قیمت بلیت قطار افزایش یافت
محسن پورسیدآقایی مدیرکل شرکت راه‌آهن کشور در حاشیه مراسم امضای موافقت‌نامه احداث راه آهن اصفهان-نجف آباد در جمع خبرنگاران در رابطه با هدف امضای این تفاهم‌نامه گفت:هزینه احداث این پروژه هزار و 200 میلیارد تومان است و نیمی از این هزینه توسط شهرداری‌های استان اصفهان و نیم دیگری توسط شرکت راه‌آهن کشور تأمین خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه این موافقت‌نامه ظرف شش ماه با شروع کارهای اجرایی توسط شهرداری‌ها باید صورت بگیرد، افزود: پس از شروع عملیات اجرایی این موافقت‌نامه به قرارداد تبدیل خواهد شد و همچنین ظرفیت آن به 60 هزار مسافر در روز خواهد رسید که قابلیت جابجایی 60 هزار نفر مسافر بین شهر نجف‌آباد و سایر شهرهای اطراف را خواهد داشت.
 
پورسیدآقایی با بیان اینکه شرکت راه‌آهن این آمادگی را دارد که با تمام شهرداری‌ها برای گسترش و توسعه قطارهای حومه‌ای تأمین اعتبار کند گفت: هدف این است که در تمام کلانشهرها به خصوص شهرهای اقماری این پروژه با چنین مکانیزمی راه‌اندازی شود.
 
** بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های شهری همکاری نمی‌کند
 
مدیرکل شرکت راه‌آهن کشور در خصوص قراردادهای پسابرجام با سایر کشورها گفت: برجام بیشترین اثر را در توسعه حمل و نقل شهری خواهد داشت اما بخش خصوصی در این حوزه کمترین همکاری را دارد اما شرکت‌های خارجی می‌توانند برای فاینانس در پروژه‌های ایرانی حضور یابند همچنین مذاکرات عدیده‌ای برای قراردادهای فاینانس در هفته جاری آماده است.
 
** افزایش قیمت بلیت قطارها تا 8 درصد
 
مدیرکل شرکت راه‌آهن کشور در خصوص نرخ بلیت قطارها گفت: چندی پیش افزایش قیمت بلیت قطارها تا هشت درصد ابلاغ شده و شرکت‌های ریلی بر اساس مصوبه مجاز هستند نرخ‌ها را اعمال کرده و همچنین برخی شرکت‌ها در ایام کم تردد می‌توانند نرخ‌های پایین‌تر از قیمت مصوب که تا سقف 30 درصد می‌باشد بسته به تخفیفاتی که اعمال می‌کنند اجازه افزایش قیمت دارند.
 
وی در همین راستا افزود: اختیار افزایش قیمت در دست شرکت‌های ریلی است که بر اساس مجوز اداره راه‌آهن شرکت‌ها می‌توانند در نرخ‌ها تخفیف نیز قائل شوند.
 
** ریل ملی تا سه ماه آینده آماده نمی‌شود
 
مدیرکل شرکت راه‌آهن کشور در خصوص پروژه احداث ریل ملی گفت: پروژه احداث ریل ملی تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کمبودهای اعتباری آن نیز تأمین شد اما تا سه ماه آینده نیز آماده نمی‌شود.
 
**اختصاص سهم 20 درصدی قیمت گازوئیل به جاده و ریل
 
پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم امضای موافقت‌نامه احداث خطوط قطار حومه‌ای اصفهان- نجف‌آباد گفت: امروز کار اولین قطار حومه‌ای مشترک با شهرداری‌ها آغاز شد و آن چیزی که در این بخش مغفول مانده است حمل و نقل حومه‌ای است.
 
وی با بیان اینکه شهرداری‌ها با همکاری دولت شبکه مترو را گسترش دادند گفت: در بخش قطارهای برون شهری نیز سازماندهی لازم انجام شده است و قطارهای برون شهری توسعه یافته‌اند اما حلقه اتصال بین شهرها و مادرشهرها خطوط قطار حومه‌ای است که هیچگاه سازماندهی نشده بود.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن عنوان کرد: مهم‌ترین بخش این غفلت متولی این بخش و هزینه‌های این کار بود که به نظر می‌رسد در کشور، سازمانی که متولی این حوزه باشد تا این لحظه ایجاد نشده است و دولت می‌بایست در برنامه توسعه ششم خود این سازمان را ایجاد کند.
 
پورسیدآقایی با بیان اینکه در پروژه‌های ریلی تأمین هزینه‌های مالی یکی از موانع پیش رو است گفت: در این تفاهم‌نامه مدل همکاری شهرداری‌ها و راه‌آهن به عنوان یک الگوی جدید ارائه شد.
 
وی در خصوص حیطه کاری شهرداری‌ها گفت: تملک زمین‌ها و توسعه ایستگاه‌ها و همچنین زیرساخت‌های لازم برای ایستگاه‌‎ها در حوزه وظایف شهرداری‌ها است و شرکت راه‌آهن نیز سایر کارهای عمرانی و ریلی را به عهده دارد.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه این فرآیند پروژه‌‌ای سه ساله است گفت: احداث خطوط قطار حومه‌ای نجف‌آباد می‌بایست سه ساله به اتمام برسد که این طرح در مقایسه با متروی کشور که حدود 15 تا 20 سال برای احداث هر خط زمان صرف شده است، مدلی موفق بوده است.
 
پورسیدآقایی در همین راستا افزود: نکته مهم این است که قطارهای حومه‌ای خاستگاه آن شهرستان‌های اطراف استان‌ها هستند و دلیل مغفول ماندن این حوزه این است که کلانشهرها انگیزه برای حمل و نقل در این حوزه را نداشته‌اند لذا شهرداری‌ها باید برای اتصال خطوط حومه‌ای به ایستگاه‌های مترو همکاری‌های لازم را به عمل آورند.
 
** 20 درصد قیمت گازوئیل به جاده و ریل اختصاص می‌یابد
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در جمع خبرنگاران، گفت: طبق ماده 70 قانون مقررات مالی دولت 20 درصد قیمت گازوئیل به جاده و ریل اختصاص می‌یابد که این موضوع در سال 94 مشخص شد و طبق پیگیری‌های معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی اختصاص سهم 20 درصدی قیمت گازوئیل به جاده و ریل در سال 95 اجرایی خواهد شد.
 
وی با تأکید بر اینکه ماده 13 قانون برنامه محوریت این احکام این است که توسعه حمل و نقل حومه و ایجاد سازمان حمل و نقل حومه در دستور کار قرار گیرد.