اگر در لیست اصول‌گرایان نبودم شیرینی پخش می‌کنم

محمد دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس با حضور در اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که امروز در یمن اتفاق می‌افتد برای ما ملموس است چرا که آنان نیز مطالبه‌ای هم چون ایران دارند؛ 10 الی 12 سال است که آل‌سعود مردم یمن را به خاک و خون می کشد و آنها برای آزادی و استقلال کشته می‌دهند و نمی‌خواهند زیر یوغ امریکا و آل سعود باشند.

وی افزود: آنها هزینه می‌دهند تا بتوانند انتخابات و حق رای داشته باشند، خواسته اضافه‌ای هم ندارند، نمی‌خواهند سفیر آمریکا به آنان بگوید چه کسی باشد و چه کسی نباشد.

نماینده مجلس درباره امنیت ایران گفت: برخی متوجه نمی‌شوند کشور ما از امن‌ترین کشورهاست و دشمنان بشریت و آمریکا چقدر دوست دارند ایران را از امنیت خارج کنند. آنها نمی‌توانند از طریق نظامی به ایران ضربه بزنند و به همین دلیل امروز چشم طمع به انتخابات دارند تا از این طریق نفوذ کنند.

دهقان درباره شرکت همه مردم در انتخابات تصریح کرد: این انتخابات حساس است و شرکت همه مردم باعث آبروی نظام است. انتخابات تفاوت این نظام را با نظام‌های دیگر و دموکراسی را نشان می‌دهد. دشمنان برای به هم زدن وحدت اجتماعی و ضربه زدن به امنیت کشور انتخابات را وسیله قرار می دهند یا نیروهایی به مجلس نفوذ می‌دهند تا جنجالی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان به پا کنند.

*نگاه لاریجانی این است که خود را در حد وسط نگاه دارد

وی درباره عملکرد لاریجانی مجلس نهم گفت: به نظرم نگاهشان این است که خودشان را در حد وسط نگاه دارند، این برداشت من است و خودشان این را نمی‌گویند، اما رفتارشان به گونه‌ای است که خیلی به طرف اعتدال و اصول لطمه‌ای نزند، اما اینکه اهداف آینده از این رفتار چیست را خودتان حدس بزنید.

این نماینده مجلس درباره کار جمعی افزود: عادت کنید که هر کاری در هر جا به دستتان افتاد، گروهی کار کنید، در کار فردی تک روی می‌شود و به کار جمعی لطمه می‌زند؛ مثلا در مجلس 290 نفر هستند و اگر کار تشکیلاتی انجام ندهند، اگر یک نفر نباشد، همه چیز بر هم می‌ریزد و هیچ کاری جلو نمی‌رود، یارگیری در مجلس هم ضوابطی دارد و تک‌روی‌ها به یارگیری کمک نمی‌کند و به آن ضربه هم می‌زند؛ به این خاطر در مجلس بنابر تشکیلاتی بودن است، اما تصمیم نهایی فرق می‌کند و در مجلس کسی موثر است که کار تشکیلاتی انجام دهد، در غیر این صورت از رده خارج می‌شود.

دهقان درباره مسئله مبارزه با فساد گفت: رهبر معظم انقلاب فرموند" سکوت و بی‌تفاوتی، هم دستی با فساد است" ‌ما در مجلس چند طرح برای مبارزه با فساد مطرح کردیم که انواع مسئولین (شهردار، استان دار و غیره) که تمام اموالشان را طبق آیین نامه به قوه قضائیه اعلام کنند. طرح بعدی نظارت بر رفتار مسئولان و نمایندگان بود؛ طرح بعدی تشکیل نهاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود.مجلس قوانین ضد فساد خوبی را تصویب کرد که اگر اجرا بشود خوب است و حمایت ما از این طرح لازم و ضروری است چون ما هیچ مرجعی که کار ویژه اش، مبارزه با فساد در کشور باشد را نداریم که در این راستا دو کار لازم است صورت گیرد؛ اول شفافیت ؛ و دوم وجود یک متولی که کار ویژه اش مبارزه با فساد می‌شود.

دهقان اضافه کرد: ما شفافیت نداشتیم که با طرح بنده حاصل می‌شد اما مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییراتی را در طرح من داد؛ اما بنده این طرح را در مجلس پیگیری می‌کنم.

وی درباره مکانیزم وحدت گفت: امام ره همیشه بر وحدت تأکید می‌کرد. وحدت بین شیعه و سنی. دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواهند انتخابات را بستری برای بر هم زدن وحدت اجتماعی و پایین آوردن صلابت کشور کنند، همین کاری است که در سال 88 به وجودد آوردند. دشمنان اگر بتواننند کارهای سال 88 را تکمیل کنند حتما این کار را می‌کنند.

این نماینده مجلس درباره جبهه‌بندی‌های انتخابات نیز تصریح کرد: شاید هم از اول انقلاب در هیچ دوره انتخاباتی اینگونه جبهه‌بندی محکمی بر دو طرف وجود نداشت. آنها می‌گویند اگر بتوانیم بخشی از مجلس خبرگان را تصرف کنیم، خیلی خوب می‌شود و اگر نتوانستیم حداقل نوعی مظلو‌ نمایی در جامعه ایجاد کنیم که بستری برای ریاست جمهوری در جامعه فراهم کنیم و مهمترین کاری که الان نیروهای انقلابی می‌کنند ایجاد بصیرت و اطلاع رسانی است.

وی درباره اولین وظیفه نماینده مجلس طبق قانون اساسی که دفاع از انقلاب و نظام است گفت: این در حالی است که عده‌ای این را قبول ندارند مثل همان افرادی که در مجلس ششم این را قبول نداشتند و اکثرشان رد صلاحیت شدند و حدود پنجاه نفر از نمایندگان هشتم و نهم هم رد صلاحیت شدند و از دلایل آن اینست که اصل 67 را رعایت نکردند و روی قسمشان نمانده‌اند.

دهقان درباره دفاع از شورای نگهبان خاطرنشان کرد: خداوند امام خمینی را رحمت کند که از شورای نگهبان بسیار دفاع کرد. اینها ضد شورای نگهبانند. در کشور یا باید شورای نگهبانی باشد که سوابق افراد را بسنجد یا اطلاعات ریز و درشت کاندیداها را به مردم بدهد تا آنها تصمیم بگیرند. ممکن است مردم بر اساس انتخاب همشهری بودن فردی ناصلاح را انتخاب کنند که به همین دلیل در کشور اسلامی شورای نگهبان وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالاتی درباره رای اعتماد به زنگنه، عدم استیضاح وی و تصویب برجام طی بیست دقیقه یادآور شد: ما هم مخالف رأی آوردن آقای زنگنه بودیم. تلاش هم کردیم و با آقای زنگنه هم صحبت کردیم. دلیل  این مسئله سیاسی نبود بلکه به دلیل پرونده کرسنت بود. یکی دوبار مجلس برای استیضاح زنگنه آماده شد اما آنچه که پیش‌بینی می‌شد این بود که رأی بیاورد برای همین هم لغو شد چرا که وظیفه باید معطوف به نتیجه باشد. اگر وزیری بعد از استیضاح رأی بیاورد به ضرر دولت و کشور تمام می‌شود و بالاخره این هم قاعده دارد، ولی من به او رأی ندادم.

دهقان درباره برجام گفت: این کار آقای لاریجانی اشتباه بود. ما هم درباره آن بحث و گفتگو کردیم وقتی می‌خواستند برجام را به شورای امنیت ملی بفرستند، بنده  با اقای بذرپاش و صادقی به عنوان سه مخالف اصرار کردیم و دلایل حقوقی‌مان را گفتیم. آقای لاریجانی اظهار کرد که از لحاظ حقوقی صحبت‌های آقای دهقان درست است ولی چون کمیسیون برجام با هم اختلاف دارند و ما هم می‌خواستیم که کار پیش برود پس آن را به کمیسیون امنیت ملی فرستادیم.به آقای لاریحانی گفتم که بیایید موارد اختلافی را با هم حل کنیم اما تمایل نداشت که این طرح در کمیسیون برجام مطرح شود و اختلافات جدی شد. ما سه نفر بودیم و رأی دادیم که برجام برود به کمیسیون برجام ولی بقیه چون با لاریجانی هماهنگ بودند رأی دادند که برود به کمیسیون امنیت ملی.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: روز آخر از شورای امنیت ملی به آقای زاکانی گفته بودند که این اختلافات در مجلس به نفع مجلس نیست و شما هرکاری از دستتان بر می‌آید در مجلس انجام بدهید بقیه‌اش را نظام حل می‌کند. حتی ظاهر را هم رعایت نکردند و سریع برجام را تصویب کردند. ما هم سعی کردیم که نواقص را برطرف کنیم. ما ابتدای مجلس نهم صدنفر بودیم که به لاریجانی رأی ندادیم و 170 نفر هم بودند که به او رأی دادند از این صد و هفتاد نفر برخی به فراکسیون اصولگرایان نزدیک شده و برخی نه، شما هم نقد کنید ولی اینگونه نباشد که کار با تندروی پیش برود. بالاخره فراکسیونی هست که تصمیم می‌گیرند و کار مجلس هم نزدیک به کار تشکیلاتی است. گاهی هم در این کار اشتباه می‌شود و گاهی باید بررسی شود.

* اگر در لیست اصولگرایان نبودم شیرینی پخش می‌کنم

وی درباره طرح شفاف‌سازی تاکید کرد: باید بگویم بنده در مجلس محور شفافیت هستم، طرح رسیدگی به اموال مسئولین از  بسم‌الله مسئولش من بودم تا به نتیجه رسیدنش و شاید بگویم که طولانی‌ترین طرح قانون‌گذاری کشور بود. نظارت بر رفتار نمایندگان به توصیه مقام معظم رهبری انجام شد و مسئول و طراحش من بودم هر چند که به آنچه می‌خواستیم برسیم، نرسیدیم اما باز هم همین روندی که پیش رفت خوب بود و شد الان طرح سازمان مبارزه با مفاصد اقتصادی مطرح است، نظارت بر رفتار قضات قانون شده و طراحش من بودم ، نظارت بر رفتار نمایندگان طرح رهبری بوده است و پیگیرش من بودم. یک سازمان شفافیت عدالت هم درست کرده‌ایم که محور آن آقای توکلی است.

دهقان درباره لیست ائتلاف اصولگرایان گفت: شورای ائتلاف اصولگرایان مذهبی و ولایتی‌اند و این لیست، لیست محوری است. من به شما توصیه می‌کنم اگر جایی خواستید طوری دفاع کنید که دینی به گردنتان نباشد از این شورای ائتلاف اصولگرایان دفاع کنید. این شورا متشکل از افراد مذهبی ولایتی است که معتقد به نظام با محوریت آقای حداد عادل  هستند. من کاندیدای خراسان هستم و اگر من را در لیست گذاشتند که هیچ  اما اگر در لیست نبودم بالاخره شیرینی پخش می‌کنم. چرا که نمایندگی برای ما کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: آقای نادران به اصرار ما برای مجلس ثبت نام کرد. تعداد زیادی از افراد هستند که بر اساس اعتقادشان کار می‌کنند. من حاضر نیستم یک ساعت در مجلس بمانم. شما باور نمی‌کنید، نکنید.

دهقان درباره تجمع دانشجویان در مقابل وزارت نفت در خصوص قراردادهای نفتی گفت: در مورد محتوای قراردادهای نفتی ما جلساتی گذاشتیم، دو جلسه هم با آقای زنگنه داشتیم و ایرادات قراردادهای نفتی را تشریح کردیم. ایشان هم بعضی از ایرادات را قبول داشتند و بعضی موارد نیاز به اصلاح داشت و در مورد بعضی موارد دیگر هم زنگنه ما را قانع کرد. قطعا کاری که نیروی انتظامی انجام داده، کار غلطی است و با عده‌ای از نمایندگان به وزیر تذکر دادیم. نظر لاریجانی هم که می‌گوید اعتراض کردن غلط است، اشتباه است.