هدف بیانیه جده پوشش گذاشتن بر تروریسم عربستان است

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه غیر اجماعی نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده، اعلام کرد:

سازمان همکاری اسلامی با هدف تقویت همکاری های اسلامی و مقابله با اشغال فلسطین و کمک به آزادی قدس شریف بعنوان مسئله نخست امت اسلامی تاسیس شده است. با توجه به تداوم اشغال فلسطین و محاصره غیر انسانی فلسطینیان و گسترش تهدید افراطی گری و تروریسم تکفیری علیه صلح و امنیت بین المللی، اقدام عجولانه و غیر مسئولانه دولت سعودی در اصرار بر برگزاری اجلاس فوق العاده و صدور بیانیه غیر اجماعی مزبور، عملا موجب تشدید اختلاف میان اعضاء و تضعیف سازمان همکاری اسلامی گردیده است.

جمهوری اسلامی ایران با ابراز تاسف از نادیده گرفته شدن أهداف، اصول، مصالح و اولویت های سازمان و حقوق کشورهای عضو، توسط کشور میزبان در جریان برگزاری و تدوین بیانیه اجلاس جده، تاکید می کند هدف از این گونه اقدامات تلاش برای پوشش دادن به سیاست های مبتنی بر تفرقه افکنی، جنگ آفرینی و حمایت از تروریسم دولت عربستان سعودی است.

بیانیه نشست جده واقعیات موجود در رابطه با حادثه سفارت عربستان و اقدامات سریع دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین امنیت، کنترل شرائط، اعاده وضعیت و برخورد با متهمین را نادیده گرفته و با پرداختن به موضوعات غیر مرتبط با دستور کار اجلاس عملا در خدمت اهداف یک کشور خاص قرار گرفته است. بیانیه همچنین با اصول منشور ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول حقوق بین الملل مغایرت داشته و از نظر جمهوری اسلامی ایران مردود و غیر قابل پذیرش است.

موفقیت سازمان همکاری اسلامی در پی گیری اهداف و اولویتهای خود در گرو همبستگی، همکاری و هماهنگی میان أعضا و نه جبهه گیری متقابل آنها است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست اصولی خود ضمن اعلام آمادگی برای تعامل در جهت حل مشکلات دوجانبه با عربستان، بر ضرورت بازگشت ریاض از سیاست‌های نادرست خود که منطقه و جهان را با بحران فعلی مواجه کرده است به مسیر اعتدال و عقلانیت و گفتگوی توام با احترام متقابل تاکید، و از همه کشورهای عضو سازمان می خواهد با تعامل هشیارانه و همراه با مسئولیت با مسائل امت اسلامی زمینه های رفع مشکلات جاری و پی گیری اهداف اصلی سازمان در زمینه آزادی فلسطین اشغالی و قدس شریف را فراهم کنند.