روحانی اگر می‌خواهد سال ۹۶ رای بیاورد باید رکود را درمان کند

حجت‌الاسلام ابوالفضل شکوری عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در واکنش به ادعای طرفداران دولت درباره استقلال پایگاه رای دولت از اصلاح طلبان اظهار داشت: 60 درصد سرمایه اجتماعی و علت رأی آوردن آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اصلاح‌طلبان بوده‌اند.

وی ادامه داد: دولتی‌ها و دولت نباید وجود سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در رأی آوری آقای روحانی در سال 92 را کتمان کنند؛ چرا که اگر این موضوع را کتمان و پنهان کنند، در تحلیل‌های خود اشتباه می‌کنند و کتمان حقیقت موجب پیدایش تحلیل‌های غلط می‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: کفه ترازوی اصلاح‌طلبان در رأی آوری روحانی از تیم آقای روحانی بیشتر بوده است.

شکوری درباره هشدار عارف مبنی بر اینکه پیروزی روحانی در انتخابات سال 96 در گرو موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم است، افزود: بنده به عنوان استاد و محقق علوم سیاسی معتقدم که اگر آقای روحانی بخواهد در سال 96 رأی آورد، یک عامل آن مجلس آینده است نه همه عوامل. آقای روحانی اگر بتواند رکود را از بین ببرد، این عامل یک فاکتور است و فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد.

وی با اشاره به وجود فساد اقتصادی در کشور گفت‌: در حال حاضر فساد اقتصادی و رکود کمر جامعه بخصوص طبقه متوسط و پایین را شکسته است و اگر آقای روحانی و دولتش بتواند درمانی برای فساد و رکود اقتصادی پیدا کند و این را به رونق اقتصادی تبدیل کند، عامل خوبی در پیروزی وی در انتخابات خواهد بود و مردم از وی حمایت می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: فساد اداری در کشور ما بیداد می‌کند و ما در مبارزه با فساد اداری در دنیا رتبه 75 را داریم؛ کشوری که نظام اداری آن 75 درصد آلوده به رشوه و فساد است، معلوم است که مردم ناراضی هستند. بنابراین اگر آقای روحانی با این موضوع مبارزه نکند در رأی آوری وی تأثیر خواهد داشت.

شکوری با اشاره به دیگر مشکلات اقتصادی یادآور شد: بانک‌های ما در حال رباخواری هستند. دولت باید بتواند با رباخواری مبارزه کند و نرخ بهره را پایین آورد. البته مقصر این وضعیت دولت آقای روحانی نیست، بلکه همه دولت‌ها با رباخواری مبارزه نکرده‌اند و نتوانستند بانک‌ها را اسلامی کند.

وی گفت: اگر آقای روحانی بتواند نرخ بیکاری را نه به صورت توهمی بلکه واقعی پایین آورد، در موفقیت بعدی او تأثیر خواهد گذاشت. اگر دولت بتواند در حل مشکلات اقتصادی کشور موفقیتی کسب کند، چه مجلس با اکثریت اصلاح‌طلبان باشد و چه نباشد، رئیس جمهور برای مرحله بعدی نیز شانس انتخاب خواهد داشت.

شکوری تاکید کرد: گره زدن سرنوشت روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده به پیروزی یا عدم پیروزی اصلاح‌طلبان منطقی نیست.