رای الیوم که از لندن بروز رسانی می شود، در ادامه افزود: «اولین درسی که سران عرب خلیج {فارس} از تجربه ایران در تعامل با غرب باید یاد بگیرند این است که که مانند ایران به استقلال خود چنگ بزنند و از وابستگی به غرب رها شوند؛ چرا که ایران با همین وابسته نبودن توانست غرب را علی رغم دشمنی زیاد با این کشور وادار کند  به حقوق ایرانی ها احترام بگذارد.»

این روزنامه در ادامه افزود: «اعتماد به نفس داشتن و ایمان به پیروزی حتمی، دومین درسی است که  سران عرب باید از ایران بیاموزند و در مقابل غرب سرسخت باشند تا بتوانند پایه های کشورهای خود را محکم کنند و منطقه را از بحران هایی که ایجاد کرده اند، نجات دهند.»

این روزنامه در ادامه نوشت: «سران عرب باید دموکراسی را در کشورهای خود پی ریزی کنند و قانون اساسی برای حاکمیت انتخاب کنند که حاکمیت از حالت انحصاری خارج کنند و اینطور نباشد که یک خاندان تا ابد بر یک کشور حکومت کند. این سومین درسی است که اعراب باید از شکل حاکمیت در ایران یاد گیرند.»

رای الیوم ادامه داد: «چهارمین درسی که سران عرب خلیج {فارس} باید از ایران بیاموزند، مسئله ثبات در مواضعگیری هاست و چنین نباشد که با هر تندبادی از مواضع خود عقب بکشند. ایران دهه هاست که مواضع خود را درباره مسئله فلسطین و مقاومت در منطقه و متحدان خود با قدرت حفظ کرده است. ولی اعراب نسبت به مواضع خود حتی نسبت به کشورهای همجوار و جامعه بین المللی ثبات قدم ندارند.»

این روزنامه در ادامه نوشت: «آخرین درسی که سران عرب باید از ایران یاد بگیرند، مسئله پیشرفت علمی و تکنولوژی و بروز بودن است؛ چه در عرصه هوافضا و چه پزشکی و چه در زمینه پیشرفت نظامی که در دهه گذشته ایران در زمینه موشکی و سلاح هوایی پیشرفت چشمگیری داشته که با وجود فشار  و تحریم این مسئله واقعا جای شگفتی است. ولی اعراب تنها به فکر ساخت برج های بلند با کمک مهندسان خارجی هستند و به این مسئله هم مباهات می کنند.»

این روزنامه درپایان افزود: «زشت نیست که سران عرب خلیج {فارس} به اشتباهات خود اعتراف کنند و از سیاست های غلط خود عقب بکشند تا بلکه به ضرر رساندن به ملت های خود و دیگر ملت های منطقه پایان دهند. ولی باید دانست که ادامه رویکردهای اشتباه بی شک به فروپاشی کشورهای عربی و نابودی کامل آنها خواهد انجامید.»