ایندیپندنت: ضیافت ناهار دیپلماتیک ایران و فرانسه لغو شد

روزنامه ایندیپندنت نوشت: "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، قرار بود با همتای فرانسوی خود ناهار صرف کند؛ اما بعد از این که ایرانی ها خواستار منوی حلال و بدون شراب شدند، مذاکرات در این باره به شکست انجامید. 

 

مقامات فرانسوی بر سرو غذای سنتی خود همراه با شراب اصرار کردند و گفتند که پخت غذا به روش ایرانی مغایر ارزش های کشورشان است. کاخ الیزه پیشنهاد کرد که دو رئیس جمهور به صرف صبحانه بروند که این نیز یک پیشنهاد سطح پایین تلقی و رد شد.

 

یک منبع به رادیو فرانسه گفت: دو رئیس جمهور فرصت بزرگ صحبت آزادانه بر سر میز غذا را از دست دادند. سفر روحانی به ایتالیا خیلی آرام تر بود زیرا ایتالیایی ها الکل را از میز ناهار حذف کردند و حتی مجسمه های رم را پوشاندند. دو کشور دوازده میلیارد یورو قرارداد تجاری امضاء کردند.

 

ایرانی ها درخواست پوشانده شدن مجسمه ها را نداده بودند؛ اما این حرکت را تحسین و تمجید کردند. البته برخی ایتالیایی ها آن را یک نوع خودکشی فرهنگی دانستند.

 

در ضمن، معترضان فرانسوی از "فرانسوا اولاند" خواستند روحانی را در زمینه حقوق بشر در ایران به چالش بکشاند.

 

دیلی تلگراف نیز دراین باره گزارش داد و نوشت: فرانسه بر خلاف ایتالیا از حذف شراب از میز ناهار خودداری کرد و این بدان معناست که روحانی در سفر تاریخی اش به پاریس باید تنها ناهار بخورد.