احتمال تولید پولوتونیوم توسط کره شمالی

«جیمز کلپر» مسئول اطلاعات ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت کره شمالی رآکتور خود را که قادر به تولید پلوتونیوم است بار دیگر فعال کرده است.

به گفته کلپر، پیونگ یانگ احتمالا تا چند هفته یا چند ماه آینده انباری از پلوتونیوم خواهد داشت.

اشاره کلپر، به رآکتور «یانگبیون» است که در صورت فعالیت با ظرفیت کامل، قادر است سالانه 6 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند. این میزان پلوتونیوم سطح تسلیحاتی، برای ساخت یک کلاهک اتمی کافی است. 

کره شمالی در سال 2007 تحت توافقی که با آمریکا به دست آمد، این رآکتور را غیرفعال کرد، اما در پی شکست این توافق، پیونگ یانگ بار دیگر در سال 2013 شروع به فعال‌سازی مجدد آن کرد. کره شمالی همان سال یک آزمایش اتمی نیز انجام داد. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، این مقام ارشد آمریکایی همچنین گفت که کره شمالی گام‌هایی را در راستای ساخت پایه‌های متحرک برای شلیک موشک‌های قاره‌پیما برداشته است. 

اظهارات کلپر دو روز پس از آن انجام می‌شود که کره شمالی با وجود هشدارهای واشنگتن، یک موشک ماهواره‌بر به فضا پرتاب کرد. کشورهای غربی مدعی‌اند که توسعه برنامه فضایی پیونگ یانگ، پوششی برای پیشبرد برنامه موشک‌های قاره‌پیما این کشور است.

آمریکا به همین بهانه قصد دارد سامانه موشکی جدیدی در شبه جزیره کره مستقر کند. واشنگتن می‌گوید هدف از این کار دفاع از کره جنوبی و ژاپن و جلوگیری از رسیدن موشک‌های کره شمالی به خاک آمریکا است.