اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره تبلیغات انتخاباتی

متن اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به این شرح است:

مطابق ماده ٥٩  قانون انتخابات، استفاده از بیت المال در مقاصد انتخاباتی مجاز نیست و رسانه های دولتی یا متعلق به نهادهای عمومی، از تبلیغ له یا علیه نامزدها منع شده اند. بر این اساس فهرست مهمترین مؤسسات مطبوعاتی، روزنامه ها و خبرگزاری های مشمول این ممنوعیت به شرح زیر اعلام می شود:

مؤسسات مطبوعاتی (کلیه رسانه های مؤسسه):

اطلاعات،‌ ایران، خراسان، کیهان،‌ همشهری

روزنامه ها:

اصفهان زیبا، تهران تایمز، حمایت،‌ جام جم، شهرآرا، شهروند، صمت، فرهیختگان، قدس، هگمتانه

خبرگزاری ها:

آنا، ایبنا، ایرنا، ایسنا،‌ ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، تسنیم، حوزه، خانه ملّت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر، میزان

 

همچنین هفته نامه ها،‌ ماهنامه ها و پایگاه های خبری مشابه نیز مشمول این قاعده هستند. آخرین وضعیت رسانه ها (و از جمله نام صاحب امتیاز آنان) همواره با مراجعه به سامانه جامع رسانه های کشور (e-rasaneh.ir ) قابل دسترسی است.

خوشبختانه جامعه رسانه ای کشور و بویژه رسانه های یاد شده به قانون پایبندند و این اداره کل نیز به وظایف خود عمل     می کند امّا برای بهره گیری از نظارت عمومی در جهت شفافیت و اجرای قاطعانه و بدون تبعیض قانون و به منظور اطمینان بخشی به جامعه و نامزدهای انتخاباتی، سامانه پیامکی ٥٠٠٠٢٠٢٠٥ در نظر گرفته شده است تا گزارشهای مردمی از تخلفات احتمالی، دریافت و ضمن تذکر قانونی به نشریه، به مبادی قانونی و مراجع قضایی نیز اعلام شود.

*          *          *

ماده ٥٩ قانون انتخابات: انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات،‌ شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب جرم شناخته می شود.

تبصره ١- مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنها از اموال عمومی است،‌ همانند بنیاد مستضعفان مشمول این ماده می باشند.

تبصره ٢- نشریات و مطبوعات متعلق به سازمانها،‌ وزارتخانه ها، ادارات، نهادها و مؤسسات یاد شده در متن این ماده، حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند.