انتقام ایران از عربستان بر سر قیمت نفت

با اعلام رفع تحریم‌ها علیه ایران، بسیاری از رسانه‌ها و روزنامه‌های عربی به تحلیل تأثیر این اتفاق در منطقه پرداخته‌اند.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم، که از لندن بروزرسانی می‌شود، در سر مقاله خود نوشته است: ایرانی‌ها بعد از سال‌ها خود را به دور از تحریم و محاصره اقتصادی می‌بینند، جشن و خوشحالی ایران را فرا گرفته و در عوض در کشورهای عربی خلیج (فارس)، افسردگی موج می‌زند، نگرانی در چهره نتانیاهو نیز هویدا شده است، او که دائما تهدید می‌کرد و از تلاشش برای عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای سخن می‌گفت.

در این سرمقاله آمده است: رفع تحریم یعنی بازگشت نفت و گاز و پسته و فرش و تمام اقلام صادرات ایرانی به بازارهای جهانی و بازگشت 50 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده این کشور به خزانه و برداشته شدن تحریم‌های بانکی و بیمه، بنابراین اوضاع بورس در ایران یک روز پس از رفع تحریم‌ها با صعود مواجه بود.

رأی الیوم افزود:

«از سوی دیگر، افسردگی کشورهای عربی خلیج [فارس] را در بر گرفته و تأثیر خود را در بورس سهام این کشورها بصورت جنون وار نشان داده است، در عربستان شاخص سهام به پایین‌ترین حد خود در پنج سال گذشته (5520 واحد) رسید.»

«بورس کویت نیز با افت شدیدی مواجه بود و 5000 واحد را تجربه کرد که از پایین‌ترین میانگین از سال 2004 بود. در قطر هم بازار بورس بیش از 4درصد افت نشان داد، با این یادآوری که بورس‌های کشورهای عربی خلیج [فارس] از ابتدای سال میلادی 130 میلیارد دلار زیان دیده‌اند و ارزش مالی آن‌ها به حدود 800 میلیارد دلار رسیده است و تمام این‌ها به کاهش قیمت نفت و کمتر از 30 دلار در هر بشکه باز می‌گردد که تأثیر خود را در زمینه‌های دیگر نشان می‌دهد».

«شرکت‌های اروپایی نماینده‌های خود را به سوی ایران گسیل می‌کنند تا در جست‌و‌جوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و بستن قراردادها باشند، ایران به 150 هواپیما و دو میلیون خودرو نیاز دارد، علاوه بر این نیازمند نوسازی ناوگان ریلی فرسوده خود و یا دیگر بخش های زیربنایی خود نیز است؛ همچنین ایران چهارمین دارنده ذخایر نفتی و دومین دارنده ذخایر گازی است که تمام این‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بسیار افزایش می‌دهد».

«همچنین باید گفت که رفع تحریم‌ها، صرفا به معنای ورود ایران به جامعه جهانی نیست، بلکه هم‌پیمانان این کشور در یمن و سوریه و لبنان نیز بهره‌مند می‌شوند، موضوعی که موازنه را تغییر می‌دهد. ایران در طول دوران تحریم هم با قدرت در کنار هم‌پیمانان خود ایستاد و نگذاشت تا شکست بخورند، حال که تحریم‌ها رفع شده است چگونه خواهد بود؟».

«قوی‌ترین سلاح در دست ایران بلاشک سلاح نفت است، ایرانی که آماده است تا یک میلیون بشکه مازاد بر صادرات گذشته خود به بازار تزریق کند و میزان صادرات خود را به 2.8 میلیون بشکه برساند و تصمیم دارد تا میزان تولید خود را به 5 میلیون بشکه در روز برساند. این بازگشت ایران به بازار نفت به معنی پایین آمدن قیمت به 10 دلار در هر بشکه است و این یعنی فاجعه برای کشورهای عربی خلیج [فارس]. کشورهایی که با کمبود بودجه نیز مواجه هستند و کسانی چون عربستان رو به ورشکستگی قرار دارند».

این روزنامه مدعی شد: «ایرانی‌ها می‌خواهند از کشورهای عربی خلیج [فارس] و دشمن سعودیشان انتقام بگیرند، کشورهایی که با پایین آوردن قیمت نفت تلاش کردند ایران و روسیه را با خسارت مالی مواجه کنند و حال، سحر ساحر به خودش بازگشته و پایین آمدن تدریجی قیمت نفت در حال وارد کردن ضربات سنگینی به کشورهای عربی خلیج [فارس] است. مسأله‌ای که موجب نگرانی بازارهای این کشورها شده است».

رأی‌الیوم در بخش پایانی یادداشت خود می‌آورد: تمامی نشانه‌ها و حالت شادی و خوشحالی در تهران و دیگر شهرهای ایران نشان از این دارد که روحانی بیشترین استفاده را در انتخابات پارلمانی پیش رو خواهد برد و اما در مقابل دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر پیش روی در امریکا شکست خواهند خورد.

طبق این یادداشت «رفع تحریم‌ها از ایران، باعث خواهد شد تا این کشور تلاش‌های خود برای گسترش نفوذش در منطقه را افزایش دهد و چه بسا در جهان به یک بازیگر قوی تبدیل شود، مسأله‌ای که موجب نگرانی عربستان  و هم‌پیمانانش شده است، کشورهایی که علیه ایران در یمن و سوریه جنگ غیر مستقیم راه انداخته‌اند و در این میان بهترین گزینه برای سعودی‌ها این است که از در گفت‌و‌گو با ایرانی‌ها وارد شوند و برای حل اختلافات به واسطه‌ها پناه ببرند که کشورهای عمان و الجزایر گزینه‌های مناسبی برای این منظور هستند».