اهمیت شکست محاصره شهرک‌های «نبل» و «الزهراء»

روزهای أخیر، یاد و خاطره اولین تلاش ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای شکستن محاصره شهرک‌های «نبل» و «الزهراء» در ریف شمالی که از یک سال قبل آغاز شده بود را از اذهان زدوده و امروز دومین تلاش و عملیات، ابعاد مهمتری به خود گرفته است چرا که از یک‌سو زمینه آزادسازی مناطق دیگر در ریف‌ حلب را فراهم آورده و از سوی دیگر پیام‌های قاطعانه‌تری از مرزهای ترکیه به ژنو ارسال خواهد کرد.

پایگاه خبری «الأخبار» لبنان، در گزارشی به قلم «إیلی حنا» نویسنده و روزنامه نگار خود، به تحولات چند روز اخیر شمال سوریه، تلاش‌های ارتش این کشور و متحدان آن برای پاکسازی مناطق حلب و آزادسازی شهرک‌های نبل و الزهرا و اهمیت آن دو پرداخته است.

این دو شهرک‌ که ساکنان آن شیعه هستند، از چهار سال پیش در محاصره شدید تروریست‌ها قرار گرفته و هر گونه ارتباط آنها با محیط بیرونی کاملا قطع است.

الأخبار می‌نویسد: در 17 فوریه سال گذشته، عملیات شکستن محاصره شهرک‌های نبل و الزهراء آغاز شد و طی چند ساعت ارتش سوریه و متحدان آن کنترل «باشکوی»، «حردتنین» و «رتیان» را به دست گرفت و ساکنان سوری محاصره شده در رتیان برای اولین بار بارقه‌های امید را دیدند و بخش دیگری از این گروه‌ها در حردتنین، بر اثر حملات خمپاره‌ای متمرکز شده تروریست‌ها و انتقال ده‌ها نفر از افراد مسلح از روستاهای اطراف به سمت این شهرک عقب‌نشینی کردند و ارتش سوریه فقط در باشکوی متمرکز شد و عملیات با کنترل باشکوی به عنوان نوک پیکانی برای عملیات بعدی، در آن روز به پایان رسید.

الأخبار می‌نویسد، صبح دوشنبه این هفته، ریف شمالی حلب شاهد تاریخ جدیدی در شکستن محاصره نبل و الزهراء از ماه ژوئیه 2012 بود. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در عرض 2 روز، کنترل دویر الزیتون (شرق شهرک باشکوی) را به دست گرفتند و به سمت «تل جبین» مشرف بر حردتنین و رتیان پیشروی کردند و توانستند حردتنین را سه شنبه (دیروز) آزاد کنند. در این عملیات، گروه‌های مسلح در شهرک رتیان محاصره شدند و راه امداد رسانی به تروریست‌ها از سمت شرق ما بین شهرک‌های مایر- حیان – حریتان – عندان قطع شد و فاصله بین نیروهای مقاومت تا نبل و الزهراء به 3 کیلومتر رسید.

بر اساس این گزارش، در این عملیات که با حملات هوایی جنگنده‌های روسیه همراه بود، شمار زیادی از سرکردگان تروریست‌ها و عناصر آن‌ها  کشته شدند و و عرصه برای گشودن جبهه‌های کمک‌رسانی به تروریست‌ها و مشغول کردن نیروهای مقاومت سخت و انتقال تروریست‌ها از استانی به استان دیگر به لطف تقویت جبهه‌ها توسط ارتش سوریه و متحدان آن منتفی شد و همچنین، جبهه ریف جنوبی حلب بعد از پیشروی گسترده از «خان طومان» تا نزدیکی‌های محدوده اداری ریف شمالی ادلب، هر لحظه امکان دارد شعله‌ور شود.

الأخبار در رابطه با اهمیت عملیات شکستن محاصره نبل و الزهراء می‌نویسد: چندین عامل وجود دارد که به نبردهای ریف شمالی حلب اهمیت ویژه‌ای داده است، از جمله اینکه این نبردها در تماس مستقیم با ترکیه بوده و نزدیکی تدریجی نیروهای ارتش و هم‌پیمانان آن به مرزهای ترکیه، یادآور دستاورهای جبهه ریف شمالی لاذقیه در چند ماه گذشته است و علاوه بر آن، شکست محاصره نبل و الزهراء مساوی است با آزادسازی ده‌ها هزار از ساکنان این شهرک‌ها که به دلیل محاصره‌ها از ابتدای جنگ، در شرایط تراژدیک به سر می‌برند.

الأخبار در ادامه می‌نویسد: در صورت موفقیت شکست محاصره، دولت سوریه به یک منبع عظیم نیروی انسانی دست پیدا خواهد کرد که از نیروهای محاصره شده در جبهه ‌های ثابت، تبدیل به نوک پیکانی حمله در جنگ‌های بعدی ریف‌ حلب خواهند شد.

از سوی دیگر این دو شهرک، عمق استراتژیک فعالی را فراهم خواهند ‌آورد که با نتایج شکست محاصره فرودگاه نظامی «کویرس» برابری کرده و شاید حتی فراتر از نتایج و دستاوردهای آن باشد. همچنین شکست این محاصره به ارتش سوریه برتری راهبردی داده و این امکان را برای آن فراهم خواهد آورد که ریف شمالی حلب را از ریف غربی متصل به شهر حلب جدا کند و بدین ترتیب،‌ یکی از دروازه‌های ترکیه در «أعزاز» را از روستاهای واقع در جنوب خط  به سمت نبل و الزهراء، جدا کرد.

الأخبار در رابطه با گزینه‌های پیش رو تروریست‌ها می‌نویسد: در مقابل، به نظر می‌رسد اعلان بسیج عمومی در بین گروه‌های مسلح قابل درک است و ترکیه قبل از یک سال، اقدام به گشودن درهای خود بر روی هزاران افراد مسلح نموده تا بتواند خسارت اولین روز موفقیت آمیز تلاش برای شکست محاصره نبل و الزهراء را جبران کند.

به گزارش الأخبار، احتمال می‌رود امروز نیز ترکیه از آنجایی که  اولین بازنده خواهد بود، از دخالت در این زمینه دست نکشد، ولی این دخال ترکیه، این بار در شرایط و حساب‌های دیگر و در سایه حضور چتر حمایت هوایی روسیه صورت خواهد گرفت و استفاده از محور تهاجم به داخل سوریه، از اشتباه‌های اولین تلاش ترکیه خواهد بود.

عصر سه شنبه (دیروز) منابع وابسته به معارضان به الأخبار تأکید کردند: «در قاموس گروه‌های مسلح هیچ گونه تسلیمی وجو ندارد و کمک‌های مورد انتظار گروه‌ها، در حال رسیدن به مناطق درگیر است».

الأخبار افزود: به موازات آن، گروه‌های مسلح در تلاش برای تحقق وارد کردن فشار معکوس، شهرک‌های نبل و الزهراء را هدف حملات سنگین خود قرار دادند که همانند این کار در ریف ادلب، شهرک‌های «کفریا» و «الفوعه» محاصره شده اتفاق می‌افتد که اطلاعات رسیده حاکی از آمادگی «احرار الشام» و متحدان آن برای حمله به آنجا است.

الأخبار به نقل از منابع میدانی نیز می‌گوید: دیروز (سه شنبه) اتاق‌های عملیات نظامی‌معارضان شاهد جلسات و نشست‌های زیادی بود و در این جلسات سرکرده‌های نظامی گروه‌های «جیش الفتح» با هدف یافتن راهکارهایی برای برگرداندن توازن در جبهه‌های نبرد به شکل گسترده شرکت کرده‌اند و دستورات «شرعی» به تمامی «مجاهدان مرزبان» مبنی بر لزوم رعایت اولویت‌ها و حرکت به مناطق و مراکز تماس با حساسیت بالا و نیروی کم، بدون اینکه منتظر دستورهای فرماندهان نظامی باشند، صادر شد.