به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در حاشیه مراسم بدرقه رسمی در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره اهداف این سفر اظهار داشت: بیست سال پیش تعدادی از کشورهای منطقه ما استقلال خود را به دست آوردند و با این رخداد شرایط منطقه به طور کامل تغییر کرد.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا، استقلال این کشورها را به رسمیت شناخت و روابط خوب و سازنده ای با آنها برقرار کرد که تاکنون ادامه دارد.

آقای احمدی‌نژاد با بیان اینکه با تاجیکستان روابط ویژه داریم به فرهنگ غنی مشترک دو کشور اشاره کرد و افزود: فصل مشترک فرهنگ ما با تاجیکستان، زبان شیرین فارسی است که به آن تکلم می‌کنیم و این زبان است که حوزه‌های وسیعی پیش روی ما باز می‌کند.

رئیس جمهور گفت: در این سفر طرح‌های مشترک کاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دستور کار داریم که از جمله می‌توان به صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد.

آقای احمدی نژاد بهره‌برداری از سد و نیروگاه برق - آبی «سنگ توده ۲» را از جمله برنامه‌های سفرش به تاجیکستان اعلام کرد و افزود: این یکی از طرح‌های خوبی است که متخصصان ایرانی با فناوری بالا در تاجیکستان اجرا کرده‌اند و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه قرارداد ساخت این سد میان شرکت ایرانی و دولت تاجیکستان بسته شده است گفت: این سد و نیروگاه برق - آبی مراحل نهایی خود را می‌گذراند که در این سفر مرحله نخست آن افتتاح می شود و در پنج ماه آینده به طور کامل برق این نیروگاه در اختیار مردم تاجیکستان قرار می‌گیرد.

وی افزود: آقای امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان این طور برنامه‌ریزی کرده است که ما در جشن استقلال این کشور حضور داشته باشیم.

رئیس جمهور دیدارهای دوجانبه سران و هیئت‌های بلندپایه دو کشور را از دیگر برنامه‌های سفر به تاجیکستان اعلام کرد و گفت: مروری نیز بر تمام طرح‌ها و برنامه‌های اجرا شده در سفرهای قبلی خواهیم داشت تا اگر مانعی باشد برطرف کنیم.

آقای احمدینژاد ساخت سد سنگ توده ۲ را هدیهای از جانب ملت ایران به ملت تاجیکستان دانست.