حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز دوشنبه در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز اظهارکرد: بدون شک اجلاس مجمع صادر کنندگان گاز اوپک یکی از مهمترین رویدادهای مربوط به انرژی به ویژه صنعت گاز محسوب می شود و هدف از این اجلاس یافتن راه کارهایی برای حمایت از منافع کشورهای مجمع و توسعه آنها در زمینه های مختلف از جمله اکتشاف، تولید گاز، هماهنگی سیاست ها در ترکیب انرژی مصرفی جهان و ارتقاء جایگاه مجمع است.

وی افزود: امیدوارم این اجلاس فرصتی را برای بحث تبادل نظر فراهم کند.

روحانی گفت: علی رغم فرصت استفاده از انرژی فسیلی، بهره برداری ناپایدار از این انرژی باعث برخی آسیب های اجتماعی شده است و ما را با مسئله خطیر حفظ محیط زیست روبرو کرده است. باید از انرژی در قالب توسعه پایدار استفاده شود.

وی گفت: خوشبختانه طی اجلاس سران توسعه پایدار ملل متحد که در نیویورک تشکیل شد و اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار تصویب شد، انرژی به عنوان یکی از چالش های بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

روحانی همچنین تاکید کرد: تولید گاز ایران تا دو سال آینده به هزار میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

رئیس جمهور گفت: گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک با منابع غنی قابل استحصال برای دهه های آینده سهم قابل توجهی از ترکیب انرژی مصرفی جهان را به خود اختصاص داده است ومزیت های اقتصادی، فنی و زیست محیطی گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت ها باعث شده است تا اهمیت آن به عنوان یک منبع انرژی افزایش یابد.

وی افزود: انتظار می رود مصرف گاز طبیعی در دهه های آتی نیز افزایش چشمگیری داشته باشد. همه کشورها به ویژه کشورهای در حال  توسعه بر این باورند که گاز طبیعی می تواند به عنوان پلی مطلوب برای گذر از دوران سنتی استفاده از سوخت های فسیلی به دوران بهره برداری بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر منجر شود.

روحانی تاکید کرد: افزایش تجارت گاز طبیعی باعث افزایش همبستگی میان جوامع شده است و به ثبات، امنیت و یکپارچگی در عرصه بین المللی کشورها کمک می کند.

وی گفت: بازارهای انرژی پدیده ای ماهیتا پویاست و بازار گاز طبیعی از این موضوع مستثنی نیست. این تحرک هم از طریق پیشرفت فناوری ها و نوآوری های عرضه گاز مانند افزایش تولید گازهای متعارف، شیل گاز و تولید سوخت های جایگزین و هم از جانب تغییرات تقاضا مانند نوآوری ها در استفاده از گاز طبیعی در تولید برق، حمل و نقل، صنایع پتروشیمی و ... انجام می شود و به همین دلیل ارتقای جایگاه مجمع صادرکنندگان گاز در بازارهای انرژی مستلزم ایجاد نگاهی فراگیرتر از گذشته به موضوع است تا مجمع نقشه راه آینده خود را به درستی تنظیم کرده و زمینه را برای افزایش نقش خود در تامین امنیت انرژی جهانی فراهم کند.

رئیس جمهور ادامه داد: تقویت همکاری کشورهای عضو نهادینه سازی تبادل تجربیات و دانش فنی میان آنها و اتخاذ سیاست های هماهنگ در عرصه تولید و بازار تدابیری است که برای تحقق این هدف لازم داریم.

وی افزود: همکاری های سازمان یافته و مبتنی بر تفاهم کشورهای تولید کننده گاز در بازارهای منطقه ای از ارکان تعامل بلندمدت کشورهای عضو محسوب می شود و می تواند موجبات بهره گیری اقتصادی و بهینه سازی انتفاع از منابع محدود و تجدیدناپذیر را فراهم آورد.

روحانی خاطرنشان کرد: در فضای تعامل بین کشورهای دوست که دارای منافعی همسو هستند و در یک مجمع بین الدولی که با همدلی اعضای آن طی ۱۵ سال پیش پایه گذاری شد افزایش منافع یک کشور ضرورتا با زیان عضو دیگر تامین نمی شود بلکه منافع هر یک از کشورهای عضو می تواند در قالب یک استراتژی واحد و افزایش منافع جمعی و تسهیم آن می تواند تامین شود.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد ترکیب انرژی ایران را گاز تشکیل می دهد و حدود ۹۰ درصد خانوارهای شهری و روستایی ایران به شبکه سرتاسری توزیع گاز دسترسی دارند.

رییس جمهور با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ اظهارداشت: تداوم افزایش سریع ظرفیتهای تولید گاز ایران در دو سال گذشته، این امکان را به ایران می دهد که صادرات گاز را به کشورهای همسایه از طریق خط لوله و سایر نقاط دنیا از طریق LNG افزایش دهد.

 روحانی با اعلام حمایت دولت از سرمایه گذاری های بین‌المللی در صنعت نفت و گاز اظهارداشت: چارچوب قراردادهای نفتی و گازی جدید ایران، زمینه جذابی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران فراهم می سازد.

روحانی با تاکید بر اینکه  لازم است به موضوع انرژی در قالب توسعه پایدار، توجه شود، گفت: به همین دلیل پیشنهاد کرده ایم، در پیامی از این اجلاس، به کنفرانسِ کاپ Cop۲۱ که در صدد دسترسی به توافقی بین المللی در مسایل و سیاست های مربوط به تغییر اقلیم است و در هفتة آینده در پاریس برگزار خواهد شد، مراتب آمادگی و علاقه مجمع کشورهای صادر کننده گاز را برای همکاری و هماهنگیِ سیاستهای اعضاء مجمع با توافقهای بین‌المللی در مسایل محیط زیست اعلام کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد:  هنر و درایت مجمع کشورهای صادرکننده گاز، این است که ضمن رعایت اصل بدیهی حق مالکیت و حاکمیت کشورهای عضو بر منابع گازی و نحوه بهره برداری از آن که طبعاً به مصرف و تجارت این منبع مهم انرژی نیز تسری می‌یابد، مستمراً زمینه‌های هماهنگی و سازگاری بیشتر سیاست های انرژی و همکاری و تشریک مساعی اعضای مجمع را امکان‌پذیر سازد.

وی خاطر نشان کرد:  پیوستن جمهوری آذربایجان به عنوان هفتمین عضو ناظر کشورهای صادر کننده گاز و نوزدهمین عضو خانواده مجمع صادر کنندگان گاز را تبریک می‌گویم.