همگرایی خوبی بین کشورهای اسلامی در مبارزه با تروریسم است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در یازدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی به کشور عراق سفر کرده بود، شب گذشته (چهارشنبه 7 بهمن ماه) به تهران بازگشت و در جمع خبرنگاران در خصوص سفرش به کشور عراق گفت: قاعدتاً اخبار سفر توسط رسانه ها رصد شده است و اصل این سفر برای شرکت در اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در بغداد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برگزاری اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در بغداد اثر مهمی داشت و گویای این مطلب بود که بعد از صدمه عمیقی که کشور عراق خورده در حال حاضر استقلال امنیتی در این کشور حداقل در بخش های زیادی وجود دارد و هیأت های پارلمانی از کشورهای مختلف در جریان این موضوع قرار گرفتند.

لاریجانی افزود: در اجلاس از پارلمان های کشورهای مختلف اسلامی در سطح روسا و نایب رئیس شرکت کردند و این برای کشور عراق نکته مهمی بود.

وی ادامه داد: در اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی بحث های مختلفی با محوریت مسئله تروریسم و بحران هایی که در کشورهای اسلامی وجود دارد انجام شد و تقریبا یک همگرایی خوبی در مبارزه با تروریسم به وجود آمد هر چند که امروز بیش از هر زمان دیگری به اقدامات عملی نیاز است که در حال حاضر باید همگرایی ایجاد شده کمک کند تا اقدامات عملی صورت گیرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: در اجلاس اخیر فرصتی فراهم شد با برخی از رؤسای مجالس که با ما همکاری های خوبی دارند مذاکراتی انجام شود که مذاکره با رئیس پارلمان پاکستان مذاکره خوب و سازنده ای بود.

لاریجانی ادامه داد: در حاشیه اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی با رئیس پارلمان ترکیه نیز گفتگویی انجام شد و در مجموع پیشنهادهای خوبی بعد از به سرانجام رسیدن توافق هسته ای مطرح می کنند که این هم برای کشور ما و هم برای منطقه می تواند بسیار تأثیرگذار و استراتژیک در دراز مدت باشد.

رئیس مجلس افزود: انشاءالله پیگیری خواهیم کرد که در فضای جدید برخی از پروژه های بزرگ که می تواند تحولی در منطقه و کشورهایی مثل ایران و همچنین کشورهایی که پیشنهاد ارائه دهند ایجاد کند زودتر کلید بخورد تا کارها به سرانجام برسد.

لاریجانی افزود: در این سفر فرصت زیادی وجود داشت تا با مسئولان کشور عراق و گروه های مختلف که از دوستان ما هستند مسائلشان را مطرح کنند.

وی ادامه داد: در این سفر با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق صحبت های خوبی حول مسائل توسعه روابط اقتصادی و همکاری های امنیتی انجام شد و برخی از مشکلات مانند دخالت های کشورهای دیگر در امور عراق از سوی آنان مطرح و بحث شد.

لاریجانی افزود: برخی گروه های عراقی، اهل سنت، اکراد و شیعیان مطالبی را در این جلسات بیان داشتند البته ما از گذشته با این گروه ها دوستی داشته ایم و آنان نقطه نظراتشان را برای آینده عراق مطرح کردند که خیلی مفید بود و امیدوارم در آینده همکاری ها ادامه پیدا کند به دلیل اینکه ایران و عراق از دیرباز هماهنگی هایی در مسائل مختلف داشته اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: جنس تهدیدات دو کشور نظیر هم است بنابراین گفتگوهای نزدیک بین ایران و عراق همیشه باید جاری باشد.

لاریجانی یاداور شد در این سفر مرقد مقدس ائمه اطهار را زیارت کردیم و همچنین با حضور در شهر نجف اشرف مرقد مطهر امیرالمؤمنین (ع) را زیارت کردیم.