راز عصبانیت سعودی‌ها

 روحانی با اشاره به ناکام بودن عربستان در یمن، سوریه و لبنان که باعث خشم سعودی‌ها شده‌است، افزود: « آدم عصبانی برای فروکش کردن عصبانیت خود می‌تواند راه‌های مختلفی را در پیش بگیرد و عربستان نیز باید راه‌های بهتری در این زمینه اتخاذ کند.»

گروه خبر: سفر تاریخی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به ایتالیا که از کاخ موزه شهرداری رم آغاز شده بود، روز گذشته با دیدار او از مجموعه تاریخی «کولوسئوم» که از آثار باقیمانده از دوره امپراتوری روم باستان است، پایان یافت. رئیس‌جمهوری روز دوشنبه سفر چهار روزه‌اش به اروپا را با سفر به رم آغاز کرد و در ادامه اولین سفر اروپایی‌اش، روز گذشته راهی فرانسه شد. او طی دو روز حضورش در ایتالیا با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و 14 سند همکاری میان تهران و رم به ارزش حدود 17 میلیارد دلار به امضا رسید. روحانی همچنین روز سه‌شنبه به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران پس از 16 سال با رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار کرد. واتیکان نیز در بیانیه‌ای که پس از این دیدار منتشر شد از رئیس‌جمهوری ایران درخواست کرد تا در کنار دیگر کشورهای منطقه برای مشکلاتی که در منطقه وجود دارد «راه‌حل سیاسی کافی» پیدا و با تروریسم و قاچاق اسلحه مبارزه کنند. سفر دو روزه حسن روحانی به ایتالیا روز گذشته در قالب بیانیه‌ای با تاکید بر نقشه راه گسترش همکاری‌های همه‌جانبه ایران و ایتالیا پایان یافت و او در ادامه سفرش راهی پاریس شد تا در کنار دیدار با مقامات این کشور، نقشه راه روابط آینده ایران و فرانسه را ترسیم کند.

 

 

بیشترین ضرر تحریم به اروپا

اما پیش از آن و در ادامه برنامه‌های سفر روحانی به ایتالیا، او سه‌شنبه شب در یک نشست خبری شرکت کرد و پس از آن هم دیداری با ایرانیان مقیم ایتالیا داشت. رئیس‌جمهوری در این نشست خبری که با استقبال گسترده رسانه‌ها و شبکه‌های خبری بین‌المللی روبه‌رو شد، دوران تحریم را دوران باخت‌–‌باخت برای روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا دانست و تاکید کرد: ما با آمریکا از همان ابتدا رابطه اقتصادی نداشتیم و همکاری اقتصادی با دیگر شرکا از جمله چین و روسیه نیز در دوره تحریم هرگز قطع نشد و در این میان بیشترین ضرر را اتحادیه اروپا برد. روحانی در همین راستا تاکید کرد: اکنون شرایط برای یک همکاری اقتصادی پرسود و بر پایه شرایط برد – برد میان ایران و کشورهای اروپایی مهیا است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی، دستاوردهای این سفر را به نفع ایران، ایتالیا، اتحادیه اروپا و حتی منطقه توصیف کرد.

 

 

معنی آزادی بیان

روحانی سپس به دیدار خود با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان اشاره کرد و افزود: در این دیدار افکار دو طرف در زمینه مسائل معنوی و دینی و اقداماتی که برای دستیابی به اهداف مشترک در سراسر جهان باید انجام دهیم، بسیار نزدیک به هم بود. روحانی گفت که مذاکرات خوب و مفیدی با پاپ داشتیم. رئیس‌جمهوری همچنین در تبیین آزادی بیان گفت: آزادی بیان به این مفهوم نیست که هر کس هر کاری که خواست دراین جهان انجام دهد؛ همان‌طور که معنای آزادی این نیست که کسی به حریم زندگی دیگران تعرض کند؛ آزادی بیان هم به این معنا نیست که به حریم اعتقادها و مقدسات دیگران و ادیان مختلف تعرض کنیم؛ چراکه این کار از لحاظ اخلاقی غلط و تحریک‌آمیز است و می‌تواند فاصله و شکاف اجتماعی را بیشتر کند. روحانی با تاکید بر اینکه آزادی بیان و توهین به ادیان هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند، تصریح کرد: باید همه ادیان مورد احترام باشند و ایجاد شکاف و اختلاف در جوامع بشری به نفع هیچ کس نیست. روحانی در بخش دیگری از نشست خبری‌اش روابط ایران با غرب یا با توجه به سفر مقامات سیاسی، اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی کشورهای مختلف غربی به ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

 

 

روابط ایران و عربستان

رئیس‌‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عربستان بابیان اینکه تهران همواره خواهان روابط خوب با عربستان بوده و هست به ماجرای اعدام شیخ نمردر عربستان اشاره کرد و گفت: در ایران عده‌ای از روی احساسات به سفارت عربستان حمله کردند که دولت ایران بلافاصله آن را محکوم کرد و عوامل این اقدام شناسایی، دستگیر و به محاکم قضایی معرفی شدند؛ بنابراین دولت ایران به همه اقداماتی که باید درخصوص این موضوع انجام می‌داد، عمل کرده است. روحانی با بیان اینکه اقدامات عربستان و ادامه تاکید بر تنش از نظر ما غیرقابل توجیه است، اظهار کرد: البته ما درک می‌کنیم که عربستان به‌خاطر برنامه‌هایی که در منطقه داشت و در دستیابی به آنها ناموفق بوده، عصبانی است و قصد دارد سرپوشی برای شکست‌های خود درست کند. رئیس‌‌جمهوری خاطرنشان کرد: عربستان به کشور همسایه خود حمله کرده و حدود 10 ماه است که مردم این کشور را بمباران می‌کند، اما نتیجه‌ای از این اقدامات خود نگرفته و در عراق، سوریه و لبنان نیز ناموفق بوده است؛ بنابراین درک می‌کنیم که عصبانی باشد، اما آدم عصبانی برای فروکش کردن عصبانیت خود می‌تواند راه‌های مختلفی را در پیش بگیرد و عربستان نیز باید راه‌های بهتری در این زمینه اتخاذ کند. روحانی با تاکید بر اینکه ایران خواهان ادامه تنش با عربستان نیست، تصریح کرد: ثبات و امنیت منطقه را به نفع دو کشور می‌دانیم و باید عراق و سوریه امن شده و تروریست‌ها از منطقه بیرون رانده شوند.

 

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و عربستان و اینکه یکی از دولتمردان سعودی خواستار عذرخواهی تهران شده است، تصریح کرد: فردی که بحث عذرخواهی را مطرح می‌کند به مسائل سیاسی و دیپلماتیک آشنایی ندارد. آنها هستند که شیخ نمر را سر بریده و مردم یمن را قتل عام کرده و به تروریست‌ها در منطقه کمک می‌کنند، آیا در مقابل، ایران باید عذرخواهی کند؟ آنها به خاطر عدم مدیریت صحیح باعث شدند تا در مراسم حج هزاران نفر کشته شوند و اگر هزاران بار در برابر ملت‌های مسلمان عذرخواهی کنند باز هم اندک است. رئیس‌‌جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر باز هم در عربستان انسان بی‌گناهی کشته شود آن را محکوم می‌کند و از نظر ما حمایت از تروریست‌ها و حمله به سایر کشورها محکوم است، اما در عین حال خواستار ادامه و افزایش تنش بین دو کشور نیستیم و امیدواریم آنها نیز به منافع مردم خود و جهان توجه کنند. روحانی در ادامه با بیان اینکه در داخل عربستان اختلافات زیادی وجود دارد ابراز امیدواری کرد تا در این شرایط سخت، تصمیمات درست و دشواری اتخاذ شود تا نتیجه آن به نفع دو طرف باشد.

 

 

پیش‌بینی آینده انتخابات

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری به مسائل داخلی کشور هم اشاره کرد. با توجه به در پیش بودن انتخابات گفت: پیش‌بینی من این است که انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آنچنان که در ذهن شما بود، بد نخواهد بود. اگرچه اختلاف‌نظرهایی در مسائل جزئی وجود دارد، اما امید زیادی دارم که شورای نگهبان به‌عنوان نهادی بسیار مهم در کشور در آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌ها نگرانی‌ها را برطرف کند و انتخابات هفتم اسفند با حضور گسترده مردم باعث تقویت بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی شود.

 

 

کلید روابط ایران و آمریکا در تهران نیست

روحانی در مورد روابط ایران و آمریکا و امکان حضور صنعتگران و سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران نیز گفت: آنچه گفتید امکان‌پذیر است. امکان برقراری رابطه‌ای غیرخصمانه و بدون تنش بین دو کشور وجود دارد، اما کلید آن نه در تهران بلکه در واشنگتن است و یقین بدانید که اگر این کلید در تهران بود من حتما از آن استفاده می‌کردم. رئیس‌‌جمهوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید مخاصمه و اعمال فشار را کنار بگذارند به اقدامات کنگره آمریکا اشاره کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد تا در آینده نمایندگانی به کنگره آمریکا راه یابند که صحیح‌تر نسبت به مسائل جهانی بیندیشند و تصمیم بگیرند.رئیس‌جمهوری در جمع ایرانیان مقیم ایتالیا نیز تصریح کرد: امکان ندارد مسائل منطقه بدون حضور و نقش‌آفرینی ایران حل و فصل شود و این موضوعی است که امروز همه قدرت‌های بزرگ جهانی به آن اعتراف دارند. روحانی اظهار امیدواری کرد که روزها و شرایط بهتری پیش روی ملت ایران باشد و همه اطمینان داشته باشند که سال‌های آینده بسیار بهتر از گذشته خواهد بود.

 

 

پاسخ روحانی به حاشیه‌های سفر

البته سفر روحانی به ایتالیا بی‌حاشیه هم نبود. حاشیه‌هایی چون پوشاندن مجسمه‌های عریان در جریان بازدید رئیس‌جمهوری از قصر کاپیتول (کامپیدولیو) در رم همراه با ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا و میز شام ایتالیایی برای روحانی بدون سرو مشروبات الکلی. موضوعی که حسن روحانی در توضیح آن می‌گوید: ایران درخواست ویژه‌ای از مقامات موزه رم برای پوشاندن مجسمه‌های برهنه نداشته است و «هیچ تماسی درباره این مساله» از طرف ایرانی صورت نگرفته است. وی در ادامه افزود: «البته من می‌دانم که ایتالیایی‌ها مردمانی بسیار میهمان‌نواز هستند، مردمی که بیشترین سعی را برای راحتی میهمانشان انجام می‌دهند و من به‌خاطر این امر از شما تشکر می‌کنم.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از آسوشیتدپرس این اقدام دولت ایتالیا با انتقادهایی از سوی برخی از سیاستمداران این کشور با عنوان «تسلیم فرهنگی» روبه‌رو شده بود. در این بین البته برخی نیز از برگزاری نشست روسای‌جمهور دو کشور زیر مجسمه مارکوس آئورلیوس آنتونیوس، یکی از پادشاهان رم باستان که گفته می‌شود ایرانیان را در عصر پارتیان و سلسله اشکانی به سختی شکست داده انتقادکرده بودند. تمام اینها در شرایطی است که ظاهرا کاخ الیزه به‌عنوان دومین ایستگاه سفر اروپایی حسن روحانی درخواست ایران برای پذیرایی بدون شراب و گوشت حلال را رد کرده و به همین دلیل ضیافت رسمی رئیس‌جمهوری ایران و همتای فرانسوی‌اش در خلال سفر به فرانسه لغو شده است.

 

 

پاریس ایستگاه دوم

به هر حال رئیس‌جمهوری روز گذشته به سفر رسمی خود به جمهوری ایتالیا پایان داد و رم را به مقصد پاریس؛ پایتخت فرانسه، ترک کرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که برای دیدار از دو کشور اروپایی به این قاره سفر کرده است امروز با «فرانسوا اولاند» همتای فرانسوی خود دیدار می‌کند. انتظار می‌رود روحانی در سفر به فرانسه و به‌دنبال رفع تحریم‌های ایران قراردادهای با ارزش تجاری را به امضا برساند. در میان این قراردادها خرید هواپیما از شرکت ایرباس حائز اهمیت است. البته در این میان خودروسازان فرانسوی نیز امیدوارند که بتوانند قراردادهای جدیدی را با ایران به امضا برسانند. به گزارش «ایرنا» همزمان با سفر روحانی به پاریس، روزنامه فرانسوی «لوموند» روز گذشته به مناسبت سفر «حسن روحانی» به این کشور، تیتر نخست صفحه بین‌المللی خود نوشت: «آقای روحانی، به اروپا خوش آمدی». همچنین «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه به دلایل سیاسی و اقتصادی از اهمیت برخوردار است. به گزارش «ایرنا» فابیوس در این بیانیه که پیش از وورد روحانی به پاریس منتشر شد، افزود: «این دیدار که امیدواریم با موفقیت همراه باشد، به ما امکان پرداختن به اوضاع بین‌المللی و بحران‌های منطقه را خواهد داد که امید داریم ایران بتواند نقش مثبتی برای حل آنها به‌ویژه در سوریه و لبنان ایفا کند و همچنین روابط دوجانبه به‌ویژه از جنبه اقتصادی بررسی خواهد شد.»

 

 

ایران به‌دنبال تعمیق روابط با فرانسه

روحانی به دعوت رسمی فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه به این کشور سفر کرده است. در همین حال به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی شب گذشته وارد فرودگاه بورژه پاریس شد و در جمع خبرنگاران بر آغاز فصل جدید روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا از جمله فرانسه تاکید کرد. روحانی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تعمیق روابط تهران-پاریس به نفع دو ملت و دو کشور است و این سفر گام مهمی در این مسیر است.