حتی اگر برجام هم نبود، برخی محدودیت ها وجود داشت

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم گرامی­داشت پیروزی انقلاب اسلامی که امروز (یکشنبه) با مشارکت اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی و شورای فرهنگی و با حضور مدیران، معاونان، کارشناسان و کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: انقلاب‌های متعددی در دنیا رخ داده است از انقلاب فرانسه تا انقلابی که در کشور شوروی رخ داد، همه طبیعت و ماهیت خود را داشتند. عمده انقلاب‌ها به دنبال معیشت و بهبود وضعیت رفاهی مردم بودند و انقلاب اسلامی ایران ضمن اعتراض به معیشت به دنبال سعادت و مفهوم بخشیدن به زندگی انسا‌‌‌ن‌ها بود.

وی با بیان اینکه ما زمانی در قفس مادیات محصور شده بودیم و وقوع انقلاب ما را از این قفس رهایی بخشید، ادامه داد: این درست است که مهیا بودن تسهیلات رفاهی و معیشت حائز اهمیت است، اما ما تنها برای این هدف خلق نشده­‌ایم. ما برای این به زندگی آمده­‌ایم که اسرار الهی و دنیا را بشناسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون نقش انقلاب در زندگی اجتماعی مردم خاطرنشان کرد: انقلاب ما به دنبال احیای بعد دیگر انسان بوده است. اینکه آیا به مقاصد انقلابمان رسیده­‌ایم، جای سؤال دارد و پاسخ این است که خیر هنوز هم مسیری طولانی در پیش داریم و اگر بپرسیم که آیا مسیر را درست به پیش می­‌رویم پاسخ این است؛ بله درست در حرکت هستیم.

صالحی با اشاره به استراتژی سیاسی کشورمان عنوان کرد: استراتژی سیاسی ما به دنبال حق، عدالت و انسانیت است.

وی با تأکید بر نقش سازنده­ بیانات مقام معظم رهبری خطاب به تیم مذاکره­‌ کننده افزود: هر یک از شما می­‌توانستید به همین زیبایی مذاکره کنید. درست است که هر کاری آمادگی لازم دارد و دارای یکسری عناصری است که باید رعایت شود، اما فراوانند صاحبان عناصری که می­‌توانند به زیبایی این کار را انجام دهند.

معاون رئیس جمهور در ارتباط با نگرانی کشورهای دیگر از پیروزی ایران در مذاکرات گفت: زمانی که دکتر ظریف خطاب به جان کری گفت شما برای چه نگرانید میلیاردها دلار اسلحه را به کشورهایی می­‌فروشید و از جانب ما نگران هستید؟ جان کری در پاسخ گفت: شما خود و ملت‌تان را با دیگران مقایسه نکنید.

صالحی در ارتباط با قدرشناسی و تأثیر آن در موفقیت و پیروزی یک ملت تصریح کرد: با این همه موفقیت اگر قدرشناس باشیم خدا بیش از پیش بر ما نظر دارد. درست است که مشکلات فراوانی داریم، اما وارد فصل جدیدی شده­‌ایم. ما باید ایرانستان می­‌بودیم نه ایران. زمانی که شاه از ایران رفت گفت من که از ایران بروم کشور ایرانستان می­‌شود. اگر ما می­‌خواستیم شاه دیگری بیاید حتما ایرانستان می­‌شد ،اما ما خواستیم اسلام را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: هدف ما این بود که پرونده هسته‌ای عزتمندانه، شرافتمندانه و قدرتمندانه حل شود، بدون اینکه ساختار صنعت هسته­‌ای آسیب ببیند. تا جایی که غنی‌‌سازی ما به رسمیت شناخته شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: زمانی د­ر قالب قطعنامه­‌ای گفتند که از غنی­‌سازی دست بردارید؛ اما  اکنون همان شورای امنیت به ما اجازه غنی­‌سازی داده است. با وجود اینکه یک سری محدودیت­‌ها هست، اما ما آنها را محدودیت تلقی نمی­‌کنیم. برخی محدودیت­‌ها اگر برجام هم نبود وجود داشت. ما هیچ حقی را ولو اینکه به دنبال محقق کردن آن نباشیم، واگذار نکرده­‌ایم؛ اما محدودیت­‌ها را پذیرفته­‌ایم.

صالحی خاطرنشان کرد: مشابه کشور ما کشورهایی مثل لیبی و عراق هم بودند، اما این کشورها زیر و رو شدند و کشوری مثل عراق 40 سال طول می­‌کشد که به وضعیت اول برگردد، اما ما چه شدیم؟ تا جایی پیش رفتیم که رئیس جمهور آمریکا گفت «اگر می‌توانستم پیچ و مهره­‌ها را از صنعت هسته­‌ای ایران حذف کنم این کار را انجام می‌دادم»؛ اما چرا نمی­‌تواند این کار را انجام دهد؟ به این دلیل که انسجام و وحدتی که بین دولت و ملت وجود دارد؛ اجازه­ این کار را نمی­‌دهد.

وی با بیان اینکه مذاکرات درست مثل بازی شطرنج بود و ما اجازه اشتباه نداشتیم، عنوان کرد: اگر اشتباهی مرتکب می‌شدیم، همه چیز با مشکل روبرو می­‌شد؛ و هر آن ممکن بود کیش و مات شویم. من احساس می‌کنم خدا دست ما را گرفت. اکنون ما در جایگاه دیگری قرار داریم. اگر ایران تسلیم مشکلات می­‌شد، یعنی اسلام تسلیم شده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به کارکنان سازمان گفت: ما خود را خدمتگزار شما می‌دانیم؛ با وجود اینکه می­‌دانیم مسائلی هم وجود دارد و می‌­خواهیم کارهایی را انجام دهیم. اما شما هم توانایی ما را درک کنید به این دلیل که آینده روشن و تابناکی پیش رو داریم.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت کشور ما به گونه‌ای است که اگر تا قبل از برجام تنها روسیه بود که به سراغ ما می­‌آمد، اما در حال حاضر حق انتخاب بسیار است و با شرایط خوبی که کشورهای پیشنهاد­ دهنده دارند تا به اندازه‌­ای می­‌توانیم پیش برویم و قول و قرار بدهیم که با مشکل مواجه نشویم. اکنون سازمان روی ریلی قرار گرفته که می‌خواهد ایران را در عرصه هسته‌ای تجاری به جایگاه معناداری برساند. 

براساس این گزارش، در این مراسم حسین نوش‌آبادی سخنگو و معاون وزارت ارشاد اسلامی مهمان ویژه سازمان انرژی اتمی بود.