امیل نخله استاد دانشگاه مکزیکو در تحلیلی که از سوی لوبلاگ منتشر شده خاطرنشان کرد: جنگ میان ایران و عربستان نزدیک نیست اما ژست‌های جنگی عربستان در برابر ایران و جنگ در یمن تنش‌های منطقه‌ای را تشدید و بدبختی اعراب را عمیق‌تر می‌کند. عربستان با بازداشت غیرقانونی و اعدام شیخ النمر یک پیام روشن ارسال کرد و آن این که قصد دارد صدای ناراضیان طرفدار دموکراسی را خاموش کند. رژیم سعودی با گردن زدن شیخ نمر مخالف برجسته سعودی، به عموم عرب‌ها می‌گوید که جشن گرفتن پنجمین سالگرد بهار عربی بیهوده است.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌افزاید: نقض حقوق بشر و تحمل نکردن مخالفت‌ها تأییدی دیگر بر تنفر خاندان حاکم سعودی از آرمانهای دموکراتیک و فعالان بهار عربی است. رژیم سعودی مثل دیگر رژیم‌های دیکتاتور در مصر، بحرین و کشورهای دیگر معتقد است که استبداد به هرج و مرج ارجحیت دارد. جنگ ویرانگر یمن و جنگ جدی قدرت داخل خاندان سلطنت سعودی طراحی شده است. مشکلات اقتصادی و کسری‌های بودجه نیز که حاصل کاهش بی‌سابقه قیمت نفت ناکامی‌های دیپلماتیک منطقه‌ای سعودی‌هاست، به مشکلات این رژیم در سال 2016 و بعد از آن می‌افزاید.

امیل‌نخله خاطرنشان کرد: جنگ عربستان در یمن برغم حمایت‌های نظامی، تسلیحاتی، لجستیک و اطلاعاتی نیروی ائتلاف و کشورهای خارجی به تحقق هیچ یک از اهداف تعیین شده‌اش منجر نشده و فقط موجب ویرانی شده است. عربستان برغم برتری نظامی‌اش بر حوثی‌ها نمی‌تواند جنگ یمن را ببرد، جنگ‌افروزی علیه ایران فاجعه‌بار خواهد بود. عربستان اگر وارد جنگ با ایران شود، نابودی خود را رقم زده است.