اگر قرار باشد در مورد یکی از مخوف ترین و شقی ترین سازمان های امنیتی در جهان صحبت شود بی شک سازمان امنیتی «ساواک» در دوره پهلوی جایگاه بالایی در بین سازمان‌های امنیتی جهان خواهد داشت.

ساواک که زاییده تفکر ضد بشری طاغوت پهلوی و رژیم صهیونیستی است سخت ترین و وحشیانه ترین نوع شکنجه‌ها را روی زندانیان به نام خود ثبت کرده است. در بخشی از کتاب «شکنجه گران می گویند» با معرفی اجمالی این سازمان امنیتی به نحوه آموزش شکنجه گران پرداخته و می‌نویسد:

*آموزش ساواک توسط موساد Mousad

همانگونه که قبلا نیز اشاره شد، ساواک و رکن دو ارتش زیر نظر امریکا و دفتر ویژه اطلاعات و شورای هماهنگی با هدایت انگلیس در ایران راه‌اندازی گردید. علیرغم راه‌اندازی دستگاه های امنیتی توسط این دو کشور، آنها برای نیل به اهداف بزرگتر، اطلاعات و شیوه‌های آموزشی خود را به طور کامل در اختیار دستگاه‌های امنیتی رژیم قرار ندادند و طی یک توافق پنهانی، ساواک را برای آموزش نیروهای خود به سمت اسرائیل سوق دادند.

در سال 1339 همزمان با انتصاب سرلشکر حسن پاکروان به ریاست ساواک و فردوست به عنوان قائم مقام او، به جهت عدم همکاری کشورهای یاد شده رژیم ناگزیر به استفاده از مربیان و متخصصان اسرائیلی شد و اسرائیلی‌ها هم با استفاده از فرصت به دست آمده، ضمن آموزش نیروهای ساواک، قسمت اعظم اطلاعات خود را درباره کشورهای عربی بین ایران و اسرائیل از طریق ساواک به دست می‌آوردند.

فردوست در این خصوص می‌گوید:

«هنگامی که از انگلستان و آمریکا درخواست استاد ضد براندازی کردم، صلاحشان نبود که بفرستند و می‌خواستند که ساواک وابسته و متکی به اسرائیل باشد از نیمرودی که خواسته شد، برجسته ترین متخصص ضد براندازی اسرائیل را به تهران اعزام کرد و او همان فردی بود که بعدها معاون سازمان امنیتی اسرائیل شد. او یک کلاس سه ماهه را تشکیل داد و 30 نفر در کلاس او آموزش دیدند. وی کتابی نیز به همراه داشت که ترجمه شده و در اختیار پرسنل ذینفع و اداره کل آموزش قرار گرفت.

در آغاز، دو یا سه تیم و هر تیم مرکب از حدود ده نفر از ادارات عملیاتی (دوم، سوم، هشتم) برای آموزش به اسرائیل اعزام شدند. مدت آموزش هر تیم بین یک تا دو سال و نتیجه آموزش، عالی بود. این نشان می‌داد که اسرائیلی‌ها برای دوستی با محمدرضا بهای زیادی قائلند و روی نقش ساواک در آینده منطقه حساب جدی باز کرده‌اند. سپس ترجیح دادم استادان اسرائیلی را به تهران بیاورم. به تدریج موارد مورد نیاز را از نیمرودی می‌خواستم و او نیز به سرعت استاد مربوطه را به تهران دعوت می‌کرد.

استادان اسرائیلی با خود کتب و مدارک آموزشی مربوطه را نیز می‌آوردند و این کاری بود که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها نکردند و ساواک از این حیث در مضیقه جدی بود.»

*همکاری صمیمانه

رئیس ساواک در دیداری با همتای اسرائیلی خود به این مقوله اعتراف کرده و می‌گوید: اگر تاریخچه ساواک بررسی شود ملاحظه می‌کنیم دوستان اسرائیلی نقش بسیار مهمی در به وجود آوردن افراد ورزیده و ماهر در ساواک داشته، بدین جهت مجدداً از سرویس شما تشکر می‌کنیم.

ریاست ساواک نیز در مراحل مختلف همکاری لازم را با سرویس اسرائیلی به عمل می‌آورد این کمک‌ها و همراهی‌ها چنان چشمگیر بود که نخست وزیر اسرائیل چنین تشکر می‌کند:

از: نخست وزیر سابق اسرائیل

به: تیمسار ارتشبد نصیری

جناب تیمسار ارتشبد نعمت‌اله نصیری

در پایان دوران نخست وزیری اینجانب به عنوان خداحافظی از شما، مایلم مراتب تشکرات عمیق خود را برای همکاری‌های نزدیک و ثمربخشی که نشانگر سالهای حسنه بوده است ابراز دارم. خواهشمندم اجازه دهید نقش مهمی را که شما در توسعه عملیات مشترک مهم ایفا کرده‌اید و در این عملیات انرژی و حسن نیت فراوان به کار بردید خاطرنشان سازم.

خواهشمندم بهترین آرزوهای مرا برای سلامتی، کامیابی و موفقیت خودتان بپذیرید.

دوستدار: اسحق رابین

*آموزش، تجهیز و ساخت زندان

واگذاری موضوع آموزش نیروهای امنیتی به موساد صرفا برای تثبیت موقعیت سیاسی اسرائیل در ایران و منطقه بوده است و راهبردی و هدایت سیستم امنیتی رژیم پهلوی توسط دو کشوری که قبلا یاد شده خصوصا انگلستان همچنان ادامه می‌یابد.

این کشورها علاوه بر آموزش نیروی انسانی، تجارب خود را در امر ساخت و تجهیز زندان و همچنین آموزش طرز اداره و نگهداری زندانیان دارای محکومیت‌های درازمدت و جلوگیری از فرار آنان، در حد اعلای حفاظت را با استفاده از آخرین دستاوردهای این کشور به مقامات ساواک منتقل کرده و زمینه بازدید از یک زندان به کلی سری لندن که در آن مبارزین و چریک‌های ایرلندی نگهداری می‌شدند فراهم آمد، و هماهنگی‌های لازم را مدیران کارخانه مارکنی انگلستان، با اسکاتلند یارد به عمل آوردند. به دنبال آن نماینده ان کارخانجات در ایران از مقامات ساواک می‌خواهد که نمایندگان خود را جهت خرید فرآورده‌های آن شرکت که در زندان مورد نظر از آن‌ها استفاده شده است به انگلستان اعزام دارد. پس از بازدید، ساواک در صدد برمی‌آید با استفاده از تجربه انگلستان زندان جدیدی بنا کند. لذا در پی درخواست سازمان اطلاعات و امنیت کشور، سرویس اطلاعاتی انگلستان آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری اعلام می‌دارد در سند جوابیه سرویس انگلستان اینگونه آمده است:

*راهنمایی درباره ساختمان زندان

بازگشت به یادداشت مورخ 8 ژانویه 1975

1- اکنون به ما اطلاع داده شده است که با کمال اطمینان ترتیب بازدید متخصصین ساختمان زندان شما از انگلستان ممکن است تا:

الف- از یک نمونه زندان به کلی سری بازدید به عمل آید

ب- با مقامات انگلیسی مسئول در اداره مربوطه مذاکرات مورد نظر انجام شود.

2- خواهشمند است تاریخی که متخصصین شما میل دارند از انگلستان بازدید نمایند به ما اطلاع داده شود تا بتوانیم در آن تاریخ مقدمات امر را فراهم سازیم.

پس از انجام سفر مورد نظر، ساواک در گزارش خود آورده است:

*درباره بازدید از زندان

مدیرکل اداره چهارم - محمد کردانی معاون اداره پنجم - آصفی مدیرعامل یک شرکت تجارتی و نماینده کارخانجات مارکنی انگلستان در ایران از یک زندان در 90 میلی لندن که مخصوص نگهداری تروریست‌ها و خرابکاران ایرلندی است دیدن نمودند.

2- در تاریخ 53/10/18 در اجرای اوامر تیمسار قائم مقام ساواک با رابط سرویس انگلستان تماس گرفته شد و اعلام گردید که ساواک در صدد است با استفاده از تجارب و وسائل و تکنیکی که در ساختمان زندان‌های انگلستان به کار رفته است زندان جدیدی بسازد و از سرویس انگلستان خواسته شد تا امکان بازدید چند نفر کارشناس ساختمانی و متخصصین مربوطه ساواک از زندان مذکور فراهم گردد.

3- در تاریخ 54/1/31 رابط سرویس انگلستان اعلام نمود که سرویس متبوعه وی با مسافرت کارشناسان ساواک به انگلستان موافقت نموده است و خواسته شده است که تاریخ مسافرت این عده به انگلستان اعلام گردد تا تسهیلات لازم فراهم گردد.

مراتب به عرض تیمسار قائم مقام ساواک رسید، پیشنهاد فرمودند اسامی مشروحه زیرا با در نظر گرفتن حق تقدم بعرض تیمسار ریاست معظم ساواک برسد تا در صورت تصویب معظم له هیات مورد نظر همراه با یک نفر مترجم به انگلستان اعزام گردد. ضمنا پیشنهاد شد که تاریخ مسافرت این عده به ترتیبی انجام شود که تا آخر اردیبهشت ماه جاری به ایران مراجعت نمایند:

الف - آقای اصغر کنگرلو مدیرکل اداره چهارم در تقدم 1 یا آقای عباس وزیری رئیس اداره پنجم بازداشتگاه اداره کل چهارم (توضیح باستحضار می‌رساند که آقای وزیری با توجه به شغل سازمانی خود برای این ماموریت کاملا متناسب می‌باشد اما با توجه به درگیری‌های نامبرده انتخاب و اعزام وی منوط به امر تیمسار ریاست معظم ساواک می‌باشد)

ب- آقای محمد تقی کردانی معاون اداره کل پنجم

پ - آقای امیر نصرت منقح (مهندس ساختمانی ساواک)

ت - یک نفر مترجم انگلیسی (آقای ابراهیم باقریان نیا از اداره پیمانها)

اینکه در صورت تصویب مقرر فرمایند:

1- اسامی و تاریخ پیشنهادی همراه با بیوگرافی مختصری از اعضای هیات به رابط سرویس انگلستان اطلاع داده شود تا موافقت نهایی سرویس انگلستان با این تاریخ اعلام گردد.

2- مراتب از طریق اداره کل یکم به ادارات کل ذینفع اعلام گردد.

3- به افراد منتخب اعلام گردد که جهت توجه به دفتر تیمسار قائم مقام ساواک مراجعه نمایند.

منوط به امر عالی است

حوزه تیمسار ریاست ساواک

پایان