غیر اصلاح طلب هم شاید در لیست اصلاح طلبان باشد/ در مورد فتنه اینقدر حرف نزنید

گروه سیاسی-علی محمد غریبانی یکی از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان است که ریاست سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را بر عهده داشته است. از وی در خصوص آخرین وضعیت اصلاح طلبان درباره انتخابات و اختلافات کرباسچی و عارف پرسیدیم تا جایی که این گفت و گو با افکارخبر به عملکرد اصلاح طلبان در مقابل روحانی و شورای نگهبان و مجلس ششم نیز کشیده شد.

 

آخرین وضعیت اصلاح طلبان برای انتخابات آینده مجلس و خبرگان چگونه ارزیابی می کنید؟

من باید از شما سوال کنم به عنوان یک خبرنگار که به شورای نگهبان می روید و با دستگاهها و مسئولین صحبت می کنید ما که خبری نداریم.

سوال من راجع به اصلاح طلبان است و اینکه بلاخره در انتخابات چه خواهند کرد و الان چه وضعیتی دارند؟ سیاستهای اصلاح طلبان چیست. به هر حال اختلافات بسیار جدی در میان اصلاح طلبان وجود دارد.

اختلاف چه کسانی با هم

بین آقای عارف و کرباسچی، حزب کارگزاران با آقای عارف،آقای کرباسچی اخیرا اعلام کرده بود که آقای عارف عضو ستاد آقای ناطق نوری در سال 76 بوده و نمی تواند لیدر اصلاح طلبان باشد و بعدا به افشاگری خواهد پرداخت، نظر شما چیست ؟

خیلی ممنون از اینکه گفتید و این خبر خوبی بود که به من دادید چون اطلاعی نداشتم.

اختلافات اصلاح طلبان بسیار شدید است حتی برخی از اصلاح طلبان از لیست نجات سخن گفتند و برخی از وحدت با اصولگرایان معتدل و حتی بنیاد آقای عارف نیز بیانیه ای داد در مورد اینکه لیست آقای علی مطهری لیست اصلاح طلبان شود این موضوع را رد کرد ؟ بلاخره وضعیت این جریان به چه شکلی است؟

نظر من این است که تا زمان تائید صلاحیت های شورای نگهبان صبر کرد و اینکه چه اتفاقاتی می افتد و چه قدر می مانند و چند نفر می روند و رد صلاحیت ها در چه وضعیتی است و تا ما این را نبینیم نمی توانیم نظر دهیم که اصلاح طلبان چه کار کنند.

در حال حاضر جلسات شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان برگزار می شود؟

جلسه وجود دارد و شاید حتی من نظری داشته باشم که در جلسه مطرح کنم و جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برگزار می شود اما در ابتدا باید ببینیم در شورای نگهبان چه اتفاقی می افتد و چه صحبت هایی میشود تا تصمیم گیری شود.

آیا احتمال اینکه اصلاح طلبان از اصولگرایان معتدل در لیست خود استفاده کنند هست؟

اصلاح طلب هر کسی را که شایسته باشد و به برنامه های اصلاح طلبان توجه و ادنبال کند بی توجهی نخواهد کرد. همانطور که خب آقای روحانی نگفتند که من اصلاح طلب هستم اما به خاطر حساسیت و موقعیتی که در کشور بود و ما آقای روحانی را حمایت کردیم. و اگر نیاز باشد افرادی که افکار خوب و ارزش مند داشته باشند و اصلاح طلب هم نباشند ممکن است در لیست قرار بگیرد اما نمی شود الان گفت و باید ابتدا این موضوع در جلسه شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مطرح شود تا ببینیم چه کاری باید انجام داد.

خب سوال اینجاست که اصلاح طلبان به دلیل مشکلات و اختلافاتی که دارند بر روی چهره های اصولگرایی سرمایه گذاری می کنند. در انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان از آقای روحانی حمایت کردند اما پس از تشکیل دولت و کابینه هر زمان دولت آقای روحانی موفقیتی داشت اصلاح طلبان از ان استفاده می کنند و هرجا مشکل و ضعفی است آقای روحانی را اصلاح طلب نمی دانند؟ ایا این سیاست دوگانه ای نیست؟ آیا اصلاح طلبان همین سیاست را در مجلس میخواهند دنبال کنند؟

من در رابطه با آقای روحانی باید بگویم که شخصا حامی آقای روحانی هستم و به خاطر حساسیت زمان باید از ایشان حمایت کرد، زیرا موقعیتی که روبرو هستیم نباید دولت تضعیف شود اما انتقاد را هم باید مطرح کنیم.در هر حال اگر کسی اشتباهی کرد تذکر باید داده شود. الان نباید وارد این مقولات شد. دولت را نباید تضعیف کرد.دل ما می خواهد مجلس پویا و فعال و انگیزه داشته باشد.مجلس باید متحول باشد.

اگر بخواهید مجلسی پویا مثال بزنید مثل کدام مجلس؟ مجلس پنجم یا مجلس ششم اصلاح طلبان؟

من 4 دوره مجلس بودم. مجلس اول را از نظر دموکراسی می پسندم. هرچند بگو مگو و دعوا بود اما حقیقتا مجلسی خوب به نظرم شایسته و پر کاربرد و خیلی تاثیرات برای امنیت و ارامش زمان داشت. مجلس دوم و سوم و چهارم هر کدام به شکلی بود. اینکه بگوئیم مثل کدام مجلس چیزی عایدمان نمی شود. نمیخواهم ارزیابی مجلس های گذشته را داشته باشم می خواهیم مجلس آینده مجلسی باشد که ابهت و شان مجلس را رعایت و حفظ کند.

بعید است برای یک نماینده که بخواهد برای امضا کردن نامه ای مبلغی از مردم بگیرد و من شاهدم و دیده ام. عده ای در کشو ر چاپیدند و برند و مجلس واکنشی نشان نداد و قئدرت خود را نشان نداد و نظارت کارها رو انجام نداد. من نمیخواهم مجلس اینگونه باشد. مجلس باید به کیفیت لازم برسد و کشور و امنیت را تنظیم کند و سوء استفاده نکند و بتواند کشور را نجات دهد.

اما مردم خاطره خوشی از اداره کشور توسط اصلاح طلبان ندارند. مجلسی که با هیاهو و دوا و تحصن آن مشکلات را برای کشور ایجاد کرد، چطور مردم به اصلاح طلبانی رای دهند که آن مجلس را به وجود آورند

این نظر شما است و نظر مردم نیست اما من نمی خواهم وارد دفاع از ان مجلس شوم از اصلاحات دفاع کنم. کلیات را می گویم .

شما به مجلس اصولگرایان انتقاد می کنید اما آیا درباره نواقص و مشکلات مجلس اصلاح طلبان هم میگوئید؟

ممکن است در هر مجلسی کارهای خوبی باشد و کارهای نا مربوط و نواقصی باشد . نمی خواهم مجلس ها را با هم مقایسه کنم . حرف من این است که مجلس باید مجلس قوی باشد و مجلسی قوی که خود را باور داشته و بداند می تواند در کشور تغییراتی ایجاد کند . مجلسی که می تواند با قدرت بر کار دولت نظارت کرده و هم به کار مردم برسد

نجات مملکتی که دروغ گویی و بعضی کارهای اینچنینی رواج یافته است و دارد فرهنگ می شود. من نمی خواهم از موضوع شورای هماهنگی و یا شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به اینجا برسیم . من به اصولگرایانی که دل به نجات کشور دارند و عرصه سیاسی کشور را بالا می برنداحترام قائلم. ولی چون خود من اصلاح طلب هستم طبیعی است که نسبت به سایر دورانی که اکثریت مجلس و دولت دست اصلاح طلبان بود ارزیابی ام متفاوت است اما الان در مورد آن دوران سخن نمی گویم و به زمان اش حرف خواهم زد.

با توجه به اینکه شما یکی از چهره های فعال اصلاح طلبان هستید آقای روحانی را اصولگرا یا اصلاح طلب می دانید؟

اینگونه پاسخ دهم که من الان برای آقای مطهری احترام قائلم زیرا شجاع با دیانت و با ادب است و واقعا ندیدم با اهانت هایی که به او شد بی ادبی کند . انسانی است که مانند پدراش میخواهد حرکتی انجام دهد این حالا اصولگرا باشد یا اصلاح طلب باشد مهم نیست.

با آقای روحانی  در مجلس با هم بودیم و افکار او را بیشتر از شما می دانم اما وقتی در جامعه ما به عنوان اینکه اصلاح طلب باشد می گوید فراجناحی هستم اما اگر در کشور طیف خاصی جمعیت زیادی است توجه نشده این موضع برای من خیلی مهم و عزیز و محترم است . من این حرف را دوست دارم از دیگران هم بشنوم و واقعیت را گفتند.

آیا برای کشور در عرصه های سیاسی به خصوص انتخابات ها نباید فیلتری باشد؟ فیلتر نظام شورای نگهبان است همانطور که در کشورهای دیگر نیز این فیلتر هست، آیا منظور شما این است هر شخصی میخواهد بیاید و وارد مناصب سیاسی شود؟

در کشورهای اروپایی کلان نگری است و هر کس که نظام را قبول دارد و قانون اساسی را قبول دارد دیگر او را به چیزی نمی بندند و اتهام به او وارد نمی کنند. چه معنایی دارد الان می گویند عدم التزام به قانون اساسی، من چندین دوره نماینده بودم چنین احساسی نبود که التزام عملی به قانون اساسی ندارم اما الان اینطور شده، من هیات رئیسه بودم رئیس کمیسیون بودم، در تمام کارهای در مجلس خیلی هم مفید بودم چرا یک دفعه می گویند ضد انقلابی، اگر بر سر کسی چنین بلایی بیاید باز هم سکوت می کند؟

به هر حال یکی از مسائل مهم در کشور فتنه سال 88 بود که بسیاری از خواص مردود شدند این را قبول ندارید؟

 لطفا در مورد فتنه دیگر نگوئید حضرت عباسی،

چرا برخی که در فتنه بودند اشتباهات خود را قبول نکردند و همچنان بر مسیر خود ادامه دادند؟

آیا میخواهید کاتولیک تر از پاپ باشید؟ رهبری می فرمایند این فتنه از بیرون کشور رخنه کرده، فتنه گران ایرانی نیستند برخی فتنه کردند تا از این موضوع سوء استفاده شود. اصلا فتنه گر کیست

اصلا فتنه گر اصلی آمریکا و انگلیس و اسرائیل بودند اما آنهایی که فتنه زده شدند اشتباهاتشان را پذیرفتند؟

چه کسانی اصلا گول خوردند مگر چه شد

8 ماه کشور به آشوب کشیده شد شما این را قبول ندارید؟

این بحث را بگذاریم یک وقت دیگر بگوئیم.این سوال شما نبود و بحث سر موضوع دیگری بود.

اما شما در مورد رد صلاحیت ها گفتید شاید یکی از علل رد صلاحیت برخی اصلاح طلبان همین موضوع فتنه باشد که موضع گری صحیحی انجام نشد. اگر فردی موضعی صحیحی ندارد باید به مجلس ورود کند؟

من کجا فتنه گر هستم؟

ما شما را نمی گوئیم

ولی من از خودم دفاع میکنم چون مرا رد صلاحیت کرده اند. چرا؟

این را باید از شورای نگهبان بپرسید

پرسیده ام اما جواب نمی دهند . من حرف ام این است خودم را بهتر از شما می شناسم . من آدمی انقلابی ام که جبهه رفته ام و شهید داده ایم و هر کاری در رابطه با انقلاب بوده انجام داده ام. جزو اولین محافظین امام من بودم . وزارت کشور را ما اداره کردیم،آیا آن زمان آدم خوبی بودیم فقط؟

آقای هاشمی آمدند و آقای مهدوی کنی وزارت کشور بودند اما اداره وزارت کشور با ما بود آیا ان موقع آدمهای خوبی بودیم الان نیستیم. آقای مهدوی کنی به مجموعه فکری شما نزدیک تر است اما انسانی منصف و با ایمانی بود و در وزارت کشور در خدمتشان بودم. چرا چون من اصلاح طلبم این روزها اصلاح طلب را اخ می دانند؟ نامبروط و ضد انقلابی می دانند؟ این اشتباه است .

هر کس اشتباهی کرده و خائن است باید برخورد شود. خائن را باید بشناسیم  چه کسانی هستند، خواهش میکنم کوتاه بیائید و هی سر هر قضیه موضوع فتنه را مطرح کنید و بعد همه هم احساس اینطوری کنند. اینکار زشت است که بگویند آدم نادرستی هستی و آن فرد به تدریج به نادرستی اش باور پیدا می کند،چرا به مردم انگ میزنید و مردم را از انقلاب دور می کنید ، خواهش می کنم به این مساله توجه کنید، همه ما برای این وطن هستیم،برای این مملکت تلاش می کنیم.

سوال من این است،به هر حال شورای نگهبان بر اساس قانون ۶ مجتهد حضور دارند و بررسی می کنند آیا زیر سوال بردن شورای نگهبان درست است؟

من به آنها الان کاری ندارم،ما نباید با هم ستیز وکل کل کنیم

من هم ستیزی ندارم،سوالی پرسیدم توقع دارم واضح جواب دهید

سوال شما انحرافی است، به این امر توجه کنید، شما مسلمان هستید،شما اگر حرفتان باعث شود دلی برنجد این حق الناس است،ما همه مسلمان هستیم و بیائید دل به هم داده و دست دوستی و رفاقت داشته باشیم. الان مملکت دو دستگی و فتنه گری ساختن نیست. فتنه گری در قاموس انقلابی ما جایی ندارد و ما خیلی کارهای مهمتری پیش رو داریم،فتنه های فراوانی از سوی کشور های مقابل ما وجود دارد و دارند کار می کنند و باید به این موضوع توجه کرد.