اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر مناطق آزاد تجاری در مصاحبه با روزنامه کارگزارانی «صدا» درباره ائتلاف نیروهای هوادار دولت و رئیس مجلس گفت: آن چیزی که دوستان ما به آن فکر می‌کنند همراهان دولت است ما فکر می‌کنیم آقای دکتر لاریجانی و خیلی از همفکران ایشان، همراهان دولت هستند. آن چیزی که مطلوب ما است، این است که مجلس آینده، مجلسی باشد که با دولت همراهی کند.

وی می‌افزاید: دوستان ما در حزب اعتدال و توسعه مجموعه‌ای را می‌شناسند که به آنها می‌گویند همراهان دولت الزاماً اعضای حزب ما نیستند. بلکه همه کسانی هستند که می‌توانند به دولت آقای روحانی کمک کنند.

ترکان در پاسخ این سؤال که «پس امکان ائتلاف با بخشی از اصولگرایان معتدل وجود دارد؟» می‌گوید: بله. ما شخص آقای لاریجانی را به عنوان شخصی ارزشمند، همیشه مورد توجه داشتیم.

عضو حزب اعتدال و توسعه همچنین در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید با این دست‌فرمان نتایج انتخابات به نفع دولت خواهد بود؟ گفت: سخت است. ما به عنوان حزب اعتدال و توسعه قصد حمایت از سه گروه را داریم. اول اعضای حزب خودمان. حمایت از آنها اولین اولویت ما است. دوم نمایندگان فعلی مجلس که از جمله همراهان دولت هستند. (رهروان ولایت؟) ما اسم روی کسی نمی‌گذاریم. بالاخره یک عده‌ای هستند؛ همان‌ها که در برجام نیز به ما کمک کردند. سومین گروه افراد معتدل جامعه هستند که شامل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل می‌شوند. اینها نیز از همراهان دولت هستند و ما از آنها حمایت می‌کنیم. در استان‌ها دفاتر حزب اعتدال و توسعه کوشش کرده بود، آنها را جذب کند. همچنین آنها را در فهرست‌های کاندیداتوری خود نیز قرار داده بود.

همچنین علی شکوری راد عضو حزب منحله مشارکت و رئیس حزب غیرقانونی اتحاد ملت درباره حمایت از «اصولگرایان معتدل» گفته است: نظر شخصی من این است که در تهران، به سمت معرفی نامزدهای اصولگرا در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برویم. فکر می‌کنم ما بتوانیم به عدد 30 برسیم و همه نامزدهایمان هم اصلاح‌طلب باشند و یا به نوعی باشند که اصلاح‌طلبان بتوانند از آنها حمایت کنند.

وی درباره کسانی چون کاظم جلالی می‌افزاید: اگر فهرست ما به 30 نامزد مطمئن نرسد، آنگاه باید تصمیم بگیریم که آیا یک نامزد مطمئن اصولگرا را که می‌دانیم چه مواضعی خواهد گرفت در لیست بگذاریم و یا فردی را که فکر می‌کنیم خوب است؛ اما نمی‌دانیم در آینده چطور عمل خواهد کرد. اگر آقای مطهری تأیید صلاحیت شده بود، به راحتی می‌توانست در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. این رویکرد البته می‌تواند امتداد داشته باشد و از آقای مطهری فراتر برود. وقتی شما یک رویکرد را پذیرفتید، اینکه امتداد آن تا کجا باشد؛ دیگر به مصداق‌ها بستگی دارد و براساس مصادیق موجود، درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد.

پیش از این کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان در جمع حامیان خود گفته بود به اصرار جهانگیری و وزیران کشور، اطلاعات و ارتباطات نامزد انتخابات در تهران شده است.