"دانیل بی شاپیرو،" سفیر آمریکا در تل آویو در سخنانی در همایش سالانه مرکز تحقیقاتی موسوم به موسسه امنیت ملی اسرائیل گفت: «شورای امنیت سازمان ملل متحد درحال بررسی اقداماتی ضد برنامه موشکی ایران و انتقال تسلیحات است. قطعنامه 2231 شورای امنیت که موید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، نیز حاوی ماده ای فوق العاده درباره بازگشت پذیری تحریم‌ها است که هیچیک از کشورهای عضو (دائم شورای امنیت) نمی توانند این کار را وتو کنند.

 

بنابراین ایالات متحده این امکان را دارد که به صورت یکجانبه هرگونه تلاش برای انتقال فناوری های حساس هسته ای به ایران را رد کند یا بپذیرد. رئیس جمهور اوباما نگرانی بسیاری از اسرائیلی ها را درباره ایران درک می کند و با این نگرانی هم عقیده است. ما می دانیم که اسرائیل درخصوص خطر ایران نزدیکتر و آسیب پذیرتر و حساس تر است. 

 

شاپیرو افزود: اینکه ما به مقطع مهم روز اجرای توافق هسته ای رسیده ایم به هیچ وجه به معنای آن نیست که نگرانی ها درباره اهداف و نیات ایران در مسیر پیش روی را کم اهمیت می دانیم یا رد می کنیم. دقیقا به همین علت است که  ما در توافق خواستار آن بودیم که برخی از شدیدترین و فراگیرترین مفاد راستی ازمایی گنجانده شود که بی سابقه است. ازجمله این بخشها، اقداماتی است که به صورت مشخص احتمال فرار هسته ای ایران را با استفاده از حرکت در مسیر مخفی هسته ای هدف قرار می دهد. علاوه بر پایش مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مراکز هسته ای اعلام شده ایران که اطمینان می دهد ما اطلاعات به هنگام درباره هرگونه تخلف ایران خواهیم داشت، جامعه بین المللی حالا هم نظارت و هم پاسخگویی ایران را درباره کل چرخه تامین برنامه هسته ای این کشور داراست از معادن اورانیوم و مراکز تبدیل اورانیوم تا تولید سانتریفیوژها و مراکز فعالیت سانتریفیوژها. این سخن را جان کری وزیر امورخارجه آمریکا گفته است. 

 

وی افزود: علاوه بر این ما امکانات اطلاعاتی خودمان را نیز داریم. به همین علت است که رئیس جمهور اوباما با اطمینان خاطر گفته است که اگر ایران تلاش کند فریبکاری کند ما ایران را گیر خواهیم انداخت. ما نه تنها ایران را گیرخواهیم انداخت بلکه زمان کافی خواهیم داشت تا با هر اقدام لازم به این اقدام ایران پاسخ بدهیم. همانطور که جان کری در وین گفت راستی آزمایی، ستون فقرات توافق هسته ای است. ما به  اسرائیل دارای توانمندی های اطلاعاتی قوی و تجزیه و تحلیل های فنی خودش به چشم متحدی در این مسیر نگاه می کنیم و خواهان استمرار گفتگوهای نزدیک و مستمر برای پایش این توافق هسته ای و راستی آزمایی آن هستیم همانطور که اسرائیل متحدی اصلی برای تدوین و اعمال تحریمهای بین المللی موثر  بود که ایران را سر میز مذاکرات آورد.