گفت و گوی تلفنی روحانی و اشرف غنی

حجت الاسلام حسن روحانی در این تماس تلفنی که توسط اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان انجام شد ، با تشکر از تبریک همتای افغانستانی خود به مناسبت اجرای رسمی برجام،اظهارداشت: ملت و دولت ایران در طول تاریخ در کنار مردم افغانستان بوده اند و شرایط پسابرجام، زمینه را بیش از پیش  برای تقویت همکاری های دوجانبه و چندجانبه منطقه ای فراهم کرده است.

رییس جمهور با اشاره به تحولات پسابرجام و رفع موانع توسعه همکاریها، تصریح کرد: اولویت ما در این زمینه توسعه همکاری ها و روابط با همسایگان است و افغانستان با توجه به اشتراکات فراوان، جایگاه روشنی خواهد داشت.

روحانی با اشاره به توافقنامه همکاری جامع ایران و افغانستان و ضرورت تسریع در انجام آن ، اظهارداشت: توسعه همکاریهای دوجانبه راه را برای گسترش همکاریهای چندجانبه هموارتر ساخته و دو کشور خواهند توانست ارتباطات سه جانبه و چندجانبه منطقه ای خود را توسعه دهند.

رییس جمهور همچنین باتبریک موفقیت های دولت افغانستان در مبارزه با تروریسم ، اظهارداشت: تردیدی نیست که ملت و دولت افغانستان در مبارزه با تروریسم ، پیروز نهایی خواهند بود و خواست جمهوری اسلامی ایران ، افغانستانی با ثبات و امن است وایران از هیچ تلاشی برای تقویت ثبات و امنیت کشور دوست و برادر افغانستان دریغ نمی کند.

رییس جمهور افغانستان نیز در این تماس تلفنی با تبریک آغاز رسمی برنامه جامع اقدام مشترک به دولت و ملت ایران گفت: افغانستان خواهان گسترش همکاریهای خود با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها  است  و من تلاش خواهم کرد در کوتاه ترین مدت ممکن، توافقات دو کشور را عملی کنم.

اشرف غنی اظهارداشت: ما مصمم هستیم همکاریهای دوجانبه و چندجانبه با جمهوری اسلامی ایران را تقویت کنیم و اکنون تمرکز دولت، بر اجرای مفاد توافقنامه جامع است.

رییس جمهور افغانستان در ادامه به مبارزه کشورش با تروریست ها بویژه گروهک داعش اشاره کرد و گفت: افغانستان خواهان همکاری بیشتر با ایران در مبارزه با تروریست ها است .