راستگویان به مارکوس هم دروغ بستند!

روزنامه «جوان» در یادداشتی از «محمدصادق عابدینی» نوشت:

طرفداران دولت راستگویان که در مسئله حضور رئیس محترم جمهور در کنار مجسمه «مارکوس» نشان دادند از سواد تاریخی بی‌بهره‌اند، برای جبران اشتباه صورت گرفته و در ندادن مشاوره صحیح به دکتر روحانی، دست به تحریف تاریخ زده و از «مارکوس» فردی شکست خورده ساخته‌اند! آنها همچنین با برشمردن امتیازاتی که حسین دهباشی از دولت یازدهم دریافت کرده است، تلاش کرده‌اند با یادآوری نمک‌های دولت از دهباشی بخواهند نمکدان را نشکند! و به بازی تخریب دولت پایان دهد.

مرد عبوس رومی که مدت‌ها در تالار موزه رم برای خودش اسب سوار بی‌صدا ایستاده بود، اکنون سوژه داغ تاریخی شده است. طرفداران دولت که نمی‌خواهند قبول کنند در قضیه حضور رئیس‌جمهور در پای این مجسمه کم‌دقتی صورت گرفته است، این بار شخصیت «مارکوس» را زیر سؤال برده و فتوحات این رومی را به کلی نادیده گرفته‌اند. در این بین کانال تلگرامی روزنامه ایران آستین تحریف را بالا زده و با نقل قول از فردی که جایگاه حقوقی مجهولی به عنوان «مدیر مدیالوژی تلگرام»! دارد، می‌نویسد: جنگ روم با امپراطوری اشکانیان در عصر پارتیان، از 161 میلادی آغاز شد و تا 166 میلادی ادامه داشت. در سه سال ابتدای آن جنگ، پیروزی از آن ایرانیان بود و در نیمه دوم آن شش سال بود که ایران، شکست خورد ولی نه آنچنان که «فتح» شود. بلکه ارمنستان و یکی دو منطقه کوچک دیگر را از دست داد. ایران بزرگ کجا و این یکی دو منطقه؟!

باید دعا کنیم که سایر اطلاعات ارائه شده و تحلیل‌های روزنامه دولت به این بی‌پایه و اساسی ادعای مدیر محترم مدیالوژی تلگرام نباشد و اگر قرار است از کسی به عنوان کارشناس استفاده کنند حداقل سواد دیپلم را برای وی در نظر بگیرند تا در حد کتاب تاریخ دبستان یا دبیرستان درباره تاریخ ایران اطلاعات اولیه‌ای داشته باشد. دیگر لازم نیست به منابع انگلیسی مراجعه کند و به تصریح ببیند که «مارکوس» در چند مرحله جنگ توانست ارتش اشکانی را در سوریه و ارمنستان شکست دهد و به رود دجله برسد. در ویکی‌پدیای انگلیسی «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس» نیز به صراحت از فتح تیسفون سخن گفته شده است. البته از بی‌سوادانی که کتاب تاریخ مدرسه را نیز نخوانده‌اند توقع مطالعه کتاب‌های تاریخی درباره جنگ‌های ایران و روم کار سخت و دشواری است.

طرفداران دولت حتی شخصیت «مارکوس» را هم نفی کرده درباره مجسمه مرد رومی عبوس گفته‌اند: حتی[در] همان موزه کپیتولاین رم هم در توضیحات این مجسمه نوشته که هیچ اشاره‌ای در منابع باستانی به اینکه این مجسمه، واقعاً مجسمه آئورلیوس باشد نشده و آنچه هم که از منابع متأخر فهم می‌شود این است که این مجسمه اوست پس از آنکه در سال 176 بر ژرمن‌ها یعنی اروپاییان پیروز شده است.

مدیر مدیالوژی برخلاف تصور دهباشی تأکید می‌کند: چه خوب که رئیس‌جمهورمان پیش مجسمه‌ای کنفرانس خبری برگزار کرده که نشان پیروزی اروپاییان بر خودشان است؛ پیروزی غرب بر غرب!

این ادعای مضحک را می‌شود به پای همان بی‌اطلاعی مدیران همراه رئیس‌جمهور گذاشت که نمی‌دانستند این مجسمه متعلق به چه شخصیتی است و چه بوده و چه کرده است.  اما دهباشی در پاسخ به این ادعا در پستی نوشت: «راستش نباید خیلی هم این قضیه نشستن زیر پای سردار رومی متجاوز به ایران را کش داد آنقدر ادب از برخی دوستان متظاهر به مدارا آموخته‌ایم که بیا و ببین! و به نظر نیازی نباشد برخی همین یکی دو ساعته در ویکی‌پدیا ویراستاری بدون منبع فرموده و با فتوشاپ زیرش خط قرمز کشیده که انگار صاحب این قلم اشتباه «فاحش» کرده و اوشون تیسفون را غارت نکرده و ایران عصر اشکانیان و پارتیان را شکست نداده است.

خب! باشد! شما در ویکی پدیا و بدون مرجع جعل می‌کنید که «ما بردیم و ما بردیم ...» ما هم از باب رفیق بازی می‌گوییم که: «نه فقط ما بردیم که چلوکباب را هم ما ... و الی آخر»منتهی رفقای جان! فرض بفرمایید یکی از این بروبچ که سال‌ها از طرف شما متهم شدند به تقلب در انتخابات سال 1388 به زمان و تاریخ این ویراستاری جعلی رجوع کند یا خدای نکرده یکی، دو کلمه‌ای انگلیسی یا ایتالیایی بداند و نسخه فرنگی را با نسخه تازه ویراسته فارسی مقایسه کند یا کتابخانه‌ای داشته و یک نگاهی کند به تاریخ تمدن ویل دورانت یا تاریخ ایران باستان گریشمن زشت است به خدا! و ارزش‌اش را ندارد، دارد؟»