واکنش معاون ظریف به ادعای یک سایت آمریکایی درباره پارچین

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم ختم پدر کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی که امروز دوشنبه انجام گرفت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص ادعای یک سایت آمریکایی مبنی بر ساخت و ساز جدید در پارچین گفت:‌این خبر را ندیدم اما این موضوع جزو مسائل داخلی ما بوده و بحث نظامی ما نیز به هیچ کشوری ارتباط ندارد و ما در مذاکرات نیز عنوان کرده‌ایم که مسائل نظامی ما به مذاکرات هسته‌ای ارتباط ندارد. به همین دلیل به این مسائل اهمیتی نمی‌دهیم که درباره مسائل داخلی ما گفته می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مذاکرات هسته‌ای با هلگا اشمیت که امروز به ایران سفر کرده، اظهار داشت:‌ در این خصوص صحبت‌هایی شد که با حضور آقای عراقچی انجام گرفت که مروری بر آخرین وضعیت اجرای برجام داشتیم.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در خصوص قانون جدید آمریکا درباره لغو روادید نیز گفت: اروپایی‌ها طبیعتا از این وضعیت خوشحال نیستند اما در نامه کری و آئین‌نامه‌ای که خود آمریکایی‌ها دارند یکسری استثناها قید شده است. البته از نظر ما این برخلاف برجام می‌باشد.

وی در پاسخ به سؤالی در این خصوص که آیا کشور ثالثی برای حفاظت منافع از عربستان و ایران انتخاب شده است، گفت:‌ در حال مذاکره هستیم ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

روانچی درباره جزئیات سفر ظریف به بروکسل گفت:‌ این سفر هفته آینده انجام می‌شود و آقای ظریف با موگرینی دیدار خواهد داشت.

وی درباره سفر اشمیت به ایران نیز گفت: دیدارهای دوجانبه صورت گرفت و درباره موضوعات ایران و اتحادیه اروپا امروز صحبت شد و فردا درباره مسائل منطقه‌ای حرف خواهیم زد.

روانچی در خصوص لغو روادید با کشورهای مختلف نیز گفت: کشورهای مختلف نظرات مختلفی دارند برخی کشورها لغو روادید دارند و برخی کشورها ندارند.