حرف خنده دار وزیر خارجه کشور عربی درباره ایران!

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای امروز سه شنبه در نشست علمی «انقلاب اسلامی و تحولات منطقه» که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به سالگرد انقلاب اسلامی گفت: نسل‌های بعدی با این پدیده بزرگ چندان آشنا نیستند و نمی‌دانند که چه حرکت عظیمی بوده و فکر می‌کنند شناخت نسل امروز و جوانان ما از سریال کیمیا نشأت می‌گیرد. حتی در مورد جنگ نیز از همین سریال‌های تلویزیونی نشأت گرفته است.

وی افزود: این نشأت گیری نشان می‌دهد که چه قدر اهمیت دارد که انقلاب اسلامی را به نسل جدید منتقل کنیم. نزدیک به چهار دهه قبل، این حرکت جمهوری اسلامی را به تنها قدرت مستقل منطقه تبدیل کرد و امروز در همه مسائل منطقه اگر حرف اول را نزنیم حرف تعیین‌کننده را می‌زنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک تنه در مقابل همه کشور‌ها ایستاده است، گفت: حرکتی که در سوریه دنبال می‌کردند، منجر به گسترش تروریسم در منطقه می‌شد. در عراق یک واقعیت تاریخی است که آمریکا وقتی وارد جنگ با صدام شد ده‌ها میلیون دلار هزینه و بیش از چهار هزار کشته داد و نتیجه آن این شد که دوستان جمهوری اسلامی و شیعیان به قدرت رسیدند. این نتیجه همه کارهایی بود که انجام دادند و در لبنان حضور جمهوری اسلامی ایران و نیروهای وابسته به آن و نقش آن‌ها، معادلات منطقه‌ای را شکل داده است.

عراقچی با اشاره به اینکه در شرایط بسیار متلاطم منطقه‌ای این جمهوری اسلامی است که از یک ثبات پایدار برخوردار است، اظهار داشت: ثبات و امنیت جمهوری اسلامی را هیچ کشوری در منطقه ندارد که نشان از استحکام و ساختار درونی و پشتوانه مردمی و مسئولیت سیاسی است.

وی ادامه داد: در آخرین انتخابات برگزار شده در ایران 73 درصد مشارکت کردند که این میزان از مشارکت در کشورهای غربی آرزوست که به قول خودشان بیش از 200 سال سابقه دموکراسی دارند.

معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به حضور خود در اجلاس اخیر جده افزود: یکی از وزرای خارجه منطقه در یک ادعایی که همه هم به آن خندیدند گفت که داعش مورد حمایت ایران است! او می‌گفت چون داعش در ایران هیچ عملیاتی انجام نداده، پس حمایت کننده‌اش ایران است در حالی که ما با داعش در جنگ رودرو هستیم.

عراقچی با ذکر این نکته که ما در همه کشورهای منطقه حتی ترکیه چنین امنیتی را شاهد نیستیم، یادآور شد: جمهوری اسلامی الان در اوج قدرت خود قرار دارد.

وی ضمن اشاره به عوامل شکل گیری قدرت در یک کشور گفت: علاوه بر منابع خدادادی، توانایی دیپلماتیک را نیز داریم که یکی از مولفه‌های مهم قدرت است که بتوانند در عرصه‌های جهانی تعامل کنند و قدرت خود را نقد کنند و از منافع آن استفاده کنند. دیپلماسی آن توانایی است که می‌تواند داشته‌های شما را تامین کند. دیپلماسی بدون قدرت ضعیف و ناتوان است یک دیپلمات می‌رود و صحبت می‌کند، پشت سر او یک قدرت نظامی اقتصادی و فرهنگی است، از آن طرف قدرت بدون دیپلماسی کور است.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: در جریان مذاکرات هسته‌ای توانایی دیپلماسی شکوفا و به سایر توانایی‌ها اضافه شد.

عراقچی افزود: توانایی‌های ما به حدی رسیده که دشمن مطمئن شده ایران قدرت مقابله به مثل دارد به لحاظ اقتصادی اگرچه در دروان تحریم فشارهای زیادی را تحمل کردیم اما به زانو درنیامدیم تحریم‌ها گذاشته شد تا جمهوری اسلامی را فلج کند هزینه‌های زیادی به ما تحمیل کردند اما آنچه دشمن می‌خواست به آن برسد موفق نشد.

وی بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی در این مذاکرات را سه دسته خواند و گفت: اولین و بزرگ‌ترین دستاورد ما این بود که در نبرد 12 ساله، ایران اراده خود را به طرف مقابل تحمیل کرد، ما 12 سال به دنبال تثبیت بودیم سیاست آمریکا این بود که به هیچ عنوان غنی سازی و آب سنگین نباشد زیرا از دید آن‌ها آب سنگین راحت‌ترین راه برای رسیدن به بمب اتم است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه دستاورد‌های ایران بسیار بالا بود اظهارداشت: دستاورد‌ها حتماً می‌توانست بهتر باشد آیا فتح خرمشهر می‌شد بهتر باشد و شهید کمتری می‌دادیم اگر فرماندهان دفاع مقدس بنشینند و بگویند اگر در عملیات‌هایی به جای اینکه از این راه برویم از راه دیگر می‌رفتیم شهید کمتری می‌دادیم پس در مورد این دستاورد هم می‌شود این را گفت.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دست دادن ظریف و کری عدول از گفتمان انقلاب نیست گفت: نفس این سوال کوچک کردن مسائل بزرگ است اینکه در یک حرکت بزرگ انگشت بگذارید روی یک مسئله کوچک چیزی را عوض نمی‌کند دستاوردهای بزرگ را با مچ گیری‌های کوچک، کوچک نکنید.

وی در پاسخ به سوالی که چرا کشور فرانسه را برای خرید هواپیما انتخاب کرده‌اید در حالی که فرانسه هم در مذاکرات و هم در تاریخ ثابت کرده که برای ما سنگ اندازی می‌کند، گفت: ما باید بیشترین بهره را نصیب کشور کنیم. هواپیمایی که ضروریات حمل و نقل کشور است و شرکت ایرباس هم متعلق به فرانسه نیست بلکه متعلق به اتحادیه اروپاست اما مالک بخش اعظمی از سهام آنان فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها هستند و کشورهایی که هواپیما تولید می‌کنند از انگشتان دست هم کمتر هستند. در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هم به سرمایه گذاری خارجی و هم به تکنولوژی نیاز داریم.