سفر رئیس‌جمهور چین به ایران در لحظه مناسبی صورت گرفت

یک روزنامه آمریکایی با بیان آنکه یکی از اهداف اصلی سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به ایران و منطقه خاورمیانه، «اقتصادی» بوده، از گلایه بازرگانان ایرانی از همتایان چینی خود خبر داده است.

روزنامه آمریکایی در گزارشی به سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی، مصر و ایران پرداخت و این سفر را در راستای تلاش پکن برای تقویت حضور اقتصادی خود در خاورمیانه ارزیابی کرد.

در گزارش «نیویورک تایمز» با عنوان «همه سفر شی،‌ رئیس‌جمهور چین به خاورمیانه برای تجارت و تبادلات اقتصادی بود»، آمده است: «وقتی رئیس‌جمهور شی جین پینگ به منطقه آمد، در عربستان سعودی و ایران دو رقیب منطقه‌ای توقف کرد؛ اقدامی که کمتر رهبر جهانی می‌توانست آنرا انجام دهد».

این روزنامه ادامه داد: «این موضوع ثابت شده که زمانبندی سفر‌ آقای شی که اولین سفر او به منطقه پس از سه سال سفر او به تقریبا اقصی نقاط جهان بود، حاوی نعمات غیرمترقبه‌ای بوده است. او سال گذشته سفر خود به منطقه را به دلیل جنگ عربستان سعودی و شورشیان حوثی در یمن لغو کرد و تاریخ جدید سفرش با رفع تحریم‌های بین‌المللی ضد ایران مقارن شد».

رسانه آمریکایی افزود: «بهای ریسک ورود به خاورمیانه در بحبوحه اختلاف شدید بین سعودی‌ها و ایرانی‌ها پرداخته شد و بی تردید آنچه آقای شی آن را جایزه‌ای مهم در تلاشش برای گسترش اعتبار چین در خارج می‌دانست، محقق کرد».

نیویورک تایمز تصریح کرد: «او به اولین رهبر جهانی تبدیل شد که پس از تکمیل شدن توافق هسته‌ای ایران به این کشور سفر کرد. سفر به آنجا به محض رفع تحریم‌ها، لحظه‌ای مناسبی در اختیار چین قرار داد تا صحنه را برای توافقات آینده خودش بچیند».

روزنامه آمریکایی همچنین تاکید کرد: «در حال حاضر چین در حال تمرکز روی خرید و فروش در خاورمیانه است و در حال ایفای این نقش است که ریاض و تهران در بازی با یکدیگر به دنبال توافقات نفتی بهتر (با پکن) باشند و دیپلماسی سفت و سخت (برای حل تنش‌ها بین عربستان سعودی و ایران) را به آمریکا واگذارد».

به گفته نیویورک تایمز، ایران به دنبال ایجاد توازن در سرمایه‌گذاری‌های جدید بین «غرب»‌ و «آسیا» است و سفر اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به اروپا را در همین مسیر ارزیابی کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است:‌ «دسترسی به بازار ایران (برای چین) شاید به یک دلیل دیگر، به صورت خودکار اتفاق نیفتد. بازرگانان و تاجران ایرانی شکایت کرده‌اند که چینی‌ها صنایع داخلی ایران را با سیل کالاهای ارزان در جریان تحریم‌ها از دور خارج و آن‌ها را از صحنه بیرون کردند».