واکنش آقای سخنگو به خبر مشاجره ظریف و شاهزاده سعودی

حسین جابری انصاری سخنگوی امروز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگار پاسخ داد.

روابط چین و ایران در دوران تحریم‌ها و پسابرجام

جابری انصاری در ابتدای این کنفرانس خبری با اشاره به رفت‌ و آمدهای دیپلماتیک بین مقامات‌ایران و سایر کشورها گفت: "در روزهای گذشته سفر رئیس‌جمهور چین را به جمهوری اسلامی ایران داشتیم و مجموعه موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم ده‌گانه‌ای که بین دو کشور در این سفر امضاء‌ شد. و افق مشترک 25 ساله همکاری‌های جامع راهبردی مابین چین و ایران در این سفر مورد توافق قرار گرفت."

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: "روابط پایا و تاریخی با چین برای ایران حائز اهمیت است. در حدود کمتر از نیم قرن گذشته روابطه دوران جدید دو کشور برقرار شده و تا به امروز همواره رو به گسترش بود."

"در بیش از یک دهه گذشته هم که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه تحمیلی برخی قدرت‌های جهانی شرایط ویژه‌ای را سپری می‌کرد روابط و همکاری‌های بین ایران و چین از حجم و اهمیت خاص خودش برخوردار بوده و در دوران جدید پسا برجام و بعد از رفع این تحریم‌های ظالامانه بین‌المللی رابطه با چین برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت شایسته‌ای برخوردار است."

امیدواریم مطابق توافقی که بین دو کشور شده است در افق 25 ساله آینده شاهد شکوفایی و افزایش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و جنبه‌های دیگر روابط باشیم."

وی گفت: "در روزهای اخیر رفت و آمدهای دیپلماتیک مهمی از سوی مقامات کشورمان به سایر کشورها و همچنین مقامات دیگر کشورها به ایران داشتیم. در سفر رئیس جمهور چین سند ٢٥ ساله افق روابط ایران و چین امضا شد."

سفر روحانی به اروپا

جابری انصاری در ادامه درباره سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به اروپا، گفت:‌ " [رئیس‌جمهور] نخست به ایتالیا و سپس به فرانسه [سفر می‌کند.] در سفر به ایتالیا که شامل گفتگوها و رایزنی‌هایی با واتیکان خواهد بود و همچنین در سفر به فرانسه هیات بزرگ اقتصادی جناب آقای رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند."

روابط جمهوری اسلامی ایران با ایتالیا روابطی تاریخی است و در فراز و نشیب سال‌های گذشته و مشکلات و مسائلی بوده روابط با ایتالیا در میان مجموعه کشورهای اروپایی از بیشترین قوت و مبانی مختلفی برخوردار بوده است." 

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد در سفر روحانی به اروپا "از جنبه‌های مختلف هم مسائل و روابط دو جانبه ایران و این کشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امیدوار هستیم که شاهد مرحله جدیدی از گسترش روابط باشیم. مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای،جهانی و انسانی هم در این گفتگو‌ها بویژه با جناب پاپ مورد گفتگو قرار خواهد گرفت."

رقابت‌ها نباید به دشمنی تبدیل گردد

جابری انصاری د پاسخ به سؤالی درباره رقابت‌های ایران و ترکیه در منطقه گفت: "ترکیه همسایه مهم و بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. تاریخی از همکاری‌ها و البته رقابت‌های و اختلافات بین دو کشور وجود داشته است. سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری ها و کنترل و مهار اختلافات و باقی ماندن روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکیه در قالب رقابت طبیعی خودش است."

وی در ادامه با اشاره به اینکه رقابت بخشی طبیعی از روابط بین کشورها است، گفت: "مهم این است که هر دو کشور با هوشیاری و با توجه به واقعیت‌ها و ضروریت‌ها اجازه تبدیل رقابت‌های طبیعی به دشمنی‌های غیرطبیعی ندهند. این مسأله یک اولویت مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و روابط با ترکیه است."

موفقیت‌میانجیگری منوط به تغییر سیاست عربستان است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعلام آمادگی اسلام آباد برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان گفت: "صراحتا اعلام کردیم که از مساعی جملیه و نیات حسنه کشورهای دوست و برادر استقبال می‌کنیم اما موفقیت هر گونه تلاش میانجیگرانه منوط به تغییر در سیاست دولت عربستان سعودی است که سیاستی مبتنی بر بحران‌آفرینی و تنش‌زایی متعمدانه است."

وی افزود: "هر گونه جزئیات و اتفاقات دیگر در ارتباط با مأموریت این سفر منوط به وجود اراده روشنی از  سوی عربستان سعودی برای حل اختلافات است. این عربستان سعودی است که رابطه را با ایران قطع کند و باید برای هر گونه تغییر در این سیاست باید اعلام تغییر کند."

جابری انصاری تأکید کرد که "تا این لحظه هیچ علامتی از عربستان سعودی در این جهت دیده نشده است."

 

عربستان عامل عدم تعیین زمان مذاکرات سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین تحولات درباره دیدار آتی بین مخالفین دولت بشار است و نمایندگان دولت سوریه، گفت: "تاریخی برای گفتگوهای سوری-سوری مابین هیأت‌ معارضه سوریه و دولت این کشور از سوی نمانیده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه تعیین شده بود. به دلیل اصرار برخی کشورها و بالاخص عربستان سعودی در زمینه تحمیل نظرات یکجانبه خود در خصوص هیأت معارضین سوریه مشکلاتی در جدول زمانبندی پدید آمد."

وی افزود: "ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده‌ایم که حصول توافق و راه‌حل سیاسی بحران سوریه را تسهیل و از آن حمایت می‌کنیم. از همان ابتدا اعلام کردیم که راه‌حل بحران سوریه در نهایت سیاسی بوده و نمی‌تواند نظامی باشد. به همین دلیل هم در روند گفتگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی وین مشارکت داشتیم."

جابری انصاری در ادامه گفت: "همچنان به نقش کمک کننده و تسهیل کننده خودمان ادامه داده و امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد توافق اجماعی درباره هیأت معارضه سوریه و همچنین لیست گروه‌های تروریستی باشیم. همانگونه که قبلا نیز عرض کردم موفقیت راه‌حل سیاسی منوط به حل شدن این دو مسأله اساسی است."

ایران در صورت امکان به آزادی آمریکایی‌ها کمک می‌کند

بخش دیگری از کنفرانس خبری به گفتگوی تلفنی کری و ظریف و درخواست وزیر خارجه آمریکا از همتای ایرانی خود برای کمک به آزادی آمریکایی‌های ربوده شده در بغداد اختصاص داشت. وی گفت: "آنچه اتفاق افتاده درخواستی از سوی آمریکایی‌ها است."

"به طور کلی جمهوری اسلامی ایران در موارد انسانی کمک‌ها و مساعدت‌های انسان‌دوستانه‌ای را در موارد مشابه در طول بیش از ربع قرن گذشته داشته است و در سال‌های اخیر هم مبادله‌ای هم که اتفاق افتاد مسأله‌ای بود که اساسش مسأله‌ای انسان‌دوستانه بود."

"در ارتباط با آنچه که در عراق اتفاق افتاده اگر جمهوری اسلامی ایران بتوان کمکی بکند بر اساس سیاست‌گذاری‌هایی که در کشور انجام خواهد شد این امر پیگیری خواهد شد."

جابری‌انصاری تأکید کرد که این موضوع باید در "مجاری ذی‌ربط" بررسی شود تا مشخص شود که امکان کمک انسان‌دوستانه ایران در این حوزه وجود دارد یا نه.

خبر درگیری لفظی ظریف و فیصل بزرگنمایی شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش‌های منتشر شده درباره درگیری لفظی ظریف و ترکی فیصل، شاهزاده سعودی، در یکی از نشست‌های مجمع اقتصادی داووس گفت : "خبری که در این زمینه منشتر شده اشاره به برخی بحث‌ها میان شرکت‌کنندگان در نشست خاصی مربوط به سوریه است که توسط آقای دی‌مستورا در حاشیه اجلاس داووس برگزار شد."

وی افزود: "هیچگونه گفتگوی دو جانبه‌ای وجود نداشته. در نشست‌های بین‌المللی اینگونه شرکت‌کنندگان هر یک نظرات خودشان را مطرح می‌کنند. این خبر بیش از اندازه واقعیت خودش بزرگ‌نمایی شده ارائه شده است."

جابری انصاری در ادامه درباره احتمال میانجی‌گری پکن در بحران بوجود آمده در روابط تهران و ریاض گفت:" سفر رئیس جمهور چین به ایران از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود ... ارتباطی مستقیم با تحولات جاری در مسأله مورد اشاره نداشت. در این سفر همکاری‌های جامع راهبردی 25 سال آینده ما بین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفتند."

وزیر خارجه آلمان به ایران می‌آید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش‌های رسانه‌های آلمانی پیرامون سفر احتمالی آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور به ایران، گفت: "آنچه بین جمهوری اسلامی ایران و آلمان در جریان است تنظیم سفر وزیر خارجه آلمان است که توافقاتی در این حوزه صورت گرفته و زمان آن نیز تعیین شده است.

ارتباطی میان خرید هواپیما و دارایی‌های آزاد شده وجود ندارد

جابری‌انصاری در ادامه گزارش‌ها درباره مبادلات تجاری با شرکت‌های اروپایی، بالاخص خرید هواپیما، به عنوان مسیری برای بازگردان دارایی‌های آزاد شده ایران پس از لغو تحریم‌ها را رد کرده و گفت: "هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد. به طور طبیعی وقتی سفری بین دو کشور اتفاق می‌افتد جنبه‌های مختلف همکاری بر اساس سوابق قبلی و ظرفیت‌های دو کشور در دستور کار گفتگوها خواهد بود. از جمله در سفر جناب آقای رئیس‌‌جمهور به ایتالیا و فرانسه هم هیأت بزرگ اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی ایشان را همراهی ‌می‌کنند و در نشست‌های اقتصادی در ایتالیا و فرانسه و گفت و گوها و رایزنی‌ها مابین هیات‌های این دو کشور و طرف‌های مقابل بر موضوع‌های مختلف همکاری به ویژه فرانسه برقرار می‌شود."

احتیاط شرکت‌های غربی در ورود به ایران تا مقداری طبیعی است

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتیاط برخی شرکت‌های غربی برای ورود به بازار‌های ایران پس از پایان یافتن تحریم‌ها و اجرای برجام گفت: "اینکه کشورهای جهان نوعی احتیاط را در برخورد با موضوع ورود به سرمایه‌گذاری و بازار اقتصادی ایران انجام می‌دهند اگرچه در آغاز مرحله جدید اقتصادی مقداری طبیعی است اما بخشی از آن جنگ روانی و بزرگنمایی رسانه‌ای است."

وی افزود: "وقتی از یک مرحله به مرحله دیگر نوع همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی سرمایه قانونمندی‌های خاص خود را دارد، سرمایه و سرمایه‌گذاران با محافظه‌کاری موضوع را دنبال می‌کنند. بخشی از آن نیز بزرگنمایی‌های رسانه‌ای است که نباید خودمان به این گونه جنگ‌های روانی دامن بزنیم."

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: "مرحله جدیدی برای اقتصاد ایران فراهم شده و اضافه بر پیگیری سیاست‌های ملی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باید از فضای تنفسی مساعد و بعد از برجام حداکثر استفاده را داشته باشیم."

جابری انصاری گفت: "در آغاز مرحله جدیدی مستمر و به مرور تعامل اقتصادی گسترده و سرمایه گذاری بین ایران و دیگر کشورها در دستور کار است."

امیدواریم سازمان همکاری اسلامی به ابزاری برای تسویه حساب‌های سیاسی نشود

جابر انصاری در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص رای مثبت ابراهیم جعفری در اتحادیه عرب به قطعنامه ضد ایرانی گفت: "آنچه در جده صادر شد یک بیانیه غیراجماعی بوده و با وجود تحفظ‌ها نسبت به قیود آن به نحوی مدیریت شد که اجلاس بر اساس خواست‌های میزبان بیانیه صادر شد و ایران مواضع خود را در این زمینه اعلام کرد."

وی ادامه داد: "توقع ما از دولت‌های دوست مانند عراق این است که با توجه به جنبه‌های عمیق‌تر مسئله جاری، زمینه‌ای را فراهم کنند که امکان پرداخت سازمان همکاری‌های اسلامی به این مسائل فراهم شود."

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: "این سازمان بعد از آتش سوزی مسجد الاقصی و اشغال قدس تشکیل شد و محور اساسی شکل‌گیری آن همکاری کشورهای اسلامی برای رویارویی با اشغال صهیونیستی و هتک حرمت اماکن اسلامی در قدس بوده است."

جابری انصاری افزود: "به جایی رسیده‌ایم که اختلاف‌های بین دولت‌های اسلامی به دستور کار سازمان در جده تبدیل شد که امید است با سیاست درست اعضا، این سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی که اهداف خاصی را در برابر دشمنان امت اسلامی بعنوان دستور کار دارد، به ابزاری برای تسویه حساب‌های سیاسی بین اعضا تبدیل نشود و ما موضع خود را در این رابطه به دولت‌ها رسانده ایم."

قطع روابط دیپلماتیک به معنای قطع رابطه کامل  نیست

جابری انصاری در پاسخ به سؤالی درباره ارتباطات میان مقامات وزارت‌های خارجه ایران و آمریکا علی‌رغم نبود روابط دیپلماتیک و سیاسی بین دو کشور گفت: "بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، کشورها این امکان را دارند تا روابط خود را قطع کنند و این به معنای نبود هیچ گونه ارتباط، گفت و گو و تماس ها بین کشورها نیست."

وی ادامه داد: "بین ایران و آمریکا قطع روابط سیاسی داشتیم اما تماس‌های دو جانبه و بین‌المللی و مستقیم و رفت و آمدهایی را داشتیم. در دوران گفتگوهای مبتنی بر برجام و مراحل اجرای آن تماس‌های تلفنی و غیرتلفنی و مستقیم در مقاطع مختلف بین وزرای خارجه دو کشور وجود داشته و این تغییری در قطع روابط ایجاد نمی‌کند و این موضوع در قالب توافق برجام و گفتگوهای دو جانبه ما بین دو کشور مشترک بوده و در مراحل اجرای برجام بر اساس نیازهای آن ممکن است اتفاق بیفتد."

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: "در موارد خاص دیگر نیز برای رایزنی‌های فوق‌العاده، گفتگوها و تماس ها ناظر به مسائل ویژه برقرار شده که شفاف و روشن است و هیچ یک به معنای تغییر در موضوع حقوقی و سیاسی در قطع روابط که از سوی آمریکا اتفاق افتاده نیست و گفتگوها در فضای راهبردی بین این دو کشور است."