نشریه آمریکایی «فوربز» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: عربستان ترس های بیشماری درخصوص ایران دارد، اما وحشتناک‌ترین کابوس ریاض زمانی تعبیر می شود که روابط ایران با آمریکا، نزدیکترین متحد غربی عربستان، بهبود یابد. این امر با توجه به رویدادهای اخیر و لغو تحریم های ایران، بسیار محتمل به نظر می رسد. 

 
در ادامه گزارش آمده است: اکنون مسیر تحقق اهداف انقلاب ضداستبدادی و ضدسلطنتی سال 1979 برای ایران هموار شده است. اما مسئله اساسی این است که ریاض چرا باید از چنین چشم اندازی واهمه داشته باشد؟ پاسخ این پرسش واضح است: انقلاب ایران می تواند به عنوان الگویی برای نسل جوان عربستان تبدیل شود. 

 

نگارنده گزارش سپس می نویسد: ایران و عربستان در زمینه های اقتصادی، سیاسی، ایدئولویژیک و فرهنگی رقبای منطقه ای محسوب می شوند. هر دوکشور جمعیتی جوان با متوسط سن 27 سال دارند. هر دو تلاش می کنند نظام ساختاری خود را حفظ کنند... ایران در صورت تحقق اهداف انقلاب اسلامی سال 1979، قادر خواهد بود مسیر شکوفایی توانمندی های بالقوه جمعیت جوان خود را هموار کند. رویدادی که خاندان سلطنتی عربستان از آن وحشت دارند. با این اوصاف، می توان فهمید چرا ریاض شمشیر خود را برای ایران از رو بسته است. ریاض برای جلوگیری از دست یابی ایران به اهداف خود، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است. اعدام «شیخ نمر،» روحانی برجسته شیعیان، یکی از این اقدامات بود.

 

نگارنده گزارش همچنین مدعی شده است: از سوی دیگر، ایران نیز با اتخاذ اقدامات تلافی جویانه تلاش دارد اقتصاد وابسته به نفت عربستان را که پیش از این بدلیل کاهش بی سابقه بهای نفت خام بسیار آسیب دیده است، به زانو در آورد. به نظر می رسد ایران و عربستان درگیر جنگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شده اند و بهترین سلاح در این جنگ «نفت » است. اینکه چه کسی پیروز این جنگ خواهد بود، را نمی توان به این راحتی پیش بینی کرد. با این وجود، یک نکته مسلم است؛ بازار آشفته نفت روزهای سخت تری را پیش روی خواهد داشت.