این روزها کمتر کسی به نامزدهای خاکستری، جوان و کمترشناخته شده‌ی اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس دهم، اشاره و یا حتی فکر می‌کند.

چهره‌های عموماً در سایه‌ای که بعضاً توانسته‌اند صلاحیت خود برای حضور در انتخابات مجلس دهم را از شورای نگهبان هم دریافت کنند و حتی اقوالی وجود دارد مبنی بر اینکه تعدادشان در میان بیش از 4 هزار و 700 نامزد تأیید صلاحیت شده از سوی هیئت‌های نظارت شورای نگهبان، بیشتر از تعداد نامزدهای اصولگرا هم هست.

اما چرا اشاره‌ای به آنها نمی‌شود و چرا از جانب چهره‌های ستادی جریان خاص نه تنها نامی از این نامزدها برده نمی‌شود؟! بلکه که گویا تنها چیزی که در دستور کار است، اشاره و اعتراض و فریاد پیرامون ردّ صلاحیت چند چهره ستادی همیشگی اصلاح‌طلب‌ها در تهران و شهرستان‌هاست.

چهره‌هایی خاص شامل معجزات خاص! که در میان آنها از نمایندگان مستعفی مجلس ششم گرفته تا اعضای گروه‌های منحلّه، حامیان سران فتنه، تحریم‌کنندگان انتخابات مجلس نهم، تأکیدکنندگان بر افلیج‌شدن کشور بواسطه تحریم‌ها و غیره نیز حضور دارند.

 

*گفته بودند: «نمی‌آییم، جوان‌ترها می‌آیند»!

ماجرا در ظاهر امر اینطور است که اصلاح‌طلبان ستادی و چهره‌های همیشگی این جریان سیاسی خاص، از قبل از آغاز روزهای ثبت نام، اعلام کرده بودند که قصدی برای حضور در انتخابات ندارند و می‌خواهند عرصه را به جوان‌ترها واگذار کنند.

حسین مرعشی، چهره مشهور اصلاح‌طلبان در همین رابطه زمانی گفته بود:‌ من نباید توقع داشته باشم که هم زندانی سیاسی باشم و هم بخواهم وارد مجلس شوم. تکلیف بنده و امثال من روشن است. دلیلی ندارد اصرار داشته باشیم که حتماً ما وارد مجلس شویم. ما دوستان لایقی داریم که می‌توانند در مجلس به نظام و مردم خدمت کنند.

و احمد شیرزاد، دیگر فعال اصلاح‌طلب هم طی اظهاراتی بیان کرده بود: از نظر من بهتر است مجموعه نیروهای نام و نشان‌دار اصلاح‌طلب به صحنه نیایند و کریمانه در این دوره شرکت نکنند، به این دلیل که چنین فضایی می‌تواند به شکلی در اردوگاه اصلاح‌طلبی بازتاب پیدا کند که حرف تندروها پیش رود.

 

چهره‌های جریان خاص همچنین مؤکداً بیان کرده بودند که خودشان می‌دانند تکرار مجلس ششم (به معنی اکثریت شدن اصلاح‌طلبان در مجلس دهم) ممکن نیست و برای همین نیز مسئله «برد حداقلی» را بارها در کلام خود مورد اشاره قرار دادند.

همین چهره‌ها همچنین به مردم گفته بودند «سونامی ثبت نام» راه نمی‌اندازند.

شاهد مثال آنکه مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات چند ماه قبل طی مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که اصلاح‌طلبان سونامی ثبت نام به راه نمی‌اندازند.

 

*پیرمردها یا جوانان؛ مسئله اینست...

اما ورق برگشت و آن سونامی موعود با ثبت نام چهره‌هایی مثل الویری، رهامی، منتجب‌نیا، پورنجاتی، معین، اصغرزاده، میرلوحی، اطاعت، حضرتی و... به راه افتاد.

در کنار این عده اما جوان‌ترها و خاکستری‌هایی هم در تهران و شهرستان‌ها ثبت نام کردند که البته جنجال‌ها و فریادهای پیرمردها نسبت به عدم احراز و یا ردّ صلاحیت‌شان گوش عالم و آدم را کَر کرد و کمتر کسی از اصلاح‌طلبان در سایه و خاکستریِ ثبت نام کرده و یا تأیید صلاحیت شده چیزی شنید.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد پیرمردهای سابقه‌دار اصلاح‌طلب عموماً نتوانستند از فیلتر تأیید صلاحیت خود برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس عبور کنند و بلافاصله انواع انتقادات و هجمه‌ها را عازم سمت افکار عمومی کردند.

از طرح جلسه با رهبری گرفته تا درخواست از روحانی برای ورود به صحنه، هجمه به شورای نگهبان، پیش کشیدن پای سوابق انقلابی و...

مرعشی گفته بود که فقط یک درصد اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شده‌اند و دیگری هم اینطور ابراز کرده بود که اساساً هیچ کاندیدای اصلاح‌طلبی در صحنه باقی نمانده است!

یکی دیگر از اصلاح‌طلبان ردّ صلاحیت شده بیان کرده است که من یکی را که دیگر می‌شناختند و به سوابق اعتدالی‌ام که آشنایی داشتند؛ متأسفانه من و امثال من ردّ صلاحیت شده‌ایم!

 

*اصلاحات به هدف خود رسیده است؟!

در کنار این اعتراضات و اما و اگرها اما در قسمت کمتر دیده شده‌ی کاندیداهای در سایه مانده، خبرهای دیگری در جریان است.

خبرهایی مثل «اشاره اصلاح‌طلبان ستادی، به احتمال پیروزی و موفقیت اصلاحات بوسیله همین کاندیداهای تأیید شده»!

آنها اگرچه همچنان از اشاره صریح به مسئله «اصلاح‌طلبان خاکستری تأیید شده» اِبا می‌کنند و اکراه دارند از این کار، اما در مواقعی صحبت‌هایی را بیان کرده‌اند که نشان می‌دهد حقایق دیگری هم در قضیه «حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم» وجود دارد.

 

*درایتی:می‌توانیم به هدفمان برسیم/حضرتی:می‌توان لیست جمع و جور و قابل دفاعی تهیه کرد

مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و مشاور رئیس دولت اصلاحات اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با سایت حزب ندای ایرانیان گفته است: درست است که افراد نامدار جریان اصلاحات را رد صلاحیت کرده‌اند ولی می‌توان نام‌آوران جدیدی را معرفی کرد و آن‌ها را به چهره‌های آینده بدل کرد.

عارف: من به کسانی که بی‌انگیزه شدند نوید می‌دهم که خوشبختانه شخصیت‌های برجسته و لایق در لیست‌ها وجود دارند. وضعیت کنونی بهتر از سال‌های 91 و 92 است.

وی می‌افزاید: به نظر من با پتانسیلی که در جریان اصلاحات وجود دارد چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر است که بتوانیم چهره‌های جدیدی را در عرصه سیاسی معرفی کنیم.

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه تأکید می‌کند: به نظر من آن چیزی را که برای این دوره از انتخابات طراحی کرده بودیم قابل دستیابی است.

الیاس حضرتی، دیگر چهره اصلاح‌طلب و البته داوطلبی که خبر ردّ صلاحیتش را خودش اعلام کرده است نیز طی یک مصاحبه اعتراضی به مسئله ردّ صلاحیت خود که در روزنامه اعتماد منتشر شد، اما در لابه‌لای صحبت‌هایش گفته است: در بدترین شرایط اگر چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب برنگشتند، از میان بقیه کاندیداهای تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلب، می‌توان لیست جمع و جور و قابل دفاعی تهیه کرد.

 

*عارف: نوید می‌دهم که خوشبختانه شخصیت‌های برجسته و لایق در لیست‌ها وجود دارند

و نفر بعدی هم «محمدرضا عارف» رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است که طی سخنانی در کنگره حزب ندا – که سایت جماران آنها را منتشر کرد- به‌صورتی تلویحی و اگرچه اشاره کرد که پیگیر بحث ردّ صلاحیت‌ها هست اما پای نامزدهای خاکستری و احراز نشده‌ها را هم پیش کشید.

او گفته بود: من به کسانی که بی‌انگیزه شدند نوید می‌دهم که خوشبختانه شخصیت‌های برجسته و لایق در لیست‌ها وجود دارند. وضعیت کنونی بهتر از سال‌های 91 و 92 است.

و افزوده بود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از کاندیداها عدم احراز صلاحیت شده‌اند درخواست می‌کنم که این افراد هرچه سریعتر سابقه کاری و توانایی خود را در عرصه‌های مختلف در اختیار شورای نگهبان قرار دهند.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از سخنانش مجدداً پای عدم احرازی‌ها را پیش کشیده و تأکید کرده بود: اگر صلاحیتی هم احراز نشده از عدم آگاهی نسبت به افراد بوده و ما آماده‌ایم تا اطلاعات کافی از افراد را در اختیار قرار دهیم.

آنچه که گفته شد؛ اخبار، شنیده‌های موثق و مختصات رخدادهای مربوط به ماجرای حضور اصلاح‌طلبان در صحنه انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی است.

با خوانش اطلاعات و گفته‌های مذکور، تحلیل‌های مختلفی به ذهن متبادر می‌شود که باید هریک را در جای خود مورد پرداخت قرار داد و آنها را به اقتراح گذاشت...

 

_ آیا اعتراض به ردّ صلاحیت اصلاح‌طلبان ستادی صرفاً یک نمایش است و قرار است برای اصلاح‌طلبان خاکستری یک حاشیه‌ی امن ایجاد شود؟!

 

_ آیا اصلاح‌طلبان تلاش دارند ظرفیت موجود را تا حد امکان بالاتر برده و با اعتراض‌های خود، مشاهیر بیشتری را به لیست‌های ممکن چپ‌ها در تهران و شهرستان‌ها بیافزایند؟!

 

_ سخن کذب «نبودن اصلاح‌طلبان در انتخابات» قرار است چه هدف یا اهدافی را محقق کند؟!

 

_ و اینکه «14 سال شکست پیاپی اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌ها» از میان این جاده‌ی ظاهراً سردرگم و این کلاف به‌هم پیچیده، چه فرجامی خواهد یافت؟!