روحانی وارد رم شد

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در نخستین سفر اروپایی خود پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات این کشور صبح روز دوشنبه در راس هیاتی بلند پایه وارد فروگاه 'چامپینو' در شهر رم شد جاییکه مورد استقبال پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا قرار گرفت.

شش نفر از وزرا و مقامات بلند پایه کشورمان دکتر روحانی را در این سفر همراهی کرده و گفته می شود که در اسنادی برای همکاری های دو جانبه در عرصه های مختلف از سوی آنان به امضا می رسد.

روحانی که به دعوت رسمی 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا، به رم سفر کرده است تا ساعتی دیگر با 'سرجو ماتارلا' همتای ایتالیایی خود در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور ملاقات و امشب نیز ساعت 19 به وقت محلی (21:30 به وقت تهران) با رنتزی دیدار و گفت و گو می کند.

هدف از این سفر، کار برای بهبود گفت وگوهای سیاسی و آماده سازی زمینه برای مبادلات تجاری میان دو کشور در پی لغو تحریم ها است. روحانی همچنین قرار است روز سه شنبه ساعت 11 به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) با پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها در واتیکان دیدار و گفت و گو کند.

مناسبات دو جانبه، بحران سوریه، مبارزه علیه تروریسم، توافق هسته ای، لغو تحریم ها و مبادلات تجاری فی مابین از جمله موضوعات مورد گفت و گو میان روحانی و مقامات ایتالیایی است.

روحانی صبح روز سه شنبه همچنین با شرکت در یک نشست اقتصادی با بیش از 500 تن از کارآفرینان، سرمایه گذران و صاحبان صنایع بزرگ ایتالیا دیدار می کند. رئیس جمهور کشورمان صبح روز چهارشنبه پس از شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی رم را به مقصد پاریس ترک خواهد کرد.

بر اساس آمار موسسه اماری 'یوروستات' مبادلات تجاری ایتالیا با جمهوری اسلامی در سال 2014 میلادی از مرز یک میلیارد یورو گذشته است و این کشور با پس از آلمان دومین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بشمار می رود.

رئیس جمهوری ایران پیش از این قرار بود روزهای 23 تا 26 آبان به اروپا سفر کند اما به دلیل وقوع حملات تروریستی پاریس و در هماهنگی با میزبانان، این سفر به امروز پنج بهمن ماه موکول شد.

پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا در مرداد ماه گذشته در سفر به ایران، دعوتنامه رسمی نخست وزیر این کشور را به رئیس جمهور ایران تحویل داده بود. ایتالیا از جمله نخستین کشورهایی است که پس از پیروزی حسن روحانی در دولت یازدهم رویکرد مثبت و واقع بینانه ای در قبال ایران اتخاذ کرد که منجر به تحرکات خوبی میان دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شد.

اما بونینوˈ وزیر خارجه پیشین ایتالیا، نخستین وزیر خارجه یک کشور اروپایی بود که در آذرماه سال 1392 پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید به تهران آمد و در سفر دو روزه خود با مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

ایتالیا در دوره فعالیت دولت یازدهم در آغاز روابط دوجانبه و سازنده پیشگام بود و پس از سفر بونینو به تهران، وزرای خارجه کشورهای سوئد، بلژیک، لهستان، اسپانیا، یونان، لتونی، اتریش، لوکزامبورگ و فنلاند به ترتیب به ایران سفر کرده و با مقام های ارشد کشورمان دیدار و گفت و گو کردند.

رسانه های ایتالیایی نیز در روزهای اخیر و در آستانه سفر رئیس جمهوری به رم، با رویکردی دوستانه به موضوع روابط دوجانبه پرداختند، به طور مثال روزنامه ایل سوله در این باره نوشت: روابط میان ایران و ایتالیا در 50 سال اخیر هرگز متوقف نشده و حتی در لحظات دشوار و در دهه 80 میلادی در زمان جنگ با عراق ایتالیایی ها تنها کسانی بودند که هرگز میدان را رها نکردند. ایتالیا در پایان دهه 90 میلادی نخستین کشور اروپایی بود که با ایران رابطه برقرار کرد . ایران در سال 2004 از رم خواست تا وارد گروه 1+5 برای مذاکرات هسته ای شود اما این کشور برای حفظ موضعی مساوی میان طرفین، از پذیرفتن آن صرف نظر کرد، زیرا از سویی نمی خواست وارد مسیر برخورد با شریک مهم تجاری خود (ایران) شود و همزمان نیز قصد ایجاد اصطکاک با واشنگتن را نداشت. ایتالیا در ایران به موفقیت های دیپلماتیک نیز دست یافت مانند فعالیت های 'جاندومنیکو پیکو' که نقش مهمی را در آتش بس جنگ ایران و عراق در سال 1988 ایفا کرد.