آیا اولویت بستن قرارداد با پژو بود؟

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر ارشاد دولت نهم در همایش «عزت ملی» که به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در پیروزی‌های مقاومت در کشورهای مختلف منطقه، اظهار داشت: کسب پیروزی‌هایی که نصیب مقاومت سوریه طی روزهای اخیر در مقابل جریان شرارت منطقه‌ای شده از ثمرات انقلابیست که سنت‌های خود را در ابعاد وسیع در سرزمین‌های گوناگون گسترش می‌دهد.

وی ضمن مقایسه وضعیت امروز کشور با دوران قبل از انقلاب، یادآور شد: دوران قبل از انقلاب کشور ما را در جهان به شکلی ترسیم می‌کرد که از یک سو دوستان مسلمان ما در جهان را از مواضع ایران متأثر می‌کرد و از سوی دیگر کشورها و قدرت‌های بزرگ که عمدتاً در روند حکومت کشور تأثیرگذار بودند بهایی برای استقلال و عزت ملت ایران قائل نمی‌شدند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران پیش از انقلاب در نظام بین‌الملل آن زمان «به حساب نمی‌آمد»، گفت: ایران در آن دوران مانند پاره سنگی بود که فقط برای توازن قدرت بین دو ابر قدرت جهان دیده می‌شد و در اختیار اردوگاه غرب بود، گاهی برای سرکوب جریان‌های انقلابی در منطقه ژاندارم منطقه نامیده می‌شد و گاهی به عنوان تأمین‌کننده انرژی و سوخت اسرائیل در مقابل کشورهای عربی از آن بهره مند می‌شدند.

صفارهرندی با بیان اینکه افکارعمومی جهان در آن دوران ایران را نمی‌شناختند، افزود: در افکارعمومی اعراب نیز ایران در آن دوران اخ الیهود بود و به عنوان کشوری که به اسرائیل در جنگ مقابل اعراب کمک کرده بود، شناخته می‌شد.

وی تصریح کرد: با چنین شرایطی قبل از انقلاب چیزی به نام عزت درباره ایران دیده نمی‌شد، اما برای برخی که عزت در این وابستگی‌هاست ایران عزتمند بود. در حالی که این افراد عزیز بودن را در وابستگی زالوگونه به قدرت‌های جهان می‌دانند، اما چون این عزت اعتبار واقعی ندارد به راحتی و با اراده مردم از دست رفت.

وزیر ارشاد دولت نهم با اشاره به ظهور انقلاب و با بیان اینکه انقلاب اسلامی محصول اراده مردمی بود، گفت: ملت ایران با ظهور انقلاب اسلامی طعم عزت را چشیدند و به قدری طعم آن در دهان‌ها شیرین آمد که در برابر توطئه‌های دشمنان و استکبار ایستادند و همین انگیزه انقلابی همچنان در آنها شعله‌ور است به شکلی که همچنان مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنند.

صفارهرندی با اشاره به دستگیری دریانوردان آمریکایی از سوی نیروی دریایی سپاه و عزت‌آفرینی تصاویر مخابره شده از این مسئله برای مردم ایران، اضافه کرد: انتشار تصویری که گویای بازداشت متجاوزان آمریکایی به آب‌های ایران است باعث عزتمندی مردم ایران و آزادی‌خواهان جهان شد. این عزت عقبه‌ای دارد که آن ناشی از دل دریایی دلاورمردان نیروی دریایی سپاه است، همان کسانی که بدون واهمه از طرف مقابل و برای پاسداری از خاک و آب ایران با چنین روحیه‌ای به نبرد با دشمنان نظام اسلامی رفتند و از این طریق برای کشور عزت آفریدند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی کشورهای دیگر برخورد نیروهای ایرانی را با این متجاوزان می‌بینند و از نزدیک احساس می‌کنند که پهپادهای ایران و نیروهای ایرانی دائم حرکت آنها را در خلیج‌فارس رصد می‌کنند و آنها را زیر نظر دارند به طور قطع مجبور می‌شوند به نیروهای ایرانی مستقر در خلیج‌فارس که برای سرکشی از نفت‌کش‌ها سوال می‌کنند، پاسخ دهند و این یعنی عزت داشتن.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی از این نفت‌کش‌ها برای اینکه بتوانند به راحتی پاسخ سوالات نیروهای ایرانی را بدهند برخی افراد فارسی زبان را استخدام کردند که اگر پاسداران ایرانی از آنها سوالی کردند بتوانند به راحتی ترجمه کنند و پاسخ دهند تا مشکلی برای نفتکش‌های‌شان پیش نیاید.

صفارهرندی با اشاره به کیفیت بازداشت این تفنگداران آمریکایی، اظهار داشت: تفنگداران آمریکایی به قدری از نیروهای ایرانی واهمه داشتند که وقتی هنوز نیروهای ما اسلحه‌های‌شان را بالا نبردند آنها دستهای‌شان را به نشانه تسلیم شدن بالا بردند و این یعنی عزت داشتن که همان قدرت معتبر است که به راحتی کسب نمی‌شود، البته آقای ظریف هم در حین مذاکرات در کنار خوش و بش‌های معمولی‌شان از همین قدرت معتبر ایران استفاده کرد و در نشست عمان در پاسخ به کری که عنوان می‌کرد به چه دلیلی به سانتریفیوژ نیاز دارید، گفت آیا حواستان هست که گوشت شما در این منطقه زیر دندان ماست، یعنی اینکه در سوریه گوشت شما زیر دندان ماست و در عراق شما منکوب ما هستید و در یمن دوستان ما گریبان شما را گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: عزت و قدرت معتبر یعنی اینکه وقتی داعش به دروازه بغداد می‌رسد و به نظر می‌رسد از دست دولت بغداد کاری برنمی‌آید سراغ حاج قاسم سلیمانی را می‌گیرد چون می‌دانند تکیه‌گاه او جایی فراتر از آمریکاست، چون حاج قاسم سلیمانی کسی است که سنت‌های ایستادگی در برابر جریان‌های شرارت را بلد است و به آنها یاد می‌داد و این مسئله برای کشور قدرت می‌آورد.

وزیر ارشاد دولت نهم گفت: همه کشورهای جهان برای بالا بردن ضریب امنیتی و دفاعی خود تجهیزات خود را بالا می‌برند، اما ایران دل‌های عده‌ای را فراتر از مرزها جذب کرد و همین‌ها دورتر از مرزهای او کار مقابله با دشمنانش را انجام می‌دهند. خاکریز‌هایی که دورتر از مرزهای ایران است و از سوی همین افراد دفاع می‌شود. کسانی که ایرانی نیستند، اما دل‌هایشان به عشق ایران و انقلاب اسلامی می‌تپد.

صفارهرندی یادآور شد: در چنین شرایطی پس حق داریم بگوییم که انقلاب اسلامی زور و عزت ایران را زیاد کرد، چون اگر قبل از این ایران تهدید می‌شد تنها خود باید از مرزهایش دفاع می‌کرد، اما امروز دشمنان ایران باید در لایه‌های مختلف و دورتر از ایران با ایران بجنگند.

وی با اشاره به اینکه دوست و دشمن اذعان می‌کنند که پیشرفت‌های علمی، دفاعی و پزشکی ایران پس از انقلاب افزایش یافته، تصریح کرد: اینکه کشوری مثل چین و روسیه خواستار رابطه راهبردی با ایران هستند، آن هم در شرایطی که 37 سال از انقلاب اسلامی گذشته نشان می‌دهد که این کشور عزیز است و عزت دارد و این درحالی است که در گذشته افرادی مانند آقای هاشمی از این کشورها درخواست می‌کردند که با ایران تعامل داشته باشند، اما در این شرایط باید مراقب بود و فرصت‌سوزی نکرد، یعنی وقتی‌ آنها درخواست می‌کنند سنجیده عمل کرد و این‌گونه نباشد که نگاه ما فقط سمت غرب و کشورهایی که تلخی‌هایی که برای‌مان به همراه آوردند، باشد که اگر چنین شود این حرکت ضد عزت ملی تعریف می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظر می‌رسد پس از گذشت 37 سال هنوز قدر انقلاب را نمی‌دانیم و نفهمیدیم این امتیازاتی که به دست آورده‌ایم نه برای گردن کج کردن میان ابرقدرت‌ها که برای نشان دادن ضرب شصت به ابرقدرت‌هاست.

صفارهرندی در ادامه نشست خود به سوالات برخی از دانشجویان پاسخ داد.

صفارهرندی در پاسخ به سوالی درباره انتشار اخباری مبنی بر دیدار برخی از سفرای کشورهای خارجی با کاندیداها، اظهار داشت: بنده هیچ اطلاعی از این خبر ندارم، اما می‌توانم حدس بزنم و می‌دانم که معمولاً در آستانه انتخابات در گذشته هم چنین اتفاقاتی رخ داده، قبلاً گروه‌هایی قبل از انتخابات با آمریکا وارد مذاکره شده بودند و امتیازاتی خواسته بودند و اعلام کرده بودند عدم دادن این امتیاز به ایران باعث روی کار آمدن جناح مقابل آنها در ایران خواهد شد.

وی تأکید کرد: شرکت و دخالت دادن اجنبی به رقابت‌های داخلی حتماً باعث فتنه می‌شود، البته فتنه فقط آن چیزی نیست که در فتنه 88 دیدیم و بنده معتقدم دیگر چنین فتنه‌ای رخ نخواهد داد، اما نفس مداخله جریان اجنبی و ضدانقلاب در معادلات درونی کشور باعث مشکلاتی برای کشور می‌شود، زیرا این معادلات و رقابت‌ها درون خانوادگی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی باب گفتگوهای این چنینی که معمولا با یک نوع دریوزگی همراه است که می‌گوید در معادلات جهانی اگر دخالت کنیم به نفع شما خواهد بود، خیانت است و دخالت و دامن زدن خارجی‌ها در رقابت‌های داخلی مصداق بارز خیانت است.

وی در پاسخ به سوالی درباره مجلس دولت ساخت، گفت: به نظر می‌رسد هدف گذاری‌هایی که دولت برای شکل دادن مجلس همسو انجام داده باید مورد توجه باشد. خود رئیس‌جمهور و دولت صریحا اعلام کردند که به دنبال این هستند که مجلسی همسو با دولت شکل بگیرد، لذا در چنین شرایطی مردم حق دارند بپرسند اگر مجلسی که می‌خواهد شکل گیرد در زمینه هدفمندی یارانه‌ها قرار است همسو با دولت باشد، لذا این افرادی که زندگی‌شان به یارانه بند است و روی آن حساب کرده‌اند از همین حالا باید نگران باشند.

وزیر ارشاد دولت نهم خاطرنشان کرد: بنده جزو طرفداران هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف خانواده‌های پردرآمد هستم، اما مجلسی که در چنین زمینه‌ای با دولت همسو باشد برای اینکه خیال خود و دولت درباره یارانه‌ها راحت کند قطعاً به حذف این قانون رأی می‌دهد، لذا یکی از چیزهایی که مجلس و دولت ساخته در صدد حذف آن خواهد بود همین قانون است که مردم از همین حالا در محاسبات انتخاباتی خود برای رأی دادن به آن باید توجه کنند.

صفارهرندی در پایان گفت: مسئله دیگری که مردم باید به آن توجه کنند هدف‌گذاری‌هایی است که دولت در زمینه اشتغال انجام می‌دهد و به نظر می‌رسد به شکلی نیست که حساب شده در صدد رفع بیکاری باشد. هر چند داشتن هواپیمای نو برای کشور خوب است، اما آیا اولویت امروز ما این بود که ما دوباره با شرکت پژو قرارداد ببندیم و بازار خود را بر روی این شرکت باز کنیم؟ بنده شنیده‌ام کارگران اخراج شده این کشور پس از شنیدن این مسئله جشن گرفتند، اما برخی از کارگران ما عزا گرفتند و مسئله دیگر مسکن مهر است که مردم و افراد باید به آن در انتخابات و رأی دادن توجه کنند.