اصلاح طلبانی که با30 نماینده در مجلس راضی هستند

اصلاح‌طلبان از مجلس ششم به بعد نتوانسته‌اند حضور موثری در مجلس داشته باشند. 12 سال گوشه‌نشینی اصلاح‌طلبان در مجلس باعث شده است که سناریوهای مختلفی برای ورود به مجلس از سوی لیدرهای اصلاح‌طلب در نظر گرفته شود.

یکی از لیدرهای جریان اصلاحات معتقد است اصلاح‌طلبان نباید تصور کنند که می‌توانند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند. این عنصر اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: حتی اگر بتوانند 30 تا 40 نفر از نیروهای فعال اصلاح‌طلب را وارد مجلس کنند که آنها بتوانند در کنار نمایندگان همسو با دولت صحنه‌گردانی مجلس را بر عهده بگیرند در انتخابات موفق خواهند بود.

یادآور می‌شود محمد عطریانفر از اعضای مرکزیت کارگزاران 11 دی ماه امسال در مصاحبه با روزنامه آرمان تاکید کرده بود: اصولگرایان اکثریت مجلس دهم را به دست می‌گیرند و در پاسخ این احتمال که اعتدالگرایان نزدیک به اصلاح‌طلبان محوریت مجلس بعدی را به دست بگیرند تاکید کرد: بنده احتمال چنین ترکیبی را واقعی نمی‌دانم در همه مجالس گذشته، اکثریت مجلس یا در اختیار اصولگرایان قرار داشته یا اینکه اصلاح‌طلبان مجلس را در اختیار داشته‌اند. از سال 68 تاکنون جز سال 78 هیچ‌گاه یک مجلس اصلاح‌طلب در ایران تشکیل نشده است.

وی می‌افزاید: ممکن است برخی گمان کنند انتخابات مجلس دهم نیز ممکن است تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی آقای حسن روحانی قرار گیرد و اصلاح‌طلبان موفق شوند اکثریت مجلس را به دست گیرند. به نظر من این اتفاق واقع‌بینانه نیست و غیرقابل تکرار است. به نظر من مجلس آینده در اختیار اصولگرایان قرار خواهد داشت. اصلاح‌طلبان نیز یک اقلیت قدرتمند را تشکیل خواهند داد.

روز گذشته نیز غلامعلی جعفرزاده (عضو فراکسیون رهروان و از نمایندگان حامی دولت) در مصاحبه با خبر آن‌لاین با ادبیاتی تحقیرآمیز گفت: من به آقای مطهری گفتم که لیست صدای ملت از لیست اصلاح‌طلبان رای بیشتری به دست خواهد آورد. صدای ملت در مجلس نهم دارای 6-7 عضو است.