یقه سفیدهای اصلاح طلب در راه مجلس!

 با رصد کانال‌های تلگرامی که این روزها بازارشان داغ شده، می‌توان بسیاری از اخبار را سریعتر و بدون پرده از رسانه‌های رسمی کشور دریافت کرد.

جذابیت اخبار تلگرامی موجب شد تا گزارشی روزانه از اخبار رسمی و غیررسمی منتشر شده در این گروه ها تهیه و به بررسی اخبار انتخاباتی کانال ها و گروه ها بپردازد.

یقه سفیدهای اصلاح طلب در راه مجلس!

چند روز قبل کانال های تلگرامی به ویژه کانال های وابسته به جریان اصلاح طلب، مطلبی با عنوان «اطلاعیه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان» منتشر کردند که در آن از نیروهای غیر رسمی اصلاح طلب خواستند با ارسال رزومه خود را به ستاد معرفی نمایند.

اصلاح طلبانی که با حضور حداکثری بر آن بودند سرلیست های حزبی خود را در انتخابات معرفی کنند اما بعد از احراز صلاحیت ها، می خواهند از اقشار جدیدی استفاده نمایند که کمتر مورد اتهام وقایع گذشته به ویژه فتنه ی 88 باشند.

از سوی دیگر به دلیل کنار کشیدن بخشی از اصلاح طلبان، این ستاد با انتشار بیانیه ای در کانال های خبری وابسته به خود مدعی شد، احراز صلاحیت ها به ضرر اصلاح طلبان تمام نشده و این موجب گردش نخبگانی می گردد.

جالب اینکه همین کانال ها تا چندروز قبل به کرات سخن از نارضایتی اصلاح طلبان نسبت به احراز صلاحیت ها می گفتند؛ اما تجربه  انتخابات قبلی مجلس به این جریان نشان داد خارج شدن و تحریم کردن مسیر انتخابات منجر به حذفشان از ساختار سیاسی کشور می شود.

در بخشی از بیانیه این ستاد که در کانال های تلگرامی منتشر شدآمده است: « هرچند رد و عدم احراز صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان امکان خدمتگزاری را از تعدادی از موثرترین نخبگان کشور سلب می کند،‌ اما امکان ورود خون جدید در رگ‌های تفکر اصلاح‌طلبی را فراهم می‌سازد و گردش نخبگان با رویکرد حضور مبتنی بر برنامه را به عنوان سرمایه ارزشمندی برای کشور به ارمغان می‌آورد.» این کلام به صورت کامل نشان می دهد اصلاح طلبان بر خلاف هیاهویی که کردند، نه تنها کاندید کم ندارند و انتخابات جناحی نیست بلکه توانستند نیروهای جوان و جدید الورود خود را به عرصه ی سیاست گذاری کشور وارد سازند.»

*قرار بر سهم خواهی نیست!

اصولگرایان که دیرتر از اصلاح طلبان ائتلاف خود را رسانه ای کردند اما انگار بیشتر از رقیب گفتمانی خود گام هارا بر می‌دارند و مشخصا به یک اجماع اجرایی رسیدند.

خبرهای منتشر شده در کانال های اصولگرایان حاکی از آن است، کسانی که در لیست 30 نفره تهران قرار نگرفتند با انصراف مسیر را برای اعضای 30 نفره لیست هموار تر می کنند.

مصاحبه حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نشان می دهد هرچند اصولگرایان با حضور حداکثری در زمان ثبت نام، نقش قابل توجهی در ایجاد فضای رقابتی داشتند اما موضع وحدت (در مقابل سهم خواهی) تبدیل به یک راهبرد واقعی شده است.

وی در این باره گفت: «قاعدتا وقتی یک جمع با هم فعالیت می‌کنند باید به تصمیمات گروهی تمکین کنند، از این رو بنده اعلام می‌کنم اگر در فهرست اصولگرایان قرار نگیرم انصراف می‌دهم و در هیچ فهرست دیگری هم قرار نخواهم گرفت چرا که باید به تصمیمات و نظر جمع متعهد و به آن پایبند بود.» این خصوصیت اصولگرایان نشان از آن دارد پس از درسی که در انتخابات 92 از موضوع تعدد حضور کاندید خوردن، هشیارتر از گذشته نسبت به واقعیت ها موضع گیری میکنند و این مسئله را اولویت اصلی تصمیمات خود قرار دادند.

*بستگان فعلی و سابق مسئولان نباید وارد عرصه انتخابات شوند

مهمترین موضوعی که در شبکه های اجتماعی دیده شد، مصاحبه محمد مرندی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و فرزند علیرضا مرندی نماینده مردم شریف تهران در مورد ثبت نام او در انتخابات مجلس است.

وی با صراحت از عدم حضور خود خبر داد و تاکید داشت: «به هیچ عنوان کاندیدا نشده‌ام و بنا ندارم که در دوره‌های آینده هم کاندیدا شوم چراکه معتقدم بستگان مقامات فعلی و سابق نظام بطور کلی نباید وارد این عرصه‌ها شوند و از آنچه که من رانت خانوادگی می‌دانم، استفاده کنند.»

مرندی با دقت کافی از واژه ی «رانت خانوادگی» سخن گفت تا نشان دهد جمهوری اسلامی ایران گفتمانی فامیلی یا خانوادگی نیست که قدرت در یک طبقه یا خانواده باقی بماند. موضوعی که در  بعضی از گروه های سیاسی  در انتخابات امسال علاوه بر حضور پدر، فرزند را می توان مشاهده کرد. م.ع یکی از این نمونه هاست. البته خانواده ی ه.ر که ید طولایی در این زمینه دارد و فرزندانش نیز رد صلاحیت شدند.

*کمیته 5+5+5

بعد از آنکه اصلاح طلبان در ساز و کار وحدت با حزب اعتدال و توسعه درچار مشکل شدند، خبرها از راه اندازی کمیته ی 5+5+5 می دهد.

در یکی از کانال ها، خبری منتشر شد که نشست این کمیته با حضور نماینده حزب حامی روحانی برگزار شد؛ موضوعی که نشان می دهد سازوکار شورای عالی اصلاح طلبان نتوانست وحدتی که اصلاح طلبان زودتر از موعد خبر از آن دادند به واقعیت بپیوندد.

البته باید دید این کمیته که از نمایندگان هاشمی، روحانی و رئیس دولت اصلاحات تشکیل شده چه سازوکاری برای لیست خود معرفی میکند و آیا اعضای شورای عالی تمکین می‌کنند یا موجب انشقاق احزاب اصلاح طلب می‌گردد.

*30 میلیون هستیم نه 10 میلیون!

بعد از آنکه روحانی رئیس جمهور، تلویحا جریان اصلاح طلب را ده میلیون معرفی کرد، محمد جواد حق شناس فعال اصلاح طلب در مصاحبه ای گفت : «قطعا اصلاح طلبان آرای اکثریت جامعه را در اختیار دارند که در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 92 کاملا به نمایش گذاشته شد 18 میلیون نفر به آقای روحانی رأی دادند و 25 درصد هم که در انتخابات شرکت نکردند یعنی آرای بالفعل 18 میلیونی اصلاح طلبان می تواند به 30 میلیون رأی بالقوه افزایش پیدا کند. »

 این درحالی است که عرب سرخی از فعالان اصلاح طلبان چندی پیش در تاریخ 25 آبان در مصاحبه ای گفته بود : «جمع آرای دکتر عارف و دکتر روحانی در آخرین نظر سنجی ها 10 روز قبل از انتخابات حدود بیست درصد بود» به عبارت بهتر، موج پاسخ به روحانی صرفا در موضوع نیروهای اصولگرا نماند و اصلاح طلبان نیز به نحوی بر آن هستند تا پاسخ روحانی را بدهند.