علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بينالمللي انرژي اتمي ميگويد، گزارش جديد مثبت و حاکي از قدمهاي بزرگي است که دولت ايران براي همکاري با آژانس برداشته است.

شبکه پرس تی‌وی در این رابطه با وی مصاحبه‌ای را ترتیب داده است که متن آن در زیر می‌آید:

پرس تی‌وی: قبل از هرچیز من تمایل دارم از شما بپرسم تفاوت این گزارش با نمونه‌های قبلی خود چیست؟

سلطانیه: گفت‌وگو با شما باعثخرسندی است. این گزارش حقیقتا نمایانگر قدم‌های مثبت برداشته شده از زمان انتشار گزارش قبلی بود که این امری بی سابقه است. در واقع، همان طور که در این گزارش آمده است، ایران برای اولین بار به معاون مدیر کل و گروه وی که به ایران سفر خواهند کرد، اجازه داده است که امکان دسترسی به تاسیسات تحقیق و توسعه برای سانتریفیوژهای پیشرفته را داشته باشند.

من به شما اطمینان می‌دهم هیچ بازرسی قادر نبوده است که در تمام جهان آن طور که ما اجازه دادیم، به سانتریفیوژها دسترسی داشته باشد. این امری صد در صد شفاف است و در دیگر نقاط جهان که فعالیت‌های غنی سازی در جریان است، بی سابقه می‌باشد. بنا براین، این یک خبر مهم در رابطه با آخرین تحولات است.

ما همچنین اجازه دسترسی به کارخانه تولید آب سنگین را دادیم و در آخرین گزارش آمده است که از سال ۲۰۰۵ میلادی این اولین بار است که ما اجازه بازدید از این کارخانه را داده‌ایم؛ و در آخر و مهم‌ترین نکته حتی در چارچوب به اصطلاح اتهامات، این است که کشور ایران راه را برای از میان برداشتن ابهامات هموار کرده و بار دیگر به جامعه جهانی نشان داد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران اهداف صلح آمیز دارند.

آقای ناکائرتس معاون مدیر کل آژانس در جریان بازدید خود این امکان را داشت که با دکتر عباسی رئیس محترم آژانس انرژی اتمی و معاون وی پیرامون این اتهامات مبنی بر ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کند و مذاکراتی در مورد چگونگی برخورد با این مسئله انجام پذیرفت. در واقع امتیاز بزرگی از جانب ایران اعطا شد که در آخرین گزارش مدیر کل آژانس آمده است.

با وجود این، بخش‌هایی در این گزارش وجود دارد که تکراری و خسته کننده است. نوعی از اتهامات و مسائل مربوط به قطعنامه‌های شورای امنیت که چیز جدیدی نیست و در این گزارش مجددا تکرار شده است. این گزارش، امتیاز بزرگ ارائه شده از جانب ایران و همکاری پیش قدمانه تهران را از زمان انتشار گزارش قبلی به اطلاع تمام جهان رسانده که در واقع این قدمی رو به جلو است و من نیز این گزارش را قدمی رو به جلو در مسیر صحیح ارزیابی می‌کنم.

در عین حال من به تمام کشورهای عضو و مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله مدیر کل آژانس توصیه می‌کنم که همگی هشیاری زیادی را برای حفظ این فضای جدید، فصل جدید از همکاری و تقویت شفافیت از خود نشان دهند و حتی ایران هم فراتر از تعهدات قانونی خود بر اساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای عمل کند تا از این(فضا) حفاظت کرده تا بتوانیم این روند را ادامه دهیم. در غیر این صورت، اگر قدم‌های بزرگ و از روی همکاری ایران آن طور که شایسته است مورد قدردانی واقع نشود و در مقابل مسائل و فشارهای سیاسی، بی‌طرفی آژانس را تحت تاثیر قرار دهد، آنگاه ما(در روش خود) تجدید نظر می‌کنیم.

اما من شخصا امیدوار و خوش بین هستم که ما این همکاری پیش قدمانه را با آژانس ادامه دهیم و امیدوارم آژانس کار بی‌طرفانه خود را ادامه دهد و مهم این است و در واقع به تمام جهان ثابت خواهد شد هر چیزی که ما در طول ۸ سال گذشته مبنی بر نبودن انحراف در فعالیت‌های خود به سمت اهداف غیرقانونی گفته‌ایم، درست بوده و اکنون در این گزارش این موضوع بار دیگر ثابت شده است.

پرس تی‌وی: اکنون که این گزارش منتشر شده است، مسائل از این مرحله به بعد چگونه پیش می‌رود؟

سلطانيه: خب در واقع در حالت عادي هفته آينده يک گزارش فني غير رسمي توسط معاون مدير کل آژانس ارائه ميشود و همچنين با حضور تمام اعضاي آژانس از جمله خود من به عنوان نماينده ايران، آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش خود را ارائه خواهد داد و اگر سوال يا ابهامي وجود داشته باشد، ما ميتوانيم آن را برطرف کنيم و هفته پس از آن نيز جلسه شوراي حکام آژانس برگزار خواهد شد. البته شوراي حکام روي مسائل مختلفي کار ميکند و يکي از اموري که در دستور کار آن قرار دارد در مورد فعاليتهاي هستهاي و اجرايي کردن امن برنامهها در ايران است. همچنين ديدارهايي بر اساس روال عادي کار برگزار خواهد شد. نمايندگان کشورها نظرات خود را ابراز خواهند کرد و البته هفته آينده جنبش عدم تعهد کار روي اعلاميه خود را آغاز خواهد کرد و همان طور که در ۸ سال گذشته حمايتهاي بسيار ارزشمندي داشته، در شوراي حکام نيز نظر خود را ابراز خواهد کرد.