عارف: کام اصلاح‌طلبان با ردصلاحیت‌ها تلخ شد

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در دومین کنگره حزب ندای ایرانیان، ضمن گرامیداشت دهه فجر اظهار داشت: امیدواریم که در 22 بهمن شاهد حضور پرشور و حداکثری مردم باشیم، چرا که با توجه به مسائل داخلی و بین‌المللی به حضور جدی مردم نیاز داریم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه راهبرد اصلی ما تحزب‌گرایی و فعالیت فراگیر تشکل‌های سیاسی است، گفت: لازمه این فعالیت‌ها و رسیدن به جایگاه تحزب، توانمند سازی جوانان و انتقال تجربه به نسل جدید و داشتن یک برنامه طولانی مدت و‌ آماده سازی جوانان برای پذیرش مسئولیت در آینده است.

 

عارف همچنین با اشاره به لغو تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی و آغاز اجرایی شدن برجام و تبریک آن به مقام معظم رهبری، دولتمردان و تیم مذاکره کننده، تصریح کرد: به سرانجام رسیدن مناقشه هسته‌ای حاصل صبوری و پایمردی ملت ایران، تلاش دانشمندان هسته‌ای به خصوص شهیدان هسته‌ای، تلاش و پشتکار دولت و تیم مذاکره‌کننده و مواضع شجاعانه و راهگشای رهبر معظم انقلاب و حمایت ایشان از تیم مذاکره‌کننده بود.

 

وی با تاکید بر اینکه برای رونق اقتصادی در دوران پساتحریم راهی جز همبستگی ملی و همراهی همه نهادها و ارکان حاکمیتی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اسناد بالادستی خوبی همچون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی داریم که باید مبنای حرکت نظام و کشور در دوران پساتحریم باشد.

 

عارف در همین باره ادامه داد: باید در قوانین و مقرراتی که در دوران تحریم‌ها ایجاد شده، تجدیدنظر کنیم. باید رونق اقتصادی با اولویت معیشت مردم در دستور کار ما باشد که این مسئله به همبستگی نیاز دارد.

 

رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ 7 اسفندماه ابراز کرد: انتظار می‌رفت که شیرینی و حلاوت آغاز اجرایی شدن برجام با اعلام نظر هیئت‌های نظارت در بررسی صلاحیت‌ها دوچندان شود که متاسفانه چنین نشد و کام بسیاری از اصلاح‌طلبان اعتدالیون، نخبگان و دلسوزان کشور تلخ شد.

 

عارف افزود: انتظار بر این بود تا اعضای محترم هیئت‌های نظارت در چارچوب‌‌ رهنمودهای کلی نظام و براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور حداکثری مردم، وظیفه بررسی صلاحیت‌ها را دنبال کنند، اما احساس می‌شود در برخی موارد اینگونه بوده است.

 

 

عارف تاکید کرد: اعتراض و تعیین نظر در صلاحیت‌ها را حق همه کسانی که ردصلاحیت شدند می‌دانیم و در همین باره شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از طریق مراجع دارای صلاحیت و ذی‌نفوذ این بحث را به طور جدی دنبال خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: مذاکراتی که هم کمیته تعامل و هم اعضای برجسته عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بزرگان داشته‌اند، رضایت‌بخش بوده و امیدوار هستیم که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، تجدیدنظر اساسی داشته باشد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: تعداد زیادی از داوطلبان با عدم احراز صلاحیت مواجه شده‌اند که من از آنها می‌خواهم، هرچه سریعتر رزومه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود را در اختیار شورای نگهبان قرار دهند تا بتوانیم لیست نهایی را راحت‌تر ببندیم.

 

عارف با بیان اینکه انتخابات 92 با پیروزی تفکر اصلاحات پشت سر گذاشته شد، گفت: ما شرایط سالهای 90 و 91 را به خاطر داریم، اما در همان شرایط، گفتمان اصلاحات به عنوان یک گفتمان اصلی در نظام الهی جمهوری اسلامی به پیروزی رسید.

 

وی با بیان اینکه شرایط امروز خیلی بهتر از سالهای 90 و 91 است، تاکید کرد: من به جوانان اصلاح‌طلب که احساس می‌کنند با ردصلاحیت‌های گسترده نمی‌توانند فعالیت کنند و بی‌انگیزه شده‌اند، می‌گویم که ما در شرایط 92 پیروز شدیم و شرایط امروز خیلی بهتر از سال 92 است و خوشبختانه شخصیت‌های برجسته و لایقی در لیست‌های استانی خود داریم که می‌توانیم از آنها در مجلس استفاده کنیم.

 

عارف با عنوان این مطلب که ما از فردای 24 خرداد 92 به این نتیجه رسیدیم که باید این مسیر ادامه پیدا کند و پیروزی ما اولین فاز از مسیری است که باید طی شود، تصریح کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تقویت انسجام ملی و تعامل باگروه‌های داخل نظام از دستاوردهای اصلاح‌طلبان در طول 2 سال و نیم گذشته بوده است.

 

وی درباره مجلس آینده و نوع تعاملش با دولت، گفت: ما باید سرمایه اجتماعی خلق شده در خرداد 92 را ارتقاء دهیم و در پی مجلسی باشیم که همراه با دولت و پاسخگوی مطالبات آن باشد و خود را در توسعه و پیشرفت کشور نه رقیب دولت، بلکه رفیق دولت بداند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه اصلاح‌طلبان اجماع کامل را به عنوان یک ضرورت پذیرفته‌اند، گفت: 24 خرداد الزام می‌کرد که اجماع کامل را در درون اصلاح‌طلبان دنبال کنیم، شیرینی پیروزی سال 92 باید به عنوان یک گام ما را به اجماع کامل در جبهه اصلاح‌طلبان ملزم می‌کرد.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه تلاش داریم تا وحدت و اجماع میان اصلاح‌طلبان حفظ شود، گفت: ما خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین جریانات داخل نظام می‌دانیم و باید تلاش کنیم تا فاصله‌ای میان ما و نهادهای حاکمیتی، به وجود نیاید.

 

عارف در ادامه با بیان اینکه قبل از مجلس اصلاح‌طلب باید به دبنال ملجس کارآمد باشیم، تاکید کرد: البته معتقد هستیم که در مجلس کارآمد، اصلاح طلبان باید نقش کلیدی داشته باشند. در حدود 80 روزی که از فعالیت رسمی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گذرد، همه تصمیمات به طور اجماعی بوده و مسئله‌ای که باعث اختلاف نظر گروه‌های اصلاح‌طلب شود، وجود نداشته است، اما طبیعتا شاید برخی تصمیمات، با منافع برخی از گروه‌ها سازگاری نداشته باشد، اما در نهایت آنها تمکین کرده‌اند که باید این سرمایه در آینده حفظ شود.

 

عارف همچنین در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای سال 96 عنوان کرد: باید عملکرد چندماهه شورای عالی سیاستگذاری برای جوانان اصلاح‌طلب الگو باشد تا بتوانیم همدیگر را تحمل کرده و باهم کار کنیم.

 

وی همچنین با اشاره به شعار انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر "امید و آرامش، رونق اقتصادی" اظهار کرد: ما برخی مسائل را پیش‌بینی می‌کردیم، اما قرارمان بر این بوده تا درهر شرایطی با امید و آرامش انتخابات را برگزار کرده و به مهمترین دغدغه مردم که رونق اقتصادی است، بپردازیم.

 

رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در ادامه با بیان اینکه باید با حضور و نشان دادن و همچنین ابراز وفاداری‌ به ارزش‌ها، موانع را یکی یکی پشت سر گذاریم، گفت: برای تحقق این مسئله هیچ راهی جز حضور جدی و با انگیزه نداریم و چنانچه در جاهایی با حرکات غیرمنطقی مواجه شدیم، نباید عصبانی شویم، چرا که آرامش شرط موفقیت و استمرار جریان اصلاح‌طلبی است.

 

وی با بیان اینکه در 5 هفته باقیمانده تا انتخابات باید با همان انگیزه 2 سال گذشته کار را دنبال کنیم، افزود: باید به شعار اصلی خود که همان امید، آرامش و رونق اقتصادی است، توجه کنیم. این شعار در یک شرایط ایده‌آل که همه چیز در اختیار ما باشد، تصویب نشد. این شعار در شرایطی تصویب شد که می‌دانستیم امکانات در اختیار رقیب است و می‌دانستیم در زمینی باید بازی کنیم که رقیب طراحی کرده و البته می‌دانستیم که می‌توانیم در همین زمین طراحی شده به پیروزی برسیم.

 

عارف همچنین در ادامه با اشاره به نحوه گزینش کاندیداها توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: ما در گزینش کاندیداها هیچ دخالتی نداشتیم و محور انتخاب داوطلبان، حوزه‌های انتخابیه است و در این باره شورای اصلاح‌طلبان استانها، نقش هماهنگ کننده دارد و اگر در جاهایی مشکلی پیش آمد، شورای استانی برای حل اختلاف دخالت خواهد کرد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان بار دیگر به موضوع بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان پرداخت و گفت: با پیگیری‌های انجام شده و با توجه به نگاه خوبی که بزرگان دارند، امیدوار هستیم تا شورای نگهبان در امر بررسی صلاحیت‌ها تجدیدنظر داشته باشد و چنانچه این شورا با کمبود اطلاعاتی مواجه است، حاضریم تا اطلاعات خود را در اختیار شورای نگهبان قرا ردهیم تا ابهامات برطرف شود.