بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص سفر یوکیا آمانو گفت: یکی از مواردی که مدنظرمان است این است که دوره انتقالی را کوتاه کنیم، برای اینکه این دوره کوتاه شود، باید کارهایی را انجام دهیم و باید در مورد جزئیات آن صحبت شود. اینکه خود برجام با توجه به متن توافق درست اجرا شود موضوعاتی است که مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

وی که با بخش نیمروزی خبر شبکه اول گفت‌وگو می‌کرد، مذاکرات امروز آمانو با صالحی را مفید برشمرد و افزود: آقای آمانو بعدازظهر با رئیس جمهور دیدار دارد و شب به وین بازمی‌گردد. از آمانو دعوت کردیم تا با همکارانشان به تهران بیایند تا یک دور تمام مسائل را مرور کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره پروتکل الحاقی نیز عنوان کرد: پروتکل الحاقی عملا به صورت داوطلبانه از روز اجرای برجام توسط ما اجرا می‌شود، اما بخشی از آن بیانیه اولیه است که معمولا کشورهایی که اجرا می‌کنند 6 ماه وقت دارند تا بیانیه خودشان را که شامل اطلاعاتی درباره فعالیت‌هایی که قرار است برای بلندمدت داشته باشند، ارائه کنند. 

کمالوندی با یادآوری این نکته که البته ما برنامه بلندمدت خود را داده‌ایم، افزود: اما بقیه فعالیت‌ها و موضوعات دیگر باید در این بیانیه آورده شود و این بیانیه به آژانس داده می‌شود و در شورای حکام مطرح و بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: اینها اقداماتی است که ما باید در روند عادی انجام دهیم، منتها زمانبندی آنها باید به گونه‌ای باشد که باعث نشود تاخیرات بی جا و احتمالی موجب کندی در کار شود. در حال بررسی این موارد هستیم تا مطمئن شویم که کارها در زمان خودش انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: سفر آمانو قدم بلندی است تا بتوانیم به فهمی مشترک برسیم تا کارهایی که در پیش داریم به نحو احسن انجام دهیم.