نگرانی آمریکا از تغییر مقررات روادید به نفع ایران

پنج نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به وزیر امنیت داخلی آمریکا، دولت اوباما را درباره نحوه اجرای قانون جدید صدور روادید، بازخواست کرد. طبق این قانون، افرادی که به تازگی از ایران، سوریه, عراق و سودان دیدار کرده‌اند، برای ورود به آمریکا با مشکل مواجه خواهند شد. این قانون جدید مسافرانی را که از این چهار کشور از اول مارس 2011 دیدار کرده‌اند ملزم می‌کند برای سفر به آمریکا روادید کسب کنند.

 
«کوین مک‌کارتی،» نماینده ارشد حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و چهار نماینده دیگر مجلس نمایندگان در این نامه نوشتند: وزارت امنیت داخلی استثنائات فراوانی قایل شده است تا به برخی افراد اجازه دهد از اجرای این الزامات جدید طفره بروند.

 

براساس قوانین موجود روادید در آمریکا، شهروندان 38 کشور که عمدتا در اروپا هستند می‌توانند بدون روادید به مدت 90 روز به آمریکا مسافرت کنند.
براساس این نامه، وزارت امنیت داخلی آمریکا در اجرای این قانون برای کسانی که با مقاصد بشردوستانه، روزنامه‌نگاری یا «مقاصد مشروع مرتبط با تجارت» از این چهار کشور دیدار کرده‌اند استثنا قایل شده است.

 

این پنج نماینده در این نامه نوشتند: «این قانون این استثناها را قایل نشده و مغایر با هدف کنگره و ناقض توافقی است که ما با اعضای دولت حاصل کردیم.»

 

این نمایندگان افزودند وزارت امنیت داخلی آمریکا باید به صورت ماهانه، جزئیات هرگونه چشم‌پوشی از کسب روادید را برای کسانی که به این چهار کشور سفر می‌کنند -ازجمله نام و ملیت مسافر کنگره- ارائه کند.

 

این نامه همچنین از دولت آمریکا خواست پیش از فرارسیدن 12 فوریه، نامه‌های الکترونیک و سایر اسنادی را که منجر به تصمیم‌گیری درباره این استثناها شده است به کنگره ارایه دهد.
آنها در این نامه نوشتند: «اگر دولت شما با حسن نیت به توافق دوحزبی که ما حاصل کردیم پایبند می‌ماند امروز به شما نامه نمی‌نوشتیم.»

 

این نامه را کوین مک‌کارتی، مایکل مک‌کال، باب گودلت، ادوارد رویس و کاندیس میلر امضا کرده‌اند.