تحقیق آمریکا از تفنگداران بازداشت‌شده آمریکایی

ده تفنگدار آمریکایی که بامداد چهارشنبه 23 دی‌ماه به صورت غیرمجاز وارد آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس شده بودند پس از بازگشت به خاک کشورشان، درباره معذرت‌خواهی از ایرانی‌ها مورد تحقیق قرار خواهند گرفت. 

پایگاه «نیوی‌تایمز»، بامداد سه‌شنبه گزارش داده این «ملوان‌ها» - لفظی که آمریکایی‌ها از آن استفاده می‌کنند - عصر جمعه وارد سن‌دیه‌گو شده‌اند. نیروی دریایی آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده که آنها از سلامت مناسب برخوردارند. 

ژنرال فرانک مورنئو، از مقامات نیروی دریایی آمریکا به این پایگاه گفت» «ملوان‌های ما با عزت و رعایت اصول حرفه‌‌ای بازگردانده شدند. اولویت اول من، سلامت، رفاه و بهزیستی آنها هنگام بازگشت به وظیفه است.»

کوین استفانز، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ارتش آمریکا می‌گوید یک ستاد تحقیقات، در حال بررسی نحوه رفتار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با این نیروها و همچنین دلایل انحراف آنها به سمت آب‌های ایران است. 

استفانز گفت: «این ستاد تحقیقاتی بر نحوه رفتار با ملوان‌ها در هنگام اسارت توسط ایرانی‌ها تمرکز خواهد کرد و از جمله بازجویی از آنها توسط ایرانی‌ها را بررسی خواهد کرد.»

پایگاه نیوی‌تایمز در پایان این گزارش نوشته تحقیقات نیروی دریایی درباره «معذرت‌خواهی ظاهری» ملون‌های آمریکایی از بازداشت‌کنندگانش در یکی از ویدئوهای منتشر شده نیز تحقیق خواهند کرد.