درسی که ظریف به آل سعود داد !

"حسن الحارثی" سه شنبه در سایت روزنامه سعودی "الوطن" نوشت: "روزنامه نیویورک تایمز، چند روز قبل سرمقاله خود را به وزیر امورخارجه ایران اختصاص داد تا از بحران سیاسی بین عربستان و کشورش بنویسد .. وی در این مطلب اتهاماتی را علیه عربستان سعودی مطرح کرد و گفت که عربستان مسؤول افراطی گری است."

الحارثی افزود: "این وزیر همچنین به حادثه اخیر حج پرداخت و مسؤولان سعودی را به سهل انگاری متهم کرد و گفت، دولت ایران حملات به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد را محکوم کرده است و افراد خرابکار تحت تعقیب قرار گرفتند."

الحارثی با این ادعا که مطالب مطرح شده در مقاله ظریف در نیویورک تایمز نادرست و غیرواقعی است، ادامه داد: "این وزیر ایرانی جایی را برای انتشار این مطالب با همکاری غرب یافت ... و این نمونه‌ای ساده از مهارت ایران در رسانه‌های بین المللی است، این درحالی است که ما هنوز منتظریم کسی نظر ما را در خصوص رویداها بپرسد، تا پاسخ دهیم."

وی افزود: "رسانۀ عربستان از صحنه ارتباط با دنیا غایب است، و هیچ بازویی برای تکیه بر آن جهت رساندن صدای خود به دنیا ندارد، تا مانند ایران رویدادها را از دیدگاه ما بیان کند."

الحارثی با ابراز نارضایتی از تحولات مثبت صورت گرفته در روابط ایران با غرب طی سالهای اخیر، تأکید کرد: "همه این کارها با دیپلماسی و کار رسانه‌ای حرفه‌ای انجام شد."

این نویسنده و روزنامه نگار سعودی گفت: "امروز این سؤال مطرح است که چرا ما نباید این فرصت و فضا را در سرمقاله نیویورک تایمز یا واشنگتن پست یا دیگر روزنامه‌های بزرگ آمریکایی نداشته باشیم، درحالیکه ایران از این فرصت برخوردار است. و چرا در این زمینه گامی بر نمی‌داریم، و یا راه های دیگری را برای تأثیر بر افکار عمومی غرب و یا حداقل صحنه رسانه‌ای بین الملل ایجاد نمی‌کنیم، تا همه واقعیتهایی را ماشین رسانه‌ای ایران مطرح می‌کند تکذیب کنیم ... "

"فالح الصغیر" هم در روزنامه سعودی "المدینه" با ادعای حملات تبلیغاتی علیه این کشور از سوی چندین کشور از جمله ایران برای "تخریب چهره عربستان در خارج"، نوشت: "در مقابل این حملات، پاسخها ضعیف و بی تأثیر است."

این نویسنده سعودی برای افزایش تلاشها جهت مقابله با این حملات رسانه‌ای ادعایی، پیشنهادهایی را مانند فعال سازی سفارتخانه‌ها و نمایندگی های خارجی، ایجاد پلهای ارتباطی قوی به زبانهای مختلف، تأسیس شبکه‌هایی به غیر از زبان عربی مانند انگلیسی، فرانسوی، فارسی و اردو و دور شدن از روشهای سنتی در رسانه و ... مطرح کرد.

وی افزود: "رسانه‌های ایران همه اقشار جامعه در کشورهای عربی را هدف قرار می دهند و حتی یک مسأله را بدون رصد و پیگیری دقیق کنار نمی‌گذارند، و از آنها به عنوان شکافهایی برای نفوذ استفاده می کنند تا افکار عمومی را به سوی خود جلب کنند، و این کارها با کمک کارشناسان و افراد متخصص عرب که نزدیک به نظام ایران هستند انجام می شود."