اهداف سفر روحانی به کشورهای ایتالیا و فرانسه

پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات در گزارشی به بررسی اهداف سفر امروز رئیس جمهور کشورمان به کشورهای ایتالیا و فرانسه و تلاش ایران برای برقراری پرواز مستقیم با آمریکا پرداخت.

 

این روزنامه در گزارش خود نوشت: این سفر اروپایی فرانسه را نیز شامل می شود. این سفر تبلور بازگشت ایران به جامعه بین المللی پس از امضاء توافق هسته ای با شش کشور است. تهران اعلام کرد در سفر روحانی به پاریس قرار داد خرید یکصد و بیست و هفت فروند هواپیمای مسافربری ایرباس امضاء خواهد شد.

 تهران همچنین اعلام کرد قصد دارد هواپیمای بوئینگ از آمریکا خریداری کند و مذاکرات با واشنگتن برای از سر گیری پروازهای مستقیم بین ایران و آمریکا انجام می شود.

 

منابع ریاست جمهوری ایران گفتند این سفر دو جنبه دارد. نخست جنبه اقتصادی که مربوط به تمایل دو طرف برای ورود به بازار ایران است و دوم جنبه سیاسی امنیتی  است که مرتبط با تلاشهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه است. این منابع افزودند روحانی در ایتالیا توافقی در بخشهای افتصادی بویژه نفت امضاء خواهد کرد. همچنین وی با مسولین سیصد شرکت ایتالیایی که برای ورود به بازار ایران ابراز علاقه کردند، دیدار خواهد کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز سفر اروپایی خود را به ایتالیا و فرانسه آغاز می کند؛ سفری که نمایانگر بازگشت این کشور به جامعه جهانی پس از امضای توافق هسته ای است. تهران اعلام کرده است در دیدار روحانی از پاریس، قرارداد خرید 127 هواپیمای مسافربری از نوع ایرباس را امضا خواهد کرد. تهران همچنین قصد دارد هواپیماهایی از نوع بوئینگ خریداری کند و مذاکراتی برای برقراری پرواز مستقیم میان ایران و آمریکا  در جریان است.

 

الحیات در ادامه گزارش خود آورده است: سفر روحانی قرار بود  14 نوامبر سال گذشته میلادی (23 آبان) انجام شود؛ اما به سبب حادثه خونبار پاریس که 130 کشته برجای گذاشت، به تعویق افتاد. در سفر امروز رئیس جمهور ایران قرار است روحانی با پاپ فرانسیس در واتیکان نیز دیدار کند.

 

الحیات در ادامه به نقل از برخی منابع ایرانی نقل کرده است: سفر  روحانی دارای دو جنبه است. اول جنبه اقتصادی که با تمایل این کشورها با ورود به بازار ایران در ارتباط است؛ به خصوص با وجود توافق هسته ای و رفع تحریم ها از ایران. دوم جنبه سیاسی- امنیتی که با تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه همراه است.

 

الحیات در ادامه اعلام کرد روحانی بزودی با "ماتئو رنتسی،" نخست وزیر ایتالیا توافقی در حوزه بخش های اقتصادی به ویژه نفت امضا می کند. وی همچنین با مسئولان 300 شرکت ایتالیایی که برای ورود به بازار ایران ابراز تمایل کردند، دیدار می کند.

 

برخی منابع اعلام کردند دیدار روحانی و فرانسوا اولاند که فردا انجام خواهد شد، بر همکاری اقتصادی میان دو کشور، علاوه بر تلاش های مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی متمرکز خواهد بود.

 

این روزنامه در ادامه گزارش خود به نقل از یک منبع مهم فرانسوی اعلام کرد: سفر روحانی از پاریس که نخستین دیدار یک رئیس جمهور ایرانی از فرانسه از سال 1999 تا کنون است، فرصت های زیادی را به همراه می آورد و برای تهران موفقیتی در عادی سازی اوضاعش است تا بدین وسیله طرفی منطقه ای در حل بحران های منطقه، ازجمله جنگ سوریه و مشکلات لبنان شود.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول ایرانی اعلام کرد: این دیدار بسیار مهم است. زمان آن رسیده است که صفحه ای جدید گشوده و باب همکاری میان دوطرف در زمینه های مختلف باز شود.

 

تهران و پاریس توافق کرده اند شرکتی مشترک با همکاری ایران خودرو و پژوی فرانسه به ارزش 500 میلیون دلار به منظور تولید سه خودروی جدید تأسیس کنند. ایران همچنین به بازگشت شرکت فرانسوی توتال برای کار در میدان پارس جنوبی و تولید گاز طبیعی تمایل دارد؛ همچنان که روحانی، فرانسوی ها را تشویق به مشارکت در ساخت رآکتورهای هسته ای در کشورش می کند.

 

الحیات در ادامه گزارش داد: عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است سفر روحانی به پاریس شاهد امضای قراردادی برای خرید 114 هواپیما از نوع ایرباس خواهد بود. وی قیمت این معامله را مشخص نکرد؛ اما اصغر فخریه کاشان، معاون آخوندی تعداد را 127 هواپیما، از جمله ایرباس "ای 380" اعلام کرده است. وی گفته است بیشتر این هواپیماها تا پیش از سال 2020 به ایران تحویل داده خواهند شد.

 

الحیات در پایان آورده است: آخوندی همچنین از مذاکره با شرکت آمریکایی بوئینگ برای خرید هواپیماهایی خبر داده است که طبق اعلام معاون وی به بیش از صد عدد می رسد. وزیر راه ایران همچنین از مذاکره با واشینگتن برای از سرگیری پروازهای مستقیم میان تهران و آمریکا که از انقلاب سال 1979 میلادی (1357 شمسی) متوقف شده بود، خبر داد.