اصلاح طلبان به دنبال دو قطبی اعتدال- افراط هستند/ آرای سید حسن را می خواهند به سبد هاشمی بریزند

گروه سیاسی-تاکتیک های اصلاح طلبان و طراحی این جریان برای انتخابات مساله ای است که در خط و مش رفتار افراد و احزاب و شخصیت های اصلاح طلب می توان دید. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با افکارخبر  تاکتیک ها و طراحی اصلاح طلبان اشاره کرده  و در مورد اهداف انها سخن گفت.

 به عنوان سوال اول ، اصلاح طلبان این روزها به بهانه رد صلاحیت ها باز هم به شورای نگهبان هجمه وارد ردند، طراحی آنها برای انتخابات و برنامه ای که دارند از نظر شما چیست؟

اصلاح طلبان تغییرات مختلف تاکتیکی در برنامه خود دارند و اهدافی را از حمله به شورای نگهبان دنبال می کردند. هدف ابتدایی آقای هاشمی و طیف اصلاح طلب از حمله به شورای نگهبان در درجه اول این بود که با توجه به اینکه به طور طبیعی رسیدگی به شکایت های واصله از هیات های نظارت توسط شورای نگهبان بررسی می شود و تعدادی از اینها در بررسی های بعدی مورد تائید قرار خواهند گرفت دنبال این بودند که اثبات کنند با حمله به شورای نگهبان و فشار وارد کردن به آن نهاد 20 درصد به تعداد نامزدهای خود در سطح کشور اضافه کنند و در واقع نیروهای سفید و لایه های دوم و سوم را وارد عرصه رقابت کنند.

به نظر می رسد اصلاح طلبان به دنبال دو قطبی اعتدال – افراط هستند، اینطور نیست؟

اصلاح طلبان هدف دیگراشان با حمله به شورای نگهبان می خواهند  یک جبهه مخالف و دو قطبی را در جامعه به وجود بیاورند و تحریک کنند احساسات طرفداران خود را و ضمن مظلوم نمایی انها را تحریک کنند که ورود در انتخابات و رای دادن به آنها داشته باشند.

هدف دیگر آنها اینکه از حمله به شورای نگهبان و اعتراض به رد صلاحیت آقای سید حسن خمینی اینها آرای طرفداران وی را در سبد آقای هاشمی بریزند و رای آقای هاشمی را بالا ببرند و وی بتواند در تهران بیشترین رای را بیاورد.

هدف چهارم اصلاح طلبان اینکه با این حرکت زمینه را برای ائتلاف دقیقه 90 اصلاح طلبان با اعتدالیون فراهم کنند به گونه ای که طرح انتخاباتی سال 92 با کنار رفتن آقای عارف و آمدن روحانی کلید زده شد در این دوره با یک ائتلاف بین اصلاح طلبان و اعتدال گرایان صورت بگیرد تا رقابت جدی بین اصولگرایان و اعتدال گرایان شکل بگیرد.

آرایش رقابت انتخاباتی را در دقیقه 90 به سمت دو قطبی اصولگرایان و اعتدال گرایان ببرند و در تبلیغات سعی می کنند اصولگرایان را به عنوان افراطیون معرفی کنند و با تخریب اصولگرایان و افراطی دانستن آنها فضای کشور را به سمت رقابت بین اعتدال و افراط بکشانند و در انتخابات بتوانند به اهداف خود برسند.

اصلاح طلبان از این تاکتیک انتخاباتی تا به امروز چه مقدار توانسته اند به اهداف خود برسند؟

البته جامعه کاملا آگاه به این تحرکات و فعالیت ها است و اگر اصلاح طلبان زیر چتر اعتدال هم بروند باز هم همان مشی دوم خردادی بودن را دارند . مقام معظم رهبری فرمودند  در مورد لیست ها که به چه لیستی باید رای داد و آن را برای جامعه تببین فرمودند و به لیستی مردم باید رای دهند که افراد مومن و خواستار استقلال کشور و متدین باشند و آرمانهای امام و انقلاب پایبند باشند و صاحبان  لیست از افراد و جریان های قابل وثوق انقلاب ودر بین مردم باشند و این راه را به مردم نشان می دهد و اگر قشر متدین به صورت یکپارچه در بین مردم حضور پیدا کنند و رای را بر اساس بصیرت رای دهند و کسی به خود اجازه ندهد که به لیست دیگر رای دهند که آرا را بشکند می توان گفت احتمال موفقیت اصولگرایان بالا است.

با توجه به اختلافات کارگزاران و آقای عارف وجود دارد . هر چند انها دم از وحدت می زنند اما آیا کارگزارانی ها لیست جداگانه ای در انتخابات نخواهند داد؟

کارگزاران الان از حمایت دولت برخوردار هستند و به همین خاطر از موضع بالا با اصلاح طلبان حرف می زنند. به نظر می رسد که با توجه به اینکه اصلاح طلبان چهره شاخصی از خودشان ندارند برای اینکه بتوانند از این شرایط برای ورود به قدرت  استفاده کنند احتمال زیاد از دادن لیست جدا در نهایت پرهیز کنند و ائتلاف خواهند کرد و دعوای آنها زرگری است و واقعی نیست.