیم که چقدر الان پیشرفت کرده‌ایم.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مقدمات طراحی راکتور هم که انجام دادیم، توسط طرف‌های مقابل مورد بازبینی قرار گرفته که در زمان خودش اعلام می‌کنیم.

صالحی یادآور شد: ما الان جلوتر از برنامه‌ای هستیم که پیش بینی شده بود، لذا همه چیز به خوبی جلو می‌رود و امیدواریم مدرن سازی اراک حتی سریع‌تر از زمانی که برایش مقرر کرده‌ایم انشاالله مقدر شود.

 

در حال تکمیل...