رسانه های روسیه به نقل از "یوری اوشاکوف" مشاور کاخ کرملین گزارش دادند: دولت روسیه دستور تامین مالی پروژه های مرتبط با ایران از جمله ساخت نیروگاه اتمی را صادر کرد.

در همین حال علی اکبر ولایتی رئیس‌ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه 14 بهمن ماه در مراسم افتتاحیه کنفرانس همکاری ایران و روسیه در ژئوپلتیک معاصر در روسیه شرکت و طی سخنانی ،دیدگاه‌های خود را در زمینه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین شرایط نوین بین‌المللی مطرح کرد.

در ابتدای این برنامه، رئیس موسسه مطالعات استراتژیک روسیه ضمن خیر مقدم به ولایتی و هیأت همراه اظهار امیدواری کرد این نشست بتواند راهکارهای مناسب و جدیدی را برای توسعه همکاری ها ارائه کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از رئیس و مسئولان موسسه مطالعات استراتژیک در برگزاری این جلسه در ادامه همکاری‌های دو موسسه تحقیقاتی گفت: شرایط انتقالی در نظام بین‌المللی و وجود ابهام استراتژیک در سطح بین‌المللی ما را ملزم به تبادل نظر و همفکری بیشتر می‌سازد و باید تاکید کرد که دوران سلطه یک کشور بر تمامی مقدرات جهان به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: وضع موجود جهانی نتیجه این سیاست‌های یک جانبه گرایانه است و در این میان ایران و روسیه می‌توانند از طریق همکاری با یکدیگر به ایجاد نظامی عادلانه تر در سطح جهانی کمک کنند که این مسیر به خوبی ترسیم شده و در دیدگاه‌های مقام معظم رهبری سیاست نگاه به شرق و توسعه روابط راهبردی و استراتژیک با اهتمام و جدیت دنبال می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به تفاوت‌های مبنایی با برخی از کشورها که در تلاش برای ایجاد سلطه در منطقه هستند، گفت: ایران و روسیه روابط و منافع بسیار راهبردی و استراتژیک با یکدیگر داشته و در زمینه‌های منطقه ای و بین المللی نیز دیدگاه‌های مشترکی دارند و باید از فرصت‌های به دست آمده در روابط بین‌المللی به طور گسترده بهره برداری کنیم.

وی به بسترهای تحکیم راهبردی روابط اشاره کرد و گفت: روسیه و ایران باید تحکیم همکاری‌های راهبردی میان خود و با قدرت‌های آسیایی و غیرغربی برای به وجود اوردن دنیایی عادلانه‌تر، توسعه همکاری‌های اقتصادی و همچنین همکاری با کشورهای منطقه در جهت به وجود اوردن شرایط توسعه اقتصادی و سیاسی را در دستور کار قرار دهند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به جایگاه روسیه در سیاست خارجی ایران گفت: روسیه جایگاه مهمی را در سیاست خارجی ایران دارد و دو کشور نقش تاثیرگذاری را در عرصه جهانی برعهده دارند و توسعه روابط در همه زمینه ها از جمله سیاسی، دفاعی، تجاری، سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی و دیگر موضوعات در همکاری‌‎های دو جانبه در کنار تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار مهم است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک به اقدامات دول غربی و آمریکا و ایجاد تهدید در منطقه و برای کشورهای مختلف از جمله ایران و روسیه هم اشاره کرد و گفت: ایران و روسیه در شرایط جدید، ابعاد نوینی را باید فراهم و تدارک ببینند تا بتوانند شدت و حجم تهدیدات را نیز پاسخ دهند و توسعه روابط استراتژیک و بلندمدت می‌تواند نقش تاثیرگذار خود را در تمامی زمینه‌ها به دنبال داشته باشد.

در این نشست سنایی سفیر ایران در روسیه، فروزش و ملایک معاونین مرکز تحقیقات استراتژیک، چگنی زاده استاد دانشگاه و شوری کارشناس روسیه در این کنفرانس شرکت کرده و دیدگاه‌های خود را ارایه کردند.

این کنفرانس در ادامه همکاری‌ها مراکز تحقیقاتی دو کشور و به دعوت موسسه مطالعات استراتژیک روسیه در مسکو برگزار شده است.