محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان در مراسم دهه فجر انجمن اسلامی معلمان اظهار داشت: امام خمینی (ره) نیز وقتی فرمودند «من دولت تعیین می‌کنم»، بلافاصله تاکید کردند که به واسطه آن‌که ملت ایشان را قبول دارد، دولت تعیین می‌کنند، بنابراین از نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز تنها سرمایه ما حضور گرم مردم با ایمان، ایثارگر و از خود گذشته در صحنه‌هاست و یکی از این صحنه‌ها، عرصه انتخابات است.

 

اسماعیلی، تعدد ثبت نام در انتخابات را به سود نظام دانست و گفت: همین که نسبت به گذشته، تعداد بیشتری در خود این قدرت را می‌بینند که از طریق قرار گرفتن در چرخه قانونی در تعیین سرنوشت جامعه مشارکت کنند، جای نشاط و شکر دارد؛ مشروط بر آنکه همگی تابع قانون باشیم.

 

وی در بیان اهمیت مجلس خبرگان افزود: امیدواریم به فضل و رحمت خداوند، آنان هیچ‌گاه احتیاج به تعیین رهبر پیدا نکنند؛ ولی مگر مجلس خبرگان، غیر از این، مأموریت دیگری ندارد؟

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری اینکه اجتهاد شرط ورود به مجلس خبرگان رهبری است، تصریح کرد: اما آیا هر مجتهدی برای عضویت در مجلس خبرگان مناسب است؟ امام فرمودند که «اجتهاد مصطلح و مرسوم در حوزه‌های علمیه برای اداره کشور کافی نیست».

 

اسماعیلی با تاکید بر ضرورت آشنایی اعضای مجلس خبرگان با روابط پیچیده جهان امروز و مسائل بین‌الملل، خاطرنشان کرد: مجتهدانی در کشور داریم که جامعه‌شناس، روانشناس، پزشک، مهندس، حقوقدان و ... هستند. باید همه آنان فعال‌تر از گذشته شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، هر یک رأی بیشتر که به صندوق‌ها انداخته می‌شود را مایه افزایش اقتدار کشور در سخن گفتن با دنیا دانست و تاکید کرد: در انتخابات 7 اسفند ماه هیچ شهروندی نباید از حق تعیین سرنوشت خود و انتخاب بهترین کاندیداها، انصراف دهد.

 

اسماعیلی در حالی که بهترین‌ها برای نمایندگی مردم را افرادی دانست که علاوه بر تدین، افرادی کاردان، متخصص، آشنا به مسائل روز، دلسوز و حامی منافع ملی هستند، گفت: در رأی دادن هیچ عاملی جز شایسته بودن کاندیدا نباید موثر باشد تا مجلسی تشکیل شود که بتواند گرهی از مشکلات مردم باز کند. اسلام و غیرت ملی به ما اجازه نمی‌دهند که سرنوشت خود و فرزندان‌مان را فدای گروه‌گرایی و رفیق‌بازی کنیم.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: اگر کاندیدایی در تبلیغات انتخاباتی‌اش اخلاق را رعایت نکرد، دروغ گفت، وعده‌های نشدنی داد و علیه رقیبش جوسازی و تهمت‌زنی کرد، نباید مورد اعتماد قرار گیرد. انتخاب‌مان نباید بر اساس زرق و برق و خرج و برج کاندیداها باشد بلکه باید توانایی افراد مبنا قرار گیرد؛ ولو اینکه در برخی زمینه‌ها با کاندیدایی که توانمند است تفاوت دیدگاه هم داشته باشیم.