آقای روحانی آیا الان وقت آن است که پدر ابن زیادها سرکار بیایند؟!

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهارداشت: امیدواریم از فضایی که پس از فراز و نشیب‌های دوازده ساله و مذاکره 30 ماهه برای ما به وجود آمده حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی افزود: اگر بگوییم موفقیت ملت ایران در این پرونده یکی از بزرگترین موفقیت‌های نه تنها ملت ایران بلکه جهان در حال توسعه در برابر قدرت‌های بزرگ بوده سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

رئیس جمهور اظهارداشت: ما بدون استثنا تقریبا به تمام اهداف اصلی خود در مذاکرات دست یافتیم. ما می‌خواستیم همه قطعنامه‌هایی که علیه ملت ایران در شورای امنیت تصویب شده لغو شود نه تعلیق و نه تعویق شود بلکه تمامی قطعنامه‌ها علیه ایران لغو شود.

روحانی خاطر نشان کرد: ما با شعار پشت تریبون می‌خواهیم قطعنامه‌ای را لغو کنیم و با شعار هم لغو نخواهد شد ما در خود سازمان ملل و در شورای امنیت و توسط همان اعضایی که این قطعنامه‌ها را تصویب کردند این قطعنامه‌ها را لغو خواهیم کرد و همه قطعنامه‌های شورای حکام که توسط اعضای این شورا در آژانس بین‌المللی هسته‌ای تصویب شده است توسط همان اعضا لغو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این ادعا ادعای بزرگی بود و حدود یک سال و نیم قبل در سخنرانی‌ها مطرح شد و من به تیم مذاکره گفتم که لغو قطعنامه‌ها اولین خط قرمز من در بحث مذاکرات هسته‌ای است و باید همه قطعنامه‌ها علیه ایران لغو شود و خط قرمز دوم تحریم‌ها است و همه تحریم‌ها باید برداشته شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: سایر موضوعات می‌شد با فراز و نشیب پذیرفت حالا سانتریفیوژ 5 هزار تا است یا 6 هزار تا یا 6 هزار و 40 تا اینها چیزهای مهمی نیست در یک مسئله ملی و بین‌المللی ما باید به اهداف بلند و اصلی که سرنوشت ملت با آنها گره خورده را حل و فصل کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: کاری که در بحث مذاکرات انجام شد کار عظیمی بود افرادی را نیاز داشت که تجربه کافی در این کار داشته باشند زبان بین‌المللی را بفهمند، زبان حقوقی را بدانند، سابقه این امر را بدانند.

وی افزود: کشورهای مختلفی گرفتار موضوع هسته‌ای بودند که از جمله آن می‌توان به کره جنوبی اشاره کرد که وزیر خارجه این کشور در شورای حکام حاضر شد و به خاطر غنی‌سازی که در چند آزمایشگاه کرده بودند عذرخواهی کرد و این کشور مراکز آزمایشگاهی را در این ارتباط تعطیل و تمام افراد را در این خصوص دستگیر و به دادگاه تحویل دادند و تمام وسایل را منهدم کردند وقتی به کشور لیبی هم در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌ تذکر دادند هر چه که در این ارتباط داشت بار کشتی کرد و به آمریکا فرستاد.

رئیس جمهور اظهار داشت: این کار انسانی نبود که ما بگوییم غنی‌سازی را ادامه می‌دهیم تحقیق و توسعه را ادامه خواهیم داد مرکز غنی‌سازی زیر کوه که از نظر آنها معنا و مفهوم خاصی دارد را تعطیل نخواهیم کرد ماهیت آب سنگین راکتور اراک باقی خواهد ماند و به صورت مدرن‌تر تکمیل می‌شود.

روحانی اضافه کرد: ما گفتیم مواد هسته‌ای که  گفته می‌شود انبار شدنش خطرناک است ما حاضریم در یک بازار بین‌المللی و با یک کشور پیشرفته مبادله کنیم و نه از بین ببریم. من در سازمان ملل به این نکته اشاره کردم زمانی ما توافق خواهیم کرد که تمامی تحریم‌های اقتصادی بالمره لغو شود که وزرای خارجه 1+5 در نیویورک به وزیر خارجه ما گفته بودند که رئیس جمهور شما حرفی زده که شدنی نیست مگر می‌شود همه تحریم‌ها یک روزه برداشته شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما امروز و بعد از 30 ماه مذاکره با تصمیمات بسیار سخت و با مسئولیت‌های سنگینی که در بسیاری از موارد من شخصا بر عهده گرفتم ساعت‌هایی تا قطع کامل مذاکره کار ادامه پیدا کرد در این مدت حداقل سه بار دستور قطع کامل مذاکره را داده‌ام. گفتم اگر نمی‌پذیرند جلسه را ترک و مذاکره را برای همیشه قطع کنید.

روحانی اضافه کرد: این تصمیم هم (تصمیم قطع مذاکره) تصمیم سختی بود تصمیم به ادامه مذاکره هم به همین شکل سخت بود. لطف خدا عنایات و حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری پایه‌های اصلی موفقیت و پیروزی ما در مذاکرات بود.

وی ادامه داد: البته عوامل دیگری هم دست به دست هم داد تا موفقیت‌ها حاصل شود و ما در مسیر پیروزی نهایی قرار گیریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر ما در 30ماه گذشته به خاطر فشارهایی که به ما آوردند آرامش بازار اقتصادیمان به هم می‌خورد حتما موفق نمی‌شدیم. شاخصی که مذاکره‌کنندگان دائما به آن توجه می‌کردند شاخص آرامش بازار اقتصادی کشور بود. اگر خدای ناکرده در کشورمان ناامنی پدید می‌آمد ما موفق نمی‌شدیم.

 حسن روحانی در دومین روز همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که صبح امروز در وزارت کشور آغاز شد، گفت: اگر در کشور ما ناامنی بود و اگر آنچه که یک صدم آن بر سر عراق و پاکستان، سوریه و کشورهای دیگر و یمن در اینجا اتفاق افتاده بود و اگر مردم در صحنه نبودند و 22 بهمن خلوت می‌شد و یا حضور مردم در روز عاشورا خلوت می‌شد و درصد خیلی پایین‌تر حضور مسئولین بزرگ در استان‌ها با استقبال مردم مواجه نمی‌شد، باز هم ما موفق نمی‌شدیم.

وی ادامه داد:‌ این حرف‌هایی که من می‌زنم، نه آنکه تحلیل کنم، بلکه اطلاعات است و در مذاکرات 1+5 در یکی از سفرهای استانی که من رفته بودم، گفته بودند که من استقبال مردم را دیده بودم و حمایت مردم را دیدم، بنابراین همه چیز دست به دست هم داد و همه استان‌ها و همه مردم ایران از جمله زن و مرد و پیر و جوان، روستایی و شهری در این موفقیت شریک بودند.

روحانی خاطرنشان کرد: یک کار بزرگ ملی صورت گرفت و همه با هم شریک بودند، برخی بعضی نکات را مراعات نکردند و از آن می‌گذریم و نیازی نیست به آن برگردیم، اما نمی‌توان در میدان مسابقه باشیم و در وسط مسابقه به جای شعار برای تیم ایران، فردی داد بزند که لباست رنگ خوبی ندارد و یا اگر پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر بود بهتر بود. بنابراین باید گذشت و در یک کار بزرگ، مسئولان کشور باید سعه‌صدر خود را بالا ببرند.

روحانی تصریح کرد: این مسئله خیلی مهم است برای کسی که زوایای مسائل حقوقی را بداند، امروز نطنز فعال است، اما با دیروز متفاوت است، دیروز که نطنز کار می‌کرد آنها می‌گفتند کار شما برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و از دید آنان ایران متخلف بود و فعالیت نطنز غیرقانونی بود و غنی‌سازی که انجام می‌گرفت، برخلاف مقررات بود، درحالی که از دید ما همیشه قانونی بوده است، اما امروز حتی از دید آنها این فعالیت قانونی است و امروز حاضرند مواد غنی‌سازی‌شده ما را رسماً بخرند. آب سنگین ما در بازار بین‌المللی به فروش برسد، آژانس از لحاظ فنی و امنیتی حمایت کند و نوع آن فرق می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: من یک مثال بزنم، البته مثال خیلی مثال رسایی نیست. یک فردی در زمینی که از نظر قانونی و مقررات بین‌المللی نه سند حاکمیت دارد، خانه‌ای ساخته است، بعد برای آن زمین سند مالکیت داده شود و برای ساخت آن مجوز داده شود، اکنون شما می‌گویید این خانه همان خانه است و فرقی نکرده و این زمین همان زمین است؟ باید گفت کسی این زمین را نمی‌شناخت و کسی آن را از شما نمی‌خرید و شما نمی‌توانستید یک گرم مواد غنی‌سازی را بفروشید و در دنیا ارائه کنید و ما از روز انقلاب تا امروز یک گرم کیک زرد نتوانستیم وارد کنیم و به هر دری زدیم و هر کاری کردیم، یک گرم کیک زرد وارد کشور نشد.

روحانی خاطرنشان کرد: به یکباره 220 تن کیک زرد آن هم با کیفیت بالا که قبلاً آن را نداشتیم، این کیک زرد مال روسیه است.

روحانی تصریح کرد: می‌گفتند فوردو باید بسته شود، خلاف مقررات و بدون اطلاع آژانس ساخته شده، اما امروز فوردو به رسمیت شناخته شده است و این از دید حقوقی خیلی مهم است و از همه اینها بگذریم و عبور کنیم مسئله تحریم را داریم. در یک زمانی باید پیدا کنیم و تاریخ بگوییم.

روحانی تصریح کرد: یک زمانی وقتی در جلسه با مسئولین می‌گفتیم بعد از توافق همه تحریم‌ها برداشته می‌شود، گاهی من تنها باید حرف می‌زدم و گفتند این مگر می‌شود و مگر شدنی است، یک مقدار حق داشتند و طرف مقابل ما آدم‌هایی بودند که با ما تخاصم و دشمنی داشتند، لااقل با ما رفاقت نداشتند و کنار ما نبودند. سخت است باور کردن آن و الان هم برخی مسئولین از من می‌پرسند که آیا برداشته شدن این تحریم‌ها خواب است یا بیداری، چرا که سخت است باور کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بانک‌هایی که در رابطه با هسته‌ای تحریم شده بودند تحریم‌شان برداشته شد و بانکها در حال تماس هستند و همین دیروز این پولهایی را از این بانک تا آن بانک جابجا کردیم و بانک مرکزی در حال فعال کردن شعب خود است و تحریم همه بانکها و همه بیمه و همه کشتیرانی برداشته شدند.

روحانی تصریح کرد: ما از روز یکشنبه بلافاصله فروش بالای یک میلیون بشکه را آغاز کردیم و مجموعاً کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفت، این کار بزرگ و عظیم را باید پاس بداریم و قدردانی کنیم و اگر کسی شکر نکند این نعمت می‌رود. این نعمت از جانب خداست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این نعمت مال فرد، دولت، حزب و جناح نیست، بلکه این نعمت از جانب خداست و از آن مردم است، چرا قدردانی نشود و چرا کم جلوه دهیم و تنها کم‌فروشی که حرام نیست، بلکه کم جلوه دادن نعمت هم حرام است و باید درست بگوییم. این کار عظیم و بزرگی که انجام گرفته است، بهره از این فضا به عهده شما، ملت و همه است و فضا امروز باز شده است.

وی ادامه داد: تا دیروز اگر به یک کارآفرین می‌گفتید که سرمایه‌گذاری کن، حساب بانکی خود را چگونه انجام دهد و پول منتقل کند، وام نمی‌دهند، اما این معضلات برداشته شده است و شما از همه کارآفرینان دعوت کنید به صحنه بیایید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برنامه پنج ساله ششم و برنامه پنج ساله پنجم رو به اتمام است و در این برنامه گفته شده که رشد اقتصادی باید 8 درصد باشد و ما هر چه در دولت و سازمان مدیریت بررسی کردیم، دیدیم که اگر بخواهیم به رشد 8 درصد برسیم باید  سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی به سرمایه داخلی کشور اضافه شود و اگر به رشد 8 درصد نرسیم به اشتغال نمی‌رسیم.

روحانی با بیان اینکه مسئله اشتغال مسئله مهمی است، تصریح کرد: در سال یک میلیون شغل درست کنیم و بتوانیم این روند را حفظ کنیم، نیروی کار در حال افزایش است و در این راه برای استفاده از فضای برجام، فرمانداران، استانداران و مسئولان و بخش‌های اقتصادی و کارآفرینان همه باید دست به دست هم دهند و اول از سرمایه داخلی خودمان استفاده کنیم؛ الحمدلله امروز فضا برای جذب سرمایه خوب است و باید قدم به قدم جلو برویم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما مشکلات فراوانی داریم، تصریح‌کرد: لوکوموتیوهای ما فرسوده است، ناوگان ریلی ما فرسوده است، ناوگان هوایی ما فرسوده است و باید نوسازی شود و باید به محیط زیست برسیم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به مسائل انتخاباتی پرداخت و گفت: کسی که می‌خواهد نماینده مجلس شورای اسلامی شود البته که باید به دین، اسلام متعهد باشد و التزام به قانون اساسی و ولایت داشته باشد و این از بدیهیات است، اما محیط زیست، صنعت، توسعه کشور، حل بیکاری و رکود نمی‌شود و آیا همه مشکلات کشور همین است؟

روحانی ادامه داد: یعنی امیرالمؤمنین(ع) وقتی حاکمی را در یک منصب قرار دهد، فقط به نماز شب آن فرد یا اینکه اول وقت در مجلس حاضر می‌شود و یا اینکه زکات چگونه داده است، توجه می‌کرد؟ و فقط صداقت و ایمان بود؟ یا کارآمدی و کاربلدی فرد، توان اداره و مدیریت و فهم فرد را از جامعه نیز درنظر می‌گرفت؟

وی ادامه داد: قنبر پاک، متدین و مخلص و چرا امیرالمؤمنین قنبر را فرماندار یا استاندار نکرد؟ در حالی که سیاستمداری را فرستاد و حتی ایرادی هم که به وی داشت، به وی عتاب می‌کرد و نامه می‌نوشت و گاهی امیرالمؤمنین برای حل برخی مشکلات پیچیده افرادی را انتخاب می‌کرد که انسان تعجب می‌کند و این تعجب به خاطر آن است که انسان به همه زوایا آشنا نیست وگرنه مشخص است کار امیرالمؤمنین معلوم است که درست است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین مشاهده کردند که در فارس شلوغ است و کسی نمی‌تواند اداره کند و سیاستمدار پخته‌ای را و برخی مواقعی تا حدی قابل قبول بود زیادبن ابی را استاندار فارس کرد که وی پدر عبیدالله‌بن زیاد بود، اما الان دولت یک همچنین فردی را قرار دهد، چه می‌شود؟ حالا آن امیرالمؤمنین با آن عظمت، بضاعت و مقام و سیاست است ما کجا و او کجا؟ ما باید خاک پایش را توتیای چشم کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: چرا در انتخابات آدرس غلط به مردم می‌دهیم و چرا دو اصل را چسبیده‌ایم و بقیه اصول را کنار قرار داده‌ایم. این افراد می‌خواهند در مجلس چه کنند؟ باید بهترین‌ها را به مجلس بفرستیم و در این شرایط منطقه و سیاست پیچیده جهانی و این دولت که با معضلاتی عجیب و غریبی روبه‌رو شده‌اند و کشورهایی که امروز با نفت اداره می‌شوند چه وضعی دارند؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ارزش پول کشورهایی که با نفت اداره می‌شوند به کجا رسیده است و تورم در آنها چگونه است و تورم هنگامی که از 200 درصد به 300 درصد برسد این مربوط به کشورهای نفت‌خیز است، بنابراین کار بزرگی است و همه دارند تلاش می‌کنند و در این شرایط که امروز موضوع اشتغال برای ما اصل است، باید افراد شایسته را به مجلس بفرستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر عمل مسئولین به مر قانون تصریح کرد: همانطور که رهبری گفتند باید مر قانون انجام شود نه اینکه مر سلیقه انجام شود و من نمی‌دانم در این قانون اساسی، یهودی‌ها و زرتشتی‌ها هرکدام نماینده خود را دارند و این خیلی خوب است، اما مگر ما چند یهودی و زرتشتی در کشور داریم، حال جناحی که در این کشور جمعیت 7 یا 10 میلیونی دارد ما قانون اساسی را چگونه تفسیر می‌کنیم و چگونه اجرا می‌کنیم؟ چرا که اسم مجلس خانه ملت است و این خانه یک جناح نیست، بنابراین بگذاریم مجلس آینه ملت باشد.

روحانی تصریح کرد: در میان همه احزاب و جناح‌ها مردم باید تلاش کنند که بهترین را انتخاب کنند و مجریان باید دقت کنند چارچوب قانونی جامعه را رعایت کنند، چرا که معیار قانون است و بدانیم اداره کشور از آن ملت ایران است.

روحانی با بیان اینکه صاحب این کشور مردم هستند و ولی نعمت ما مردم هستند، تصریح کرد: هیچ مقامی بدون رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم مشروع نخواهد بود و همه رأی می‌خواهند و اگر این اصل را همه قبول داریم، کار بزرگی در پیش داریم و بزرگترین کار سیاست داخلی دولت یازدهم در 7 اسفندماه رقم می‌خورد و کارکرد سیاسی این دولت مشخص می‌شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دو انتخابات بسیار عظیم و بزرگ داریم،‌مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که از اهمیت بالایی برخوردار است و فکر می‌کنم اولین بار است که این دو انتخابات با هم برگزار می‌شود، اما اینکه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هر دو در یک روز انتخابات انجام شود، برای اولین بار است که صورت می‌گیرد و مجلس دهم و خبرگان پنجم با هم برگزار می‌شود. همه باید دست به دست هم دهیم.

روحانی تصریح کرد: من امروز نمی‌خواهم حرف تلخ بزنم، نگذارید امید مردم ناامید شود و همه تلاش کنید شور و نشاط و امید مردم افزایش یابد و آن نکته‌ای که رهبری فرمودند که همه به پای صندوق های رأی بیایند و رأی دهند، اگر کسی با نظام مسئله دارد این مسئله ملی است و همه به پای صندوق آرا بیایند و ما باید زمینه امید شور و رقابت را ایجاد کنیم. 

رئیس‌جمهور افزود:‌ مجلس خانه ملت است نه خانه یک جناح و اگر قرار است یک جناح باشد و یک جناح نباشد، انتخابات نمی‌خواهد همه آنها به مجلس بروند.

روحانی تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و وزارت کشور، دولت، شورای نگهبان همه باید کمک کنند که امید و رقابت در کشور باشد و کشور از آن همه جناح‌ها است و مجلس از آن همه است و همه جناح‌ها باید در آن حضور داشته باشند.

روحانی تصریح کرد: ما به عنوان دولت اعتدال که باید قانوناً بی‌طرف باشیم، اما دلمان می‌خواهد معتدلین به مجلس بروند و این آرزوی ما است اما قانوناً‌ و عرفاً حق مداخله نداریم و باید تلاش کنیم انتخابات سالم برگزار شود و به هر حال همه جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خود را به مجلس بفرستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه احراز صلاحیت واقعی از آن ملت ایران است، خاطرنشان کرد: این ملت بزرگ ایران است که پای صندوق‌های رأی می‌آید و مردمند که اصلح را برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند و در همه جای دنیا سیستم‌ها و فیلترهای نظارتی وجود دارد و باید قید شود چرا که فیلترهای نظارتی اکثراً از طرف خود احزاب است و بهترین فیلترها را می‌گذارند تا بهترین آدم‌ها را معرفی کنند و به کارآمدی، به صالح بودن فرد توجه می‌کنند.

روحانی گفت: قانون اساسی کشور ما اداره کشور را به سمت حزب نبرده است، باید بر روی آن فکر شود و دموکراسی بدون حزب نمی‌تواند موفق باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم که بهترین‌ها را برگزینیم و قانون اساسی می‌گوید دولت مجری انتخابات است،‌ وزارت کشور مجری انتخابات است و ناظر بر انتخابات را شورای نگهبان می‌داند. بنابراین باید دقت شود چراکه این مرزها به هم نزدیک می‌شوند و مخلوط می‌شوند و بهترین راه، امروز هنوز هم گفت‌وگو، رایزنی، مذاکره، مشورت است.

روحانی خاطرنشان کرد: من هم از وزیر کشور و هم از وزیر اطلاعات خواسته‌ام که اولاً کاملاً با شورای نگهبان همکاری کنند و از دو ماه پیش تأکید کردم و همین امروز هم از آنها می‌خواهم رایزنی‌های خود را ادامه دهند و البته از طرف من معاون اول نیز رایزنی‌هایی را با شورای نگهبان شروع کرده است.

روحانی گفت: امیدواریم همانطور که همیشه با خردورزی و اعتماد به حق و ایمان به خدا، چرا که دین مان را برای دنیای کسی نمی‌توانیم بفروشیم و خدای نکرده مصالح کشورمان را بفروشیم. هیچ کس دنبال این نیست و ما می‌خواهیم اخلاق حاکم باشد و این انتخابات خیلی مهم است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نباید به سمت حذف دیگری برویم و آبروی افراد را برای اینکه خودمان پیروز شویم ببریم، این نمی‌ارزد و با قانون و اخلاق سازوگار نیست هر کسی صلاحیت خود را بیان کند و برای تخریب دیگران اقدام نکند و این دولت نه طرفدار حزب و جناح خاص یا کاندیدای خاصی است.

روحانی با بیان اینکه تلاش دولت اجرای قانون اساسی است و قانون موضوعه است، خاطرنشان کرد: من از همه استانداران، فرمانداران و همه مسئولین انتخابات، وزیر کشور می‌خواهم که بدانند انتخابات یک آزمایش الهی است و باید با بی‌طرفی و عدم مداخله، اجرای مرّ قانون، امنیت کامل و رقابت سالم و همانطوری که رهبری فرمودند یک انتخابات پرشور و با نشاط با صف‌های طولانی مردم در پای صندوق‌های رأی باشد.

وی گفت:‌ امیدوارم بهترین‌ها برای مجلس شورای اسلامی برگزیده شوند که بیشترین خدمت را به مردم انجام دهند و در برابر احکام اسلامی و مقررات اسلامی آنچه که شایسته است برای اجرا و عمل دقیق به قانون انشاءالله موفق باشند.